Fysik

hvordan finder jeg styropors u-værdi ?

22. januar 2015 af 321bj (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle sammen.

I fysik har vi lavet et forsøg, hvor vi skulle bestemme styropors U-værdi, men jeg ved ikke hvilken formel jeg skal bruge til at beregne den.

Jeg kender:

Temperaturen inde i kassen ti = 23,5 oC ved 0 min. og ti = 72,4 oC ved 78 min. Ved 0 min var temperaturen udenfor kassen tu = 23,5 oC og ved 78 min var den 24 oC. Δt er 48,4 K ved 78 min. 

Så har vi selvfølgende taget en masse temperaturmålinger hen ad vejen men dem skal jeg vel ikke bruge til dette.

Kassen udvendige overfladeareal er 14800 cm2 og dens indvendige overfladeareal er 5280 cm2

Jeg kender ikke andre værdier end temperaturen og overfladeareal, så jeg håber I kan hjælpe mig med at opstille en formel til at beregne U-værdien.


Svar #1
23. januar 2015 af 321bj (Slettet)

ingen der kan hjælpe ?


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Enheden for u-værdien er:  W/(m2 * K )

Kvadratmeter og Kelvin er der (måske) styr på i opgaven, hvorimod du intet sted opgiver, hvor mange Watt der anvendes ved opvarmning af kassen.  Så er det altså svært, at beregne u-værdien.

Hvis du googler "beregning+u-værdi", kan du bl.a finde:

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9433/flade-tage/generelt-om-flade-tage/varme

Du opgiver kassens indvendige og udvendige areal, men ikke hvordan isolationen er udført.  Isolationen kan fx have forskellig tykkelse på forskellige flader, eller være kileformet som i linket.

Materialet styropor har ikke en u-værdi, men det har den isolerede kasse som helhed.  Måske har styropor en specifik isolationsevne, som så ikke kaldes en u-værdi, men noget andet som jeg ikke lige kan huske.


Svar #3
24. januar 2015 af 321bj (Slettet)

#2 tusind tak for svar/hjælp.

havde ikke tænk over, jeg skulle bruge pærens effekt til noget, men den er 14,8 W.

Nu giver opgaven bedre mening, altså det med at det er kassen der har en u-værdi og så har styropor en isolationsevne. 

Længere nede i rapporten skal jeg bestemme styropors lambdaværdi og bare lige for at være på den sikre side, det er styropors isolationsevne ik ?


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. januar 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Det er svært at finde rundt i alle disse navne på hvad forskellige ting hedder.  Enhederne fortæller mere om, hvad tingene/begreberne er:

U-værdi med enheden  W / ( m2*K ):  Denne værdi siger noget om den termiske ledningsevne pr. kvadratmeter. Ganger du en u-værdi med med arealet af en mur og med en temperaturforskel, får du varmetabet i Watt gennem denne mur.

λ-værdi med enheden W / ( m * K ):  Denne enhed er lidt mere tricky, men du skal forlænge enheden med m / m, således at den bliver:   W * m / ( m2 * K ).  Så denne værdi siger noget om den specifikke termiske ledningsevne, som dette styropor har.  Ganger du en λ-værdi med overfladearealet af isolationen og ganger med en temperaturforskel og dividerer med isolationstykkelsen, finder du varmetabet i Watt gennem isolationen.  Kig på enhederne, så kan du se det.

PS:  isolationsevne og ledningsevne er reciprokke størrelser. Når der står Watt i enhedens tæller, er der tale om en ledningsevne.


Svar #5
25. januar 2015 af 321bj (Slettet)

tusind tak for svar - det har givet en meget bedre forståelse af enhederne :)


Skriv et svar til: hvordan finder jeg styropors u-værdi ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.