Fysik

Envelope detector på dansk

26. marts 2015 af emilmuller (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skriver i øjeblikket AT om amplitude modulation og de elektriske kredsløb som er forbundet med dette. Da størstedelen af mine kilder er på engelsk, skal jeg derfor oversætte utroligt mange fagtermer, hvilket ikke altid er lige let.

Som det fremgår af overskriften er jeg i tvivl om hvad "envelope detector" hedder på dansk?

Alt hjælp vil blive værdsat.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

Inden for amplitudemodulation og dæmpede svingninger bruger man ofte begrebet "indhyldningskurver".

Nu er jeg ikke helt stiv i, hvad en detector har at gøre her, men det kunne hedde en

Indhyldnings-et-eller-andet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

Se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Envelope_detector

Måske det kan kaldes en  amplitude-demodulator ?


Svar #3
26. marts 2015 af emilmuller (Slettet)

Mange tak!

Det kredsløb jeg arbejder med bliver også kaldt et "envelope demodulator circuit", så hvis jeg kalder det et indhyldnings demodulations kredsløb vil det blive forstået?

[EDIT]

Jeg prøver amplitude-demodulator, hvis det bliver forklaret er det vel også i orden.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Ja, den sidste oversættelse forstås bedst, selvom indhyldningskurven ved amplitudemodulation jo nøje svarer til  informationssignalet ( fx musik ).


Skriv et svar til: Envelope detector på dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.