Matematik

Dm(f) og Vm(f) ud fra en funktion

31. marts 2015 af matthjelp (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg sidder ligenu og knokler med en hjemmeopgave, men er desværre gået i stå ift. udregning af værdimængden hvis får oplyst definitionsmængden samt funktionen - også omvendt. 

Jeg får følgende at vide: f(x)= 2/3x +2

og Dm(f)=[-3,5[

Jeg ved at definitionsmængden er alle de x-værdier som den kan optage og vm(f) er alle de y værdier den kan optage. Men hvordan finder jeg vm(f) ud fra funktionen og dm(f)? Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Observer at funktion f(x) = (2/3)x + 2 er kontinueret og strengt voksende på hele dens definitions mængde. Hvorfor den nødvendigvis må antage sit minimum i det venstre interval endepunkt, altså

\min\lbrace f(x)\vert x\in[-3,5[\rbrace = f(-3) = 0

Strengt taget har f ikke et maksimum på Dm(f). Men grundet kontinuitet kan f komme vilkårligt tæt på på grænseværiden (2/3)*5 + 2 = 16/3, for x -> 5. Hvorfor

Vm(f) = [0,\frac{16}{3}[


Svar #2
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Tusind tak men jeg forstår det desværre ikke??
er det muligt at du kan forklare det anderledes? Tak på forhånd

Svar #3
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#1
Observer at funktion f(x) = (2/3)x + 2 er kontinueret og strengt voksende på hele dens definitions mængde. Hvorfor den nødvendigvis må antage sit minimum i det venstre interval endepunkt, altså



Strengt taget har f ikke et maksimum på Dm(f). Men grundet kontinuitet kan f komme vilkårligt tæt på på grænseværiden (2/3)*5 + 2 = 16/3, for x -> 5. Hvorfor


Undskyld men jeg forstår det overhovedet ikke :(
Er det muligt st du kan forklare det andefledes? Tak

Svar #4
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Har virkelig brug for hjælp

Svar #5
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Jeg har spurgt alle om hjælp men der er desværre ingen plz

Svar #6
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#2
Tusind tak men jeg forstår det desværre ikke??
er det muligt at du kan forklare det anderledes? Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #7
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Grafen for funktionen f(x) = (2/3)x + 2  er en ret linie. Værdimængden, som er billedet af intervallet [-3 ; 5[ , er derfor et interval, hvis endepunkter findes ved at beregne funktionsværdierne i definitionsmængdens endepunkter, dvs. ved at beregne f(-3) og f(5) . Da endepunktet x = 5 ikke er medregnet i definitionsmængden, vil endepunktet ved f(5) ikke være medregnet til værdimængden. Da endvidere funktionen er strengt voksende, da den lineære funktions hældningskoefficient er positiv, vil værdimængden være

        Vm(f) = [f(-3) ; f(5)[


Svar #8
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Tusind tak tror jeg har forstået det nu
Men jeg vil lige sige at det her er en brøk: 2/3

Svar #9
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Men skal jeg dividere værdimængderne ?

Brugbart svar (0)

Svar #10
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#9

Hvad mener du med at dividere værdimængderne?

#8

Ja, jeg har jo også skrevet funktionen som

        f(x) = (2/3)·x + 2


Svar #11
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Vm(f) = [f(-3) ; f(5)[ Du angav dette som svar - men hvorfor er der er semikolon ;) Det er det som forvirrede mig lidt

Brugbart svar (0)

Svar #12
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#11

Du kan betragte semikolon her som et komma. Hvis talværdierne angives som decimaltal (kommatal), er det bekvemt at bruge semikolon som skilletegn.


Svar #13
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Men er det den samme teknik hvis jeg får dette oplyst: 

f(x)= 3x - 5    og vm(f)=]-5,2]

Kan man bestemme bestemme vm(f) og dm(f) på samme måde for ikke lineære funktioner? undrede mig lidt over det

#10

#9

Hvad mener du med at dividere værdimængderne?

#8

Ja, jeg har jo også skrevet funktionen som

        f(x) = (2/3)·x + 2


Svar #14
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#7

#6

Grafen for funktionen f(x) = (2/3)x + 2  er en ret linie. Værdimængden, som er billedet af intervallet [-3 ; 5[ , er derfor et interval, hvis endepunkter findes ved at beregne funktionsværdierne i definitionsmængdens endepunkter, dvs. ved at beregne f(-3) og f(5) . Da endepunktet x = 5 ikke er medregnet i definitionsmængden, vil endepunktet ved f(5) ikke være medregnet til værdimængden. Da endvidere funktionen er strengt voksende, da den lineære funktions hældningskoefficient er positiv, vil værdimængden være

        Vm(f) = [f(-3) ; f(5)[

Skal jeg indsætte -3 på x'ets plads inden i funktionen? og det samme med 5? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #15
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#13

Der får du tilsyneladende oplyst Vm(f) . Ønsker du så at bestemme definitionsmængden?

Hvis funktionen ikke er lineær, skal man igennem en mere detaljeret monotoniundersøgelse for at bestemme værdimængden, hvor man også bestemmer lokale ekstremumspunkter.


Brugbart svar (0)

Svar #16
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#14

Ja. Man skal beregne funktionsværdierne f(-3) og f(5) for at kunne bestemme denne funktions værdimængde.


Svar #17
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

Hmmmmm hvis jeg gerne vil finde ud af dette ved brug af ekstremumspunkter - hvordan gør jeg så dette ?

#15

#13

Der får du tilsyneladende oplyst Vm(f) . Ønsker du så at bestemme definitionsmængden?

Hvis funktionen ikke er lineær, skal man igennem en mere detaljeret monotoniundersøgelse for at bestemme værdimængden, hvor man også bestemme lokale ekstremumspunkter.


Svar #18
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#16

#14

Ja. Man skal beregne funktionsværdierne f(-3) og f(5) for st kunne bestemme denne funktions værdimængde.

Tusind tak for hjælpen:) skal jeg gøre det samme hvis jeg f.eks. kender definitionsmængden og vil beregne værdimængden ?


Svar #19
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#15

#13

Der får du tilsyneladende oplyst Vm(f) . Ønsker du så at bestemme definitionsmængden?

Hvis funktionen ikke er lineær, skal man igennem en mere detaljeret monotoniundersøgelse for at bestemme værdimængden, hvor man også bestemmer lokale ekstremumspunkter.

og ja ønsker at finde vm(f) :)


Brugbart svar (0)

Svar #20
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#19

Du angiver jo, at Vm(f) er kendt. Så skal den vel ikke også findes? Måske mener du i #13, at det er Dm(f) der er  ]-5 , 2[ ? I så fald er fremgangsmåden den samme som for den anden opgave.


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 60 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.