Fysik

Beregn den kritiske vinkel

26. juni 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg skal i vedhæftede opgave, beregne den kritiske vinkel. Jeg har udregnet denne til at være:

\frac{sin(i_{c})}{sin(90)}=\frac{n_{2}}{n_{1}}\Leftrightarrow sin(i_{c})=\frac{1}{1,54}*sin(90)=0,649351

sin^-^1(0,649351)=40,5

Jeg forstår dog ikke, hvorfor jeg skal indsætte lufts brydningsindeks i tælleren og prismeglassets brydningsindeks i nævneren, når formlen fortæller mig, at brydningsindekset n2, som jo netop er det brydningsindeks, som lysstrålen endeligt kommer til, hører til i tælleren og tilsvarende, at lufts brydningsindeks n1, det materiale som lysstrålen 'kommer fra', skal være nævneren. Kan nogen forklare, hvad det er, som jeg ikke forstår?

Mvh. Emil

Vedhæftet fil: 20150626_211836.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. juni 2015 af mathon

Det ligger i brydningsloven, når lys passerer fra et medium 1 til et andet medium 2

                    n_1\cdot \sin(\varphi _1)=n_2\cdot \sin(\varphi _2)
hvoraf
                    \frac{ \sin(\varphi _1)}{\sin(\varphi _2)}=\frac{n_2}{n_1}=n_{1,2}

når strålegangen er fra medium 1 til medium 2

hvor med betegnelserne i og b

                    \frac{ \sin(i)}{\sin(b)}=\frac{n_2}{n_1}=n_{1,2}      når strålegangen er fra medium 1 til medium 2


Svar #2
26. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Jo, men er medium 1, i dette tilfælde, ikke luften? Og medium 2, prismeglasset?


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren

I dette tilfælde går lyset fra glaset til luften.

Normalt bruger man den kritiske vinkel i forbindelse med totalreflektion, hvor den kritiske vinkel er grænsen mellem almindelig reflektion, hvor en del af lyset brydes ud i luften, og totalreflektion, hvor alt lyset bliver i glasset.

Jeg kender til et enkelt tilfælde, hvor man har den modsatte strålegang, men det er et ret specielt tilfælde.


Svar #4
27. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak for hjælpen begge to :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. juni 2015 af mathon

i konkret anvendelse:

                                          \frac{ \sin(i_{glas})}{\sin(b_{luft})}=\frac{n_{luft}}{n_{glas}}=n_{glas \to luft }


Skriv et svar til: Beregn den kritiske vinkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.