Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Beregn den optimale entré-pris under forudsætning af ens pris for alle

13. april 2017 af michnpe (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

 En musikcafé i en dansk provinsby har livemusik hver weekend og tager entré de aftener. Fra markedsundersøgelser ved caféejeren, at antallet af gæster afhænger af entre-prisen således: 

studerende: antal pr. aften = 300 – 8*pris 

ikke studerende: antal pr. aften = 200 – 4*pris 

Ved prisen 20 kr. ville antallet af gæster på en aften fx være 260 = 140 studerende og 120 ikke-studerende 

Ved prisen 22 kr. ville antallet af gæster på en aften fx være 236 = 124 studerende og 112 ikke-studerende 

 1. Beregn priselasticiteten i intervallet 20-22 kr. for a) det samlede marked og b) for de studerendes efterspørgsel og c) for de ikke-studerendes efterspørgsel 

Jeg har i denne opgave regnet frem til at det samlede marked har en priselasticitet på 1, de studerende efterspørgsel er på -2, og de ikke-studerende er på -1. 

Jeg er dog stadig meget i tvivl med de andre... 

De variable enhedsomkostninger til garderobe og velkomstdrink er uanset gæsten beregnet til 19 kr. 

2. Beregn den optimale entré-pris under forudsætning af ens pris for alle 

Café-ejeren har læst administrationsøkonom og mener, at det kan være en idé at prisdifferentiere, så studerende får rabat på entreen. 

3. Er forudsætningerne for prisdifferentiering opfyldt? 

4. Beregn den optimale entrépris og studierabat ved at optimere de to delmarkeder hver for sig. Kan det betale sig at prisdifferentiere og give studierabat?

Kan i hjælpe? 


Skriv et svar til: Beregn den optimale entré-pris under forudsætning af ens pris for alle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.