Fysik

Beregning af rullemodstand

01. juli 2017 af Slashdash - Niveau: B-niveau

Hej SP. Jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal finde størrelsen på rullemodstandskraften af en bil på vej ned af en rampe, til et hvis tidspunkt. Jeg ved, hvor meget potentiel energi bilen mister mellem de to punkter, og jeg kender også højdeforskellen samt distancen mellem de to punkter på rampen. Herudover kendes massen på bilen, samt rampens hældning. Spørgsmålet lyder helt præcis på, hvor stort rullemodstandskraften skal være for at kunne forklare hele energitabet.

Spørgsmålet er simpelt, men jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige svar. Jeg føler, at jeg har fået mere end rigeligt information, og derfor ved jeg ikke, hvad for noget der kan bruges, og hvad der ikke kan bruges.

 Mit bud er, at jeg skal benytte at A=Epot og indsætte højdeforskellen mellem de to punkter, som strækningen, altså: F*s=Epot, hvor s er højdeforskellen. Jeg tænker, at det er højdeforskellen mellem de to punkter, der skal bruges til dette problem, og ikke afstanden mellem de to punkter på rampen, men jeg er stadig i tvivl, om dette passer. En anden tanke jeg har er, at finde ud af, hvor meget bilen har deacceleret og herefter multiplicere denne accelerationsforskel med massen på bilen.

Jeg har prøvet, at gøre flere af tingene, men eftersom de giver forskellige resultater, så håber jeg, at jeg kan ledes i den rigtige retning af jer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juli 2017 af peter lind

Det er korrekt at den potentielle energiforskel er Ftyngde*h = m*g*h = Epot Desuden har du at der er tabt Etab = Epot-Eslut. Den tabte energi er lig med Frul*s. Jeg bruger h som højdeforskellen og s betegner længden på skråplanet altså det stykke bilen ruller


Skriv et svar til: Beregning af rullemodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.