Matematik

Maple og nulvektor

04. november 2018 af Makrofagen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg har en matrix A (se fil), og har bestemt egenværdierne til 7 og -1. Har også bestemt egenvektorerne, og for λ = -1 får jeg v = t (-1,1,1). For λ = 7 får jeg v = t (1,0,0), men Maple siger, at vektoren v = t (0,0,0) også er løsning. Men skal den skrives med som facit? Fordi 0-vektoren er jo løsning for enhver værdi af λ, så det giver vel ikke så meget mening at have den med? I noterne står der også, at "vores interesse retter sig mod egentlige vektorer".

Vedhæftet fil: Matematik.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. november 2018 af swpply (Slettet)

Normalt definere man en egenvektor (hørende til egenværdien \lambda) ved at være en ikke-triviel vektor \mathbf{v} der opfylder egenværdiproblemet: 

                                                                           A\mathbf{v} = \lambda\mathbf{v}.

Og som du selv er inde på, så er nulvektoren \mathbf{0} en triviel løsning til ovenstående og er derfor (normalt) ikke inkluderet som en egenvektor.

      Bemærk dog at en matrix A sagtens kan havde nul som egenværdi (dvs. \lambda = 0). I det tilfælde er kernen hørende til den lineære afbildning givet ved A udspændt af egenvektorerne hørende til egenværdien \lambda = 0.


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. november 2018 af swpply (Slettet)

Jeg tænker at din fortvivlelse skyldes:

Dette er et uddrag af Maples beskrivelse af kommandoen Eigenvectors (link).

Ønsker du derfor at outputet er en liste af egenværdier samt tilhørende egenvektorer skal du bruge output=list. Altså brug istedet syntaxen

                                     \mathrm{lambda,S = Eigenvectors(A,output=``list")}

Vedhæftet fil:swpply.png

Svar #3
04. november 2018 af Makrofagen

#2 Ja, netop! Hmm, kan ikke få kommandoen til at virke ... altså den med output = list (se fil).

Vedhæftet fil:Matematik.PNG

Svar #4
04. november 2018 af Makrofagen

Har også prøvet at skrive "list" (altså samme kommando som før med list i citationstegn) ... det virker heller ikke. Jeg må gøre et eller andet forkert ... 


Svar #5
04. november 2018 af Makrofagen

Jo, hov! Hvad med sådan her (se fil)?

Vedhæftet fil:Matematik 2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6
04. november 2018 af swpply (Slettet)

#5 Ja, præcist sådan ;o)


Svar #7
04. november 2018 af Makrofagen

Feeedt! Når der står "7,2" og "-1,1", er det så den algebraiske multiplicitet (am), der menes? Altså at 7 har am = 2 og -1 har am = 1?


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. november 2018 af swpply (Slettet)

#7 Det er præcist hvad der menes.


Svar #9
04. november 2018 af Makrofagen

Fedt, fedt, fedt! Tak!


Svar #10
05. november 2018 af Makrofagen

Har du mulighed for at hjælpe med endnu en ting? Skal afgøre, om matricen A er diagonalisérbar, og kunne godt tænke mig at vide, om jeg har forstået det rigtigt. Altså ... har bestemt den algebraiske og geometriske multiplicitet:

am(7) = 2

gm(7) = 1

am(-1) = 1

gm(-1) = 1

Det betyder vel, at A ikke er diagonalisérbar? Altså fordi den algebraiske multiplicitet ikke er lig med den geometriske for begge egenværdier?


Skriv et svar til: Maple og nulvektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.