Studievalg og videregående studie

Studieskift fra statskundskab til noget mere matematisk

02. juli 2023 af Studietvivleren123

Hej SP. På statskundskab er jeg virkelig begyndt at savne matematik, derfor har jeg tænkt mig at skifte studie. Jeg tænker umiddelbart, at det skal være et studie med Mat A krav, da statskundskab selv er Mat B krav (og det er minimalt med matematik). Jeg vil stadig gerne arbejde med samfundsanalyser, dertil har jeg fundet disse uddannelser:

Økonomi, datalogi-økonomi, matematik-økonomi, forsikringsmatematik, data science og Folkesundhedsvidenskab.

Er der nogle uddannelser jeg har misset, som anvender matematik til at analysere samfundet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juli 2023 af jl9

Ved ikke helt hvad du tænker med "analysere samfundet", eller om du har gjort dig tanker om hvad du gerne vil arbejde med efter uddannelsen.

Hvornår skal man ansøge?


Svar #2
02. juli 2023 af Studietvivleren123

Kan godt se, det er blevet formuleret for vagt. Med at analysere samfundet tænker jeg nok mest sociologisk, så ting som: Hvis et individ er født med X diagnose/alkoholiske forældre/lavere højde end gns. - hvordan påvirker det så gennemsnitligt vedkommendes fremtid ift. livsglæde/sandsynlighed for at ende i misbrug/uddannelsesniveau/indkomst/andre parametre.

Ift. arbejde tænker jeg Danmarks Statistik kunne være rigtig fedt (måske også finansministeriet - hvis det minder om ovenstående).
Det jeg ikke vil arbejde for er banker og (de fleste) private virksomheder, da jeg gerne vil inddrage hele samfundet i analyser og prøve at se på, hvordan man kan gøre samfundet bedre (så ikke profitmaksimering af banken eller den private virksomhed).

Man skal ansøge allerede på onsdag:/


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juli 2023 af jl9

Det kan du sagtens nå :-)

Husk at der efter en bachelor er mulighed for at overbygge med en kandidatgrad. Det kan være en fordel at overveje hvilken kandidat det i givet fald skal være, og hvilke adgangskrav der er der. Nogen vælger efterfølgende at overbygge med en ph.d og blive forskere.


Skriv et svar til: Studieskift fra statskundskab til noget mere matematisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.