Matematik

omkreds af en klotoide

02. december 2023 af Jona457r - Niveau: A-niveau

hej folkens, jeg er igang med et projekt på 3 år, hvor jeg skal lave en simulering, men jeg sider lidt fast da jeg skal bruge omkredset af loopet som har en form som en klotoide, men synes ik jeg kan finde nogle formler der beskriver, omkredsen. 

håber der er nogen der kan hjælpe

tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2023 af M2023

#0. En klotoide har ikke nogen omkreds! Hvad tænker du på?


Svar #2
02. december 2023 af Jona457r

hmm ikke selve klotiden men loops til rutchebaner tager udgangspunkt i klotoiden og det er der jeg synes problemet er.

i det vedhæftede billede tager de bare udgangspunkt i at det er en cirkel og finder derfor kun lidt af den, men hvordan kan man finde hele omkredsen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2023 af M2023

#2. Har du formlen for denne kurve?


Svar #4
02. december 2023 af Jona457r

nej det er et af problemerne har dog koordinaterne over selve forløbet af loopet 


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. december 2023 af M2023

#4. Jeg tror, at der er tale om to dele af en klotoide, der er sat sammen. Du tager en klotoide fra den er vandret i bunden af loopet indtil den er vandret igen i toppen. Denne kurve spejlvendes, og du får hele loopet. Du regner længden af den første halvdel ud og ganger med to.

Se eventuelt http://physics.gu.se/LISEBERG/eng/loop_pe.html.


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. december 2023 af ringstedLC

Mon ikke det er to symmetriske klotoider fra A til B og fra D til E. Resten af loopet er så en cirkel med radius Rmin


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. december 2023 af StoreNord

"Dråbens" omkreds må vel være banekurvens længde fra dobbeltpunktets første tidspunkt til det næste.
Har du nogle punktværdier?


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

En klotoide er givet ved en differentialligning og prblemet er at finde længden fra A til B. Fra B til D ser det ud til at være en cirkelbue. Derefter er der en klotoidebue fra D til E.

Jeg kender ikke differentialligningen, men ved, at kurven kun kan findes nummerisk. Der er ingen analytisk løsning til ligningen. Du er derfor nødt til at bruge differentialligningen til at gå trinvis frem og summere længdestykkerne op.


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. december 2023 af SuneChr

Kurven # 6
R er angivelig radiusvektor med begyndelsespunkt i centrum for den antydede cirkel,
hvor |R| er minimal for cirkelbuen BD.
Man kan have en formodning om, at A og E vil nærme sig en asymptote.

Descartes blad er også et loop men uden cirkelbue og har asymptote.

r=\frac{3a\sin \Theta \cos \Theta }{\sin ^{3}\Theta +\cos ^{3}\Theta }             eller         x3 + y3 - 3axy = 0          asymptote:   x + y + a = 0
  


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Descartes blad er ikke en klotoide.

En klotoides parameterfremstilling er:

\begin{pmatrix} x\\ y \end{pmatrix} = a\sqrt{\pi } \int_{0}^{t}\begin{pmatrix} cos \frac{\pi \xi ^{2}}{2}\\ sin \frac{\pi \xi ^{2}}{2} \end{pmatrix}d\xi, t=\frac{l}{a\sqrt{\pi}}

hvor a kaldes klotoidens parameter og l buelængden fra startpunktet. Krumningen er 0 i startpunktet og vokser lineært.


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror, den side, som #5 henviser til, giver en god beskrivelse af kurven. Jeg har dog ikke set, om der tilstrækkelig information til at løse opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. december 2023 af M2023

#10. Det, som man skal finde, er vel krumningsradius i toppunktet?!


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror, man skal finde den længde, hvor krumningsraeius i toppunktet er Rmin.

Desværre mangler der en angivelse af, hvor stor Rmin er, og placeringen af A og C.


Brugbart svar (0)

Svar #14
03. december 2023 af M2023

#13. Jo, men er det ikke forholdsvis let at finde hastighedsvektoren for klotoiden, og så finde det t, hvor y' = 0? Det giver toppunktet. Dette punkt sættes aå ind i formlen for krumningsradius, og man har radius til den indskrevne cirkel!


Brugbart svar (0)

Svar #15
03. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Problemet er, at der ikke findes en analytisk løsning. Man skal udføre beregningen nummerisk.

Man kan tabellægge kurven for a=1 og så skallere til man får den rigtige radius i toppunktet.

Den ligning, der definerer kurven, er

r=\frac{a^{2}}{l}

hvor r er krumningsradius, l er kurvelængden og a er en konstant, der kaldes klotoideparameteren.

Kender man a og radius, kan man hurtigt finde længden. Problemet i opgaven her er at finde a.


Svar #16
04. december 2023 af Jona457r

yes undskyld har fået ny computer så skulle lige sætte det hele op, men der var en der efterspurgte de koordinater jeg havde fået udleveret, jeg vil vedhæfte dem på denne besvarelse. 


Svar #17
04. december 2023 af Jona457r

ved ik om man kan men det jeg har gjort for at finde længden er at jeg har brugt pythagoras på punkterne 

sqrd((x2-x1)^2´+(y2-y1)^2)

derefter til sidst har jeg så taget summen af resultaterne 


Brugbart svar (0)

Svar #18
04. december 2023 af M2023

#16. Excel-graf.

Vedhæftet fil:klotoide.png

Brugbart svar (0)

Svar #19
04. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

#17: Sådan! Du kan endda benytte regnearket til at lave beregningerne.

Hvis regnearket ikke kan rekonstrueres, bør du tage en kopi inden du bruger det til beregningerne.


Skriv et svar til: omkreds af en klotoide

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.