Matematik

Bestem skæringspunkt mellem l og m når de begge går igennem punktet P(8,10)

11. januar kl. 13:51 af lepidoptera - Niveau: A-niveau

Jeg bilver ved med at side fast i den her opgave

(Se vedhæftede)


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. januar kl. 14:35 af MentorMath

Hej,

Jeg har prøvet at vise metoden på bilaget :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. januar kl. 15:40 af MentorMath

Hej igen,

Alternativt, kan vi også i stedet bruge, at vi kan opstille linjen m på formen a(x-x0) + b(y-y0) = 0. 

Jeg har vedhæftet denne metode også, hvis du foretrækker den. Dog bliver det, som du kan se, nogle lidt hæftige udregninger - så jeg vil anbefale dig, kun at bruge denne metode, hvis opgaven er stillet med hjælpemidler tilladt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar kl. 17:12 af mathon


Svar #4
11. januar kl. 17:42 af lepidoptera

#1

Hej,

Jeg har prøvet at vise metoden på bilaget :)

Tusind tak!


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. januar kl. 18:08 af MentorMath

Selv tak! Du skriver selvfølgelig bare, hvis der dukker et spørgsmål op til noget af det på bilaget.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. januar kl. 15:45 af mathon

Linjen \small m vinkelret på \small l, har \small l{\,} 's normalvektor \small \overrightarrow{n_l}=\bigl(\begin{smallmatrix} 4\\3 \end{smallmatrix}\bigr) som retningsvektor
dvs
                \small \small \begin{array}{llllll}&& 4x+3y=12\\\\&& \begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 8\\10 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 4\\3 \end{pmatrix}\qquad t\in\mathbb{R}\\\\ \textup{hvoraf for sk\ae ring:}\\&&4\cdot \left ( 8+4t \right )+3\cdot \left ( 10+3t \right )=12\\\\&&t=-2\\\\&& \left ( x;y \right )=\left ( 8+(-2)\cdot 4\, ;10+(-2)\cdot 3 \right )=\left ( 0\, ;4 \right ) \end{}


Skriv et svar til: Bestem skæringspunkt mellem l og m når de begge går igennem punktet P(8,10)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.