Matematik

Logistsisk vækst variable

13. januar kl. 10:19 af mussi246 - Niveau: A-niveau

Hej,

jeg skal lave en opgave om Logistsisk vækst i sammenhæng med spredning af sygdom. jeg har dog lidt svært ved at forstå hvad variblerne i formlen betyder. kan nogen please hjælpe? jeg har indsat et billede af formlen, da jeg ikke kan skrive det ind. tusinde tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar kl. 10:23 af mathon


Svar #2
13. januar kl. 10:41 af mussi246

tak for svaret, men det fortæller ikke hvad variablerne siger om grafen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar kl. 10:44 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{Differentialligningen:}\\&& y{\, }'=y\cdot \left ( b-kx \right )\\\\ \textup{har l\o sningen:}\\&& y=\frac{b/k}{1+C\cdot e^{-k\cdot x}}=\frac{M}{1+C\cdot e^{-k\cdot x}}\qquad b,k\textup{ og }C\textup{ er konstanter}\\&&\qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \! \! \! \! \! C\textup{ er en integrationskonstant}\\\\ &&y{\, }',y,b,k,C>0\textup{ og }k\cdot x<b\\\\&& y=f(x) \textup{ n\ae rmer sig asymptotisk til }M\textup{ for }x\rightarrow \infty \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. januar kl. 11:14 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. januar kl. 13:24 af ringstedLC

#0 Du må ikke forveksle konstanter og variaber. Forskriften har de sædvanlige varibler x og f(x) = y

Kilde: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/differentialligninger/logistisk-vaekst


Skriv et svar til: Logistsisk vækst variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.