Matematik

Gør rede for hvilken graf der er graf for f

09. april kl. 16:31 af dpiddy - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har siddet her i lidt tid med denne opgave, men jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør rede. Differentialregning er jeg ikke special god til, så jeg kunne virkelig bruge noget hjælp.

Jeg har vedhæftet en fil med opgaven og grafen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april kl. 16:40 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april kl. 16:41 af peter lind

Den grønne graf er overalt aftagende og dermed er dens afleded negativ


Svar #3
09. april kl. 16:51 af dpiddy

Det var også det jeg tænkte, men jeg tvivler lidt. Kan den grøn graf ikke være f med en negativ a-værdi og den rød er så f'?


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. april kl. 22:18 af peter lind

Det er muligt men det er også muligt at det er noget helt andet for eks 1/x. Du kan tage en række punkter på kurven og dernæst foretage en regressionsanalyse på dem, hvis du vil vide det.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. april kl. 22:44 af Martin2Holte

Begge grafer er positive, dvs f skal være stigende, så det må være A. Hvis B var f så skulle den afledte være negativ, men det er A jo ikke.

Svar #6
09. april kl. 22:51 af dpiddy

Jaer jeg forstå det nu. Tak for hjælpen. Håber min lære forstår min foformulering.


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. april kl. 23:04 af ringstedLC

#3 Ved den slags opgaver skal du ikke tænke i forskrifter eller fortegn på koefficienter, men alene bruge grafernes y-værdier til en konklusion.

Vedr. dine evner i diff.-regning: Hvis I ikke er begyndt på integralregning, kan det ikke vare længe inden det sker. Denne opgave kunne faktisk godt være en indledning til emnet og her er det meget vigtigt at du forstår og mestrer diff.-regning som du skal bruge igennem resten af dit studie på gymnasiet.


Svar #8
10. april kl. 20:46 af dpiddy

Vi er ikke begyndt på integralregning endnu. Vi har fået at vide at vektorer og differentialregning bliver meget vigtige i 3.g, så jeg tænker jeg bruger sommerferien til at læse op på det. Tak for heads up.


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. april kl. 02:05 af Rumballsm

røde er logarimsisk kurve, grønne er en hyperbel, og på illustrationen kan man også se at den grønne graf er den rødes afledte funktion:

\int 1/xdx=ln(k)+k


Skriv et svar til: Gør rede for hvilken graf der er graf for f

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.