Idræt

Styrketræning

27. maj 2011 af andreaspeter89 (Slettet)

Måske det ville være mere passende, hvis jeg spurgte om dette i et fitnessforum, men nu spørger jeg her alligevel.

Jeg bruger, som mange andre, tid på styrketræning flere gange om ugen, men jeg kom til at tænke på:

Hvilken effekt har det for musklerne, hvis jeg:

1) Øger antallet af sæt.

2) Øger antallet af repititioner.

3) Øger vægten.

4) Øger tiden for musklens sammentrækning og udstrækning.

Større, mere udholden, hurtigere vækst osv. .... ??


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2011 af JJ-cool

his du øger antallet af sæt vil du overvejende træne mere muskeludholdenhed samt syretolerence - en god regel er, at over 10 gentagelser giver udholdenhed - dvs aerob energiomsætning i muskelfiberen
det samme med antallet af sæt

hvis du øger vægten, vil du automatisk reducere antallet af gentagelser/sæt, og derved vil du få mere styrketræning og en øget vækst af muskelfibrillerne

hvis du øger hastighjeden træner du musklens evne til eksplosiv kraftudfoldelse - det drejer sig om energiomsætning af  CP i musklen, dertil kommer at du ved evil træne musklens innervering - dvs nervebanerne til musklen

- - -

JJcool


Svar #2
28. maj 2011 af andreaspeter89 (Slettet)

Hvad med repititionerne? Træner de udholdendehed på samme måde som sæt? Hvis ja, hvorfor deler man så op i f.eks. 4x8 istedet for bare at tage 32 (eller til failure)?.


Skriv et svar til: Styrketræning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.