Idræt

SRP om ekstremsport

08. februar kl. 09:09 af needhelppls - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er en elev der har valgt at skrive om ekstremsport i fagene Engelsk A og Idræt B. Jeg leder efter materialer og er gået i stå. Så jeg tænker i kloge mennesker kan hjælpe mig på en eller anden måde til enten selve matrialeideer og/eller steder jeg kan undersøge materialer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar kl. 09:12 af Moderatoren

Hvor er du gået i stå? Hvad søger du efter? Hvad har du fundet?


Svar #2
08. februar kl. 09:20 af needhelppls

#1

Hvor er du gået i stå? Hvad søger du efter? Hvad har du fundet?

Jeg er gået i stå med idrætdelen og i engelsk har jeg fundet en oscarvindende dokumentar kaldet "Free Solo" .

Jeg søger efter noget læseligt materiale i idræt, så enten artikel, uddrag af bog eller andet. I idræt har jeg overvejet at indrage en arbejdskravanalyse også. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. februar kl. 09:25 af Moderatoren

Hvad skal det læsevenlige materiale handle om? Hvad er dit fokus i opgaven? 

Jeg formoder, at du har googlet på livet løs samt søgt på biblioteket?


Svar #4
08. februar kl. 09:32 af needhelppls

Ja, det har jeg - men synes ikke matrialerne passer helt ind (dog er jeg blevet inspireret en del) og ikke fundet noget på bibloteket der giver mening.

Jeg tænker det skal handle om det sociologiske/psykologiske del i ekstremsport sat i fokus af bjergbstigeren i "free solo" efterfulgt af en arbejdskravanalyse af ham. 

Så fokus er overodnet det sociologiske/psykologiske, men ikke i den grad at det begynder at ligne andre fag såsom psykologi eller samfundsfag. (dog er jeg glad for råd/ideer uanset hvad matrialerne er eller hvor jeg kan undersøge det endnu mere)


Svar #5
08. februar kl. 09:51 af needhelppls

Kunne det være spændende at cutte emnet ned til "udbredelsen af ekstremsport", fremfor bare "ekstremsport" i helhed? Så tænke jeg at jeg kunne gå ind i det nedenfor (noget af det)

- Træningsafhængighed

- Er det sundt?

- Hvad er konsekvenserne?

- Hvorfor dyrker folk ekstremsport?

-  Hvad er ekstremsport?

- Risikoen indenfor ekstremsport

- Det sociologiske og psykologiske

- Arbjedskravanalyse af Alex Hannold

- Ekstremsportens udbredele

Også ud fra det finde en form for materiale?

ps. Argumentere man for at folk har opnået en inspiration, da det er meget mere common og måske endda efter at have set dokumentaren, selv vil dyrke en form for ekstremsport?


Svar #7
08. februar kl. 10:04 af needhelppls

#6

bliver det ikke netop psykologi?

giver det ikke mere mening at kigge på klatrebevægelserne - træning osv.?

du kan dog også kigge på klatrepsykologi og mentaltræning

https://bibliotek.dk/materiale/klatretraening_dan-hague/work-of%3A870970-basis%3A28542801?type=bog+%2F+film+%28dvd%29

https://www.bog-ide.dk/produkt/3713169/martin-mobraten-the-climbing-bible-technical-physical-and-mental-training-for-rock-climbing-haeftet/2925570?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlJKuBhAdEiwAnZb7lYfAd2NmaQHeT-fG6Mrsm9w7cJzeRJjSU7RaQja9b3ZRDWt86Rr0qBoCRIQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg kan godt lide 1 kilde, da det giver mening at indrage og fokusere på klatringen fysioligsk ift. arbejdskravanalyse og få flere idrætsfagbegreber ind. Men vil dog hellere fokusere på klatre psykologi og mentaltræning, men har bare ingen ide hvordan jeg så også skal inddrage en arbjedskravanalyse (ellers bruger jeg det fysiologiske i stedet for)

Det jeg skrev ovenfor glemte jeg lige at nævne havde større indflydelse på engelskdelen end idrætsdelen.

Tak for jeres hjælp!


Svar #8
08. februar kl. 10:13 af needhelppls

Hvis der er andre, som stadigvæk vil dele noget i den her tråd er i meget velkomne - det vil kun hjælpe mig:)


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. februar kl. 10:49 af trnnlsn888

skal du lave en arbejdskravanalyse? kan du ikke bruge en bevægelsesanalyse i stedet for? - spørg din lærer

her er arbejdskravanalysen holdt meget kort -

https://nikolajdam.files.wordpress.com/2012/03/srp-den-endelige-pdf1.pdf

det mentale og psykologiske kan du komme ind på under træning

der er en her, som arbejder med "2.1 Hvad er en arbejdskravsanalyse? Relationen mellem den taktiske, tekniske, fysiske og mentale arbejdskravsanalyse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16"

https://www.dif.dk/media/51ljkpog/traeningsplanlaegning-praestationsoptimering-med-periodisering.pdf


Skriv et svar til: SRP om ekstremsport

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.