Idræt

Unfair karakter / skal snart vælge valgfag.

03. januar kl. 20:29 af sofia877 - Niveau: C-niveau

Hej SP. 

Jeg sidder i en krise og stor dilemma. Jeg går i 2.g og i 1.g havde jeg en lære i idært som gav mig 4 som årskarakter, hvilket jeg har været yperst overrasket over og det har været noget, der her fyldt mine tanker siden da, da jeg altid har været aktiv i timerne, sørget for at spørge om feedback fra læreren mht. udførelsen af de forskellige discipliner samt har jeg aldrig nogensinde pjækket fra et idrætsmodul. Jeg forstod ikke helt, hvorfor han gav mig den karakter, da mine veninder fra min klasse, som glemmer idrætstøj, ikke kan udføre øvelserne korrekt, bevidst har pjækket flere gange fra de to idrætsdage vi havde og generelt møder op sporadisk til idræt har formået at få 10-12 taller. Jeg havde i starten tænkt, at en lærer som er professionel nok har styr på, hvad de basere ens karakter ud fra, men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg har gjort for at fortjene et 4-tal, hvilket i øverigt er en fin karakter, men bestemt ikke for mig, da jeg ved, hvilken indsats og mit faglige niveau i idræt. Det skal lige siges, at jeg har gået til stafet , fodbold, basketbold og har generelt altid været sportslig. Nu vil nogen nok spørge, hvorfor det så kan være, jeg ikke har skrevet en mail til ham for at høre, hvorfor. Det er nemlig fordi, vi fik en mail om at vi skulle få en ny idrætslærer i 2.g, hvilket jeg var virkelig spændt på, for så kunne jeg se, om der var markant forskel på den karakter han gav mig og den karakter hun ville give mig. Så jeg valgte ikke at skrive til ham. Hun gav mig et 10-tal og sagde, at hun synes, at jeg er virkelig god og godt kunne se mig opnå et 12-tal. Nu skal jeg nok komme til sagen.. Men Vi har så fået at vide, at min gamle idrætslærer kommer tilbage her til Januar og vi vil derfor få ham igen til slutningen af 3.g. Jeg er virkelig nervøs for at han kommer tilbage, og jeg har vitterligt overvejet at hæve idræt på b, for nemlig at undgå at have ham. Men på samme tid, vil jeg ikke blot hæve et fag dels fordi jeg frygter ham. Jeg har nemlig følt, at det nok har at gøre med noget diskriminering fremfor faglighed. Der er nemlig et mønster, der tyder på det, i min Klasse, hvor flere piger, der ligner mig, har oplevet dette med denne lærer. 

Skal jeg tage en snak med ham, når han vender tilbage? Eller hvordan.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar kl. 20:37 af peter lind

Jeg kan ikke ud fra din vurdering sige hvad der op og ned i den sag. Jeg synes at du først og fremmest skulle tage en snak med ham.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar kl. 00:54 af Niophoria

Det kan absolut anbefales at tage en snak med ham. Hør hvad hans årsager er, og se om I kan komme frem til en fælles forståelse - man må først se om han direkte er uenig i din vurdering, eller om han blot vurdere på baggrund af noget helt andet.

Jeg antager desuden, at det er forventeligt at den gamle og nye idrætslærer skal kommunikere med hinanden ang. hvad der er nået af pensum og lign. - du kan evt. spørge hende om hvad hun vurdere ud fra (for at sammenligne, siden undervisere er forskellige, men burde til en vis grad vurdere på baggrund af det samme).

Jeg håber at I får noget godt ud af snakken - held og lykke.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar kl. 14:50 af medicinstuderende4

Jeg havde nogenlunde samme oplevelse i gymnasie tiden. 

Det du skal gøre er at tage en snak med din lære, og spørger hvad du egentlig skal gøre for at opnå den karakter du ønsker. 

Jeg var bla. ikke så god til basketball eller generalt til gymanstik og den slags, men jeg forklarede min lære at idræt karakteren var vigtig for mig, da jeg ønskede og læse medicin. Derfor ville jeg jo gerne få et 10-12 tal. Når man fortæller læren hvad ens mål er og hvad man egentlig ønsker og få i karakter, kan det have stor effekt. 

Du kan spørger hvad du skal gøre bedre, eller hvad grunden genetlig har været siden du fik de karakter i 1.g. 

Du skal ikke være bekymret eller bange for at tale med læren, for i sidste ende er det jo egentlig DIG der ender med at få karakteren og skal bruge den, så derfor har du også den ret til at tale med ham om din oplevelse. Jeg tror ikke du skal nævne det med diskrimination, for måske kan det være din oplevelse. Men du skal HELT KLART tage en snak, og fortælle at du fik en helt anden karakter af den forrige lære, og du har brug for at blive på samme niveau. 

Desuden skal jeg også sige, at jeg havde den oplevelse til valgfag på C niveau, hvor min lære fandt på undskyldninger såsom at jeg ikke havde afleveret opgaver mm. hvor jeg egentlig modbeviste hende og viste at jeg havde afleveret alt osv. Til sidst undskyldte hun for den karakter hun havde givet mig, for hun kunne godt se jeg skulle have en højere karakter. Det jeg prøver og sige er, at nogle gange lægger læren ikke mærke til det man laver, så derfor er det vigtig at tage den snak til tide, og ikke som mig efter sidste standpunkt er givet. 

HELT og LYKKE, jeg håber virkelig på at din lære forstår dig og hjælper dig :) 


Svar #4
04. januar kl. 16:13 af sofia877

Hej tusind tak for jeres beskeder. 

Ligesom dig #3, så ønsker jeg også at læse medicin, og et 4-tal vs alle de andre 10-12 jeg har gør altså en mega stor forskel! Jeg tænker, jeg er nødt til at tage en snak med ham og se, hvad der så sker. 

Tusind tak igen. Jeg hpber også at min lærer vil forstå mig. 


Skriv et svar til: Unfair karakter / skal snart vælge valgfag.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.