Idræt

kondital

04. november 2022 af sabrina132 - Niveau: C-niveau

hej sp

Jeg har en spørhgsål angående konditionstal i vedhæftede fil. Jeg har forsøgt at finde svar på nettet, men synes ikke jeg findet et præcist svar. Desuden var jeg heller ikke nærværende til idrætsmoldet da vi gennemsik teorien. Håber af en af jer derude vil svare. Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2022 af Christianfslag

Først skal vi have defineret kondital. Den Store Danske (se her) definerer kondital ved

Kondital, organismens maksimale iltoptagelse udtrykt i ml oxygen pr. kilo legemsvægt pr. min (oxygenvolumenet udtrykt ved standardbetingelser).

Når vi øger vores kondital, er vi altså interesserede i at øge iltoptagelsen per tid. Oftest er kondital noget man associerer med udholdenhedstræning, og det er også netop denne type træning der hurtigst vil øge dit kondital. Læs her om kondital. Hvis du vil finde mere information skal du søge efter "VO2 Max"--her vil du finde talrige engelske kilder.


Svar #2
05. november 2022 af sabrina132

Men det er ikke det jeg spørger om? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2022 af Christianfslag

#2

Men det er ikke det jeg spørger om? 

Hvad mener du?


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2022 af DrNielsen

Jaeh, faktisk er høj-intensitet interval kombineret med mindre udholdenhed mest effektivt.
Over 8 uger vil man alt andet lige opleve større fremgang ved ovenstående eftersom VO2 Max simplificeret afhænger af kredsløb(minutvolumen og kardiel kontraktilitet) samt diffusionen i lungerne.

Skriv et svar til: kondital

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.