Studievalg og videregående studie

for meget noter for meget tidsbrug

06. februar 2012 af Rixer (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hej sp ere

 

Jeg ville spørge om det er for meget noter at tage af på 4 sider af 7 siders læsning og jeg går på en videregående altså uni... Jeg har brugt 7 timer og er virkelig blevet langthåret ?!?!?

men generelt er det ikke for meget jeg har skrevet 4 siders noter på 7 siders læsning i 7 timer.. hvad kunne jeg forkorte ??

tror min notatteknik er elendig

Jeg ville gerne have gode råd til kortere tidsbrug af forståelse af tekster..


Brugbart svar (2)

Svar #1
06. februar 2012 af Jerslev

#0: Hvad læser du?

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
06. februar 2012 af Rixer (Slettet)

til pæd.


Svar #3
07. februar 2012 af Rixer (Slettet)

???


Brugbart svar (2)

Svar #4
07. februar 2012 af ThymsB (Slettet)

Prøv at tage dig lidt længere tid til at skrive et læsbart indlæg. Det er umuligt at svare på dit spørgsmål, fordi det er umuligt at fide ud af hvad du forsøger at udtrykke. 


Svar #5
07. februar 2012 af Rixer (Slettet)

Jeg spørger indtil notatteknik ?? Om man skal tage det der foregår under undervisningen eller når man fået af vide man skal læse hele kapitel 3 f.eks, ??


Brugbart svar (3)

Svar #6
07. februar 2012 af Jegvedingenting

Når du læser en kapitel, så stop op, og tænk over hvad du lige har læst. Hvad var de vigitigste pointer, skriv dem ned. Du skal ikke skrive samtidig med at læse, for så kommer dine notater til at hænge meget op ad teksten. Du skal simpelthen bare øve dig i at læse, bagefter skrive notater til hvad du kan huske af det læste.

Se denne video hvor hun giver gode råd: http://www.youtube.com/watch?v=KzfqybzOnzs


Svar #7
07. februar 2012 af Rixer (Slettet)

hej igen...

Du mener vel fra afsnit til afsnit og ikke kapitel for jeg skal huske på 40 sider inden der kommer et kapitel..???

f.eks. har jeg skrevet 4 siders noter  fra 7 siders læsetekst.. Jeg har aldrig været god til stikord men jeg tror det går nok, men er det her for langt eller skal jeg gøre det kortere. Jeg synes det er det vigtigste i teksten som jeg har fundet frem.. Jeg har aldrig lært den rette notatteknik... Da det er på universitetsniveau er der også mange nyere ord og lidt svært at forstå men så er det godt man har sproget.dk men hvad siger du til det Rapport er det fint nok ??

 

Pædagogisk arbejde som mellemværende(konflikt mellem to parter)
Lovgivningen har kriterier for, hvornår en pædagogisk indsats er relevant. Pædagoger har en sag, som betyder at de repræsenterer for samfundet, som har et mellemværende med de mennesker der arbejder iblandt.
Pædagogisk arbejde er en samfundsmæssig og læringsopgave som tager udgangspunkt i værdier, mål, som samfundet er bygget op på. For at udføre denne opgave er det en forudsætning for den enkelte pædagog at have kompetencer til at indgå og udvikle betydningsmæssige relation til mennesker, som de arbejder med. Pædagogen har ansvaret for at støtte og skabe rum for børn/brugerens udvikling og livskvalitet og evnen til at indlede et samarbejde af relationer. Pædagogens opgave er at kunne planlægge, udføre og samordne pædagogisk arbejde og planlægge en indsats med fokus på at ramme barnets/brugerens livsudfoldelse(leve sit liv frit som man ønsker) og selvstændighed samt at støtte barnet/brugerens udvikling og læring. En grundlæggende opgave for pædagogen er også at forebygge og tidlig gøre en indsats fra den tidligere jævnalder på barnet, som skal muliggøre og sikre at børn og brugere med samme behov, får særlig støtte på samme udviklingsmuligheder og vilkår som andre.


Svar #8
07. februar 2012 af Rixer (Slettet)

Det var nemlig det jeg gjorde da jeg var bange for ikke at kunne forstå hele teksten.. Jeg læste og noterede og læste og noterede.. Fremover vil jeg læse hele afsnittet igennem og spørge mig selv hvad var det lige jeg læste om ?? Hvad er vigtigt at have med..


Svar #9
08. februar 2012 af Rixer (Slettet)

Samfundsmæssige brudlinjer i børns opvækstvilkår
- Børns opvækstvilkår der på baggrund af en samfundsmæssig brudlinje der bliver at adskille i livet i familien fra livet i daginstitutionen.
- To væsen forskelle og ikke som hersker både i familie og daginstitution nemlig dobbeltsocialisering
- I en daginstitution er man én blandt mange andre.
- Her foregår det sådan at man lever et socialt liv med krav til selvkontrol og social fleksibilitet,
- med mange muligheder for udfordrende aktiviteter og udvikling af venskaber
- Familien er man unik og uerstattelig og alt.
- I en familie lever man privat socialt liv og kærlighed.
- og et presset hverdagsliv.

- Hvis børn spørger om at have venner med hjem, når de er i institutionen, så er det på baggrund af selvsocialisering.
 

 

Er det noget i denne stil du mener med notatteknik ??


Brugbart svar (3)

Svar #10
08. februar 2012 af Jegvedingenting

Hej Rix

Din notater i #7 bør forkortes som du har gjort i #8. De skal være korte og præcise. Du skal notere noget, som du kan forklare med en/flere sætninger bagefter. Men der er ikke andet at gøre end at øve dig på det, så meget som muligt. Hvis du har tid og lyst, så øv dig på at tage notater af andre ting, fx dokumentar osv.

 

 


Svar #11
08. februar 2012 af Rixer (Slettet)

tusind tak.. det hjalp meget men f.eks. men f.eks. læste jeg en længere tekst med sværre ord og fik denne konklusion ud af det.. 

 

er det her forståligt eller er det for meget  ???

 

- Ser en stor forskel mellem tradition og modernitet.
- Arbejdsfunktioner splittes op og udføres af forskellige individer.
- I arbejdsdelingen sker der en social skilling
- Der opstår risiko for manglende normer som skaber usikkerhed og frustration
- Der kommer en ny form for bånd mellem mennesker, der opstår i det moderne samfund
- Arbejdsfunktioner er som organer i levende organisme, hvor de afhængige af hinanden
- De varetager kun delfunktion.
- Afhængighed udgør det moderne samfund = organisk solidaritet
- Organiske solidaritet som står i modsætning til det traditionelle samfunds mekaniske solidaritet
- Det bygger på ensart hed.
- Det traditionelle samfund er meget lav af specialisering og forskellighed
- Mennesker lever i fælleskaber, hvor de stort set ligner hinanden og deler normer og værdier.
- Ensartetheden er bundet sammen af religiøse forestillinger
- De fungerer af automatisk som en art kollektiv bevidsthed deraf mekanisk solidaritet.
- Det moderne samfund bygger på mindre faste normer og appellerer til den individuelle fornuft
- Her vil man genoprette en ødelagt balance i samfundsorganismen og reintegrere det afvigende individ i samfundet
- Familie og daginstitution har hver især deres grundlæggende funktion i relation til børns udvikling
- Samarbejdet mellem dem skal skabe mulighed for en sammenhæng dvs.
  - en organisk solidaritet som bygger på de to samfundsinstitutioners specialiserede funktion og forskellighed.
- Et samarbejde der ligger til grund for rettigheder i den sociale lov om børns rettigheder.


Svar #12
09. februar 2012 af Rixer (Slettet)

11 # er det rene sludder og det giver ingen mening.. alt det der kan ikke være det vigtigste den skal skæres ned på 11-15 linjer  ..  Sry men jeg prøver men kan simpelthen ikke helt finde ud af det..


Skriv et svar til: for meget noter for meget tidsbrug

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.