Dansk

Essay about my "skræmmebillede"

25. februar 2012 af Jaggery (Slettet)

Hej, vi skulle skrive om vores skræmmebillede. Jeg skrev om min geografilærer. Vi har afleveret teksen og fik den tilbage. Nu skal vi rette den. Min lærer har markeret nogle fejl, så ved jeg hvad jeg skal rette - men jeg ved jo ikke hvordan det er rigtigt. Her er teksten. I have put in brackets where I had an idea for correction. Would be nice if you could help me with the other mistakes. Tak på forhand. :)

Skræmmebillede

I skolen var der en geografilærer, som jeg kunne ikke lide. (som jeg ikke kunne lide?) Før vi fik ham i geografi, var jeg ret god, men da vi fik ham, blev jeg rigtig dårlig i geografi. Han var streng, men ikke fair. Lektierne var altid så svær (svære?), at jeg var altid om dårlig humør om søndagen aften (på søndag aften?). I klassen kontrollerede han altid, hvad vi har skrevet (havde skrevet?), og han passede på, at eleverne har ikke avskrevet fra hinanden. (ikke skrev af fra hinanden?) Karaktererne, vi fik fra ham, var som regel meget dårlig (dårlige?). Jeg var ligeglad for (over?) karaktererne, men det var bare så uretfærdigt. For eksempel i syvende klasse: Vi fik en papir med to flag, og vi skulle farvelægge det ene. Min veninde ville være flittig og malede begge. Derfor fik hun en dårlig karakter, fordi vi skulle jo kun farvelægge et, og hun holdt sig ikke til opgaven! Han var altid på den måde. I pausen lurede han på (foran?) porten og skrev ned de unge elever, som forladt skoleområde for at gå i supermaket uden lov. Han havde altid en rød kuglepen med. Når det ringede, skulle vi være i klassen og sidde på pladsen. Hvis vi var ikke i klassen (hvis vi ikke var i klassen?) men lige foran døren, løbte han hen til døren, lukkede den og holdt den lukket for 2 minutter (i 2 minutter?). Så åbnede han den igen og skrev os op som „for sent“.
En gang var min storesøster med i skolen og med i geografiklassen. Hun bor i Indien og skulle fortælle noget om landet. Hun har altid været et skræmmebillede for lærer, fordi hun altid siger hvad hun tænker. Denne geografietime var den sjoveste, jeg har nogensinde haft: (jeg nogensinde har haft?)
I begyndelsen sagde hun, at i Indien alle mennesker sidder på gulvet og at vi derfor skulle rydde borde og stolene til siden. Vores lærer var ikke så glad over, at han skulle sidde på gulvet med alle eleverne. Lidt senere spurgte en elev, som altid gør noget dumt, om det passer, at indisk kvinder kun har den røde punkt mellem øjne, når de har deres menstruation. Alle grinede, men vores lærer blev meget sur. Min søster vendte til ham og sagde: ”Det er en god sporsmål. Eleverne kan jo ikke vide det, når materialer og opgaver du bruger er fra 1979. India ændrer sig hurtigt!” Til slut ammede hun sin lille datter in klassen. Eleverne synte, at det var helt normal, men vores lærer virkede ret uafslappet. Jeg tror, han var glad, da klassen var til ende.
Jeg var i hvert faldt meget stolt på min søster for hendes mod. Bagefter fik jeg en dårlig karakter – men det var det sidste år jeg havde den lærer så var det ikke så slem. (så det ikke var så slem?) Det var det værd! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2012 af Stygotius

I skolen var der en geografilærer, som jeg kunne ikke lide. (som jeg ikke kunne lide? ja, i en bisætning står "ikke"(og andre adverbier af den slags) før verballeddet)) Før vi fik ham i geografi, var jeg ret god, men da vi fik ham, blev jeg rigtig dårlig i geografi. Han var streng, men ikke fair. Lektierne var altid så svær (svære? ja, flertal), at jeg var altid (om) i dårligt humør (om) søndag(en) aften (på søndag aften?). I klassen kontrollerede han altid, hvad)  vi har skrevet (havde skrevet? ja), og han passede på, at eleverne (har) ikke havde (av)skrevet af (fra) efter hinanden. (ikke skrev af fra hinanden?) Karaktererne, vi fik fra ham, var som regel meget dårlig (dårlige? ja, flertal). Jeg var ligeglad for (over?) med karaktererne, men det var bare så uretfærdigt. For eksempel i syvende klasse: Vi fik (en) et stykke papir med to flag, og vi skulle farvelægge det ene. Min veninde ville være flittig og malede begge. Derfor fik hun en dårlig karakter, fordi vi jo kun skulle (jo kun) farvelægge (et) ét, og hun holdt sig derfor ikke til opgaven! Han var altid på den måde. I pausen lurede han på (foran? ja) porten og skrev (ned) de unge elever op, som havde forladt skoleområdet for at gå i supermarkedet uden lov. Han havde altid en rød kuglepen med. Når det ringede, skulle vi være i klassen og sidde på pladsen. Hvis vi var ikke i klassen (hvis vi ikke var i klassen? ja) men lige foran døren, løbte han hen til døren, lukkede den og holdt den lukket for 2 minutter (i 2 minutter? ja). Så åbnede han den igen og skrev os op som „for sent“.
En gang var min storesøster med i skolen og med i geografiklassen. Hun bor i Indien og skulle fortælle noget om landet. Hun har altid været et skræmmebillede for en lærer, fordi hun altid siger hvad hun tænker. Denne geografietime var den sjoveste, jeg har nogensinde haft: (jeg nogensinde har haft? ja)
I begyndelsen sagde hun, at (i Indien) alle mennesker i Indien sidder på gulvet og at vi derfor skulle rydde bordene og stolene til side(n). Vores lærer var ikke så glad over, at han skulle sidde på gulvet med alle eleverne. Lidt senere spurgte en elev, som altid gør noget dumt, om det passer, at indiske kvinder kun har det(n) røde punkt mellem øjnene, når de har deres menstruation. Alle grinede, men vores lærer blev meget sur. Min søster vendte (til) sig mod ham og sagde: ”Det er et(n) godt (sporsmål) spørgsmål. Eleverne kan jo ikke vide det, når de materialer og opgaver du bruger, er fra 1979 og Indi(a)en (ændrer sig) så hurtigt ændrer sig!” Til slut ammede hun sin lille datter i(n) klassen. Eleverne synte, at det var helt normalt, men vores lærer virkede ret uafslappet. Jeg tror, han var glad, da (klassen) timen var til ende.
Jeg var i hvert faldt meget stolt (på) af min søster for hendes mod. Bagefter fik jeg en dårlig karakter – men det var det sidste år jeg havde den lærer så var det ikke så slem. (så det ikke var så slem?) så det var ikke så slemt. Det var det værd! :)

Det var da en utrolig idiotisk lærer !!  Er hat wohl nicht alle Tassen im Schrank.

Når du er tyskfødt, er det et meget flot dansk du skriver. Se på detaljerne, og så vil du blive rigtig super til dansk ! Mir scheint, du hast ein großes Sprachtalent.  

 


Svar #2
25. februar 2012 af Jaggery (Slettet)

Thanks for the correction!!! Jeg vil meget gerne blive super til dansk, jeg er lige flyttet til Danmark for at lære dansk :) Men until now I have biiiig difficulties, especially talking... Let's see when that'll get better.

Yes, that teacher was really dumb. Unbelievable, even for us 8th graders then... :)


Skriv et svar til: Essay about my "skræmmebillede"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.