Dansk

Synopsis

02. juni 2012 af Gameren (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej :)

Jeg har skrevet præsentationen af prøveteksten og er sådan set færdig med den, men jeg vil gerne pudse lidt på den. 

 

Det er første gang jeg skal lave en synopse, og kunne derfor godt bruge lidt hjælp til det. 

Jeg vil gerne høre jeres mening om hvad der ville være godt at perspektivere af tekster i forhold til min tekst (Det var en lørdag aften skrevet af Svend Grundtvig) Folkevisen handler om ulykkelig kærlighed hvor en pige mister sin elskede til en anden. 

Jeg vil også rigtigt gerne høre om der er noget, som jeg ikke må have med i den.

Og hvor meget skal min pespektivering fylde?

Lige nu er min synopse skrevet på en side, og der står at en synopse skal være mellem 2-3 sider(helst).   


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2012 af OnceUponATime

På 1. side af en synopse, med andre ord "forsiden", ville det være en god ide, at skrive et kort resume (ca. 5 linjer), og en begrundelse for valget.

På 2. side skal du  i punktform skrive, de ting du kommer ind på. Det ville forresten også være en god ide, hvis du eksempelvis, tilføjede et billede af den analysemodel, du bruger.

 

Det du skal komme ind på under prøven, er alt hvad der er relevant for dit emne. F.eks. en analysemodel, budskab, komposition osv. Hvis du har ekstra tid, er det meget godt, at kunne pespektivere til mere end 1 ting. Både i dagligdagen, og til andre tekster.

Her er en god tekst du kan perspektivere til. Den hedder Ebbe Skammelsøn (han mistede også sin elskede - og endda til sin egen bror. Det ender meget sørgeligt)

Husk: Når du perspektivere, behøver det ikke kun at handle om, hvad teksterne har til fælles. Din perspektivering, kan også omhandle, hvor anderledes tingene kan gå. F.eks. kan det ende lykkeligt i den ene folkevise, og ende sørgmodigt i den anden.

 

Håber det var nok svar :D


Svar #2
02. juni 2012 af Gameren (Slettet)

Mange tak , og ja det må man sige at du har formuleret godt :D 

Men hvad menes der helt præcist med analysemodel? - Og er det i orden, at jeg på 1. side, både skriver det du har skrevet skal være på 2. side  og det der skal være på 1. side normalt? Eller bliver det bare for meget ?  


Brugbart svar (3)

Svar #3
02. juni 2012 af kemi123 (Slettet)

God idé at perspektivere til Ebbe Skammelsøn ja!

På 1. side skal du kun have informationer (se nedenstående) og præsentation af dit prøveoplæg.

 

Eksempel på synopse:

SIDE 1:

Din bror (2001)
af Naja Marie Aidt, fra ”De ti bud : ti noveller” ved Niels Beider

Navn: 
Prøveniveau: FS10 - prøveform B
Fordybelsesområde: Identitet
Prøveoplæg: Novelle af Naja Marie Aidt: ”Din bror”
Lærer: 

Præsentation af prøveoplæg og begrundelse for valg af dette:
Jeg har trukket fordybelsesområdet Identitet, hvorunder jeg har valgt novellen ”Din bror” af Naja Marie Aidt. Jeg har valgt netop denne fordi fokus skulle lægges på personkarakteristik og udvikling, og der er ”Din bror” god at bruge. Novellen handler om Susan, som man følger på en togrejse, hvor hun bliver forfulgt af en ukendt person. Man hører om hendes barndom, hendes bror og om hvordan hun mener, at han har voldtaget hende. Susan udgiver falsk vidnesbyrd imod ham og forlader efterfølgende familien. Novellen er meget spændende og handler om at synde, hvilket jeg synes gør den meget interessant. Der er desuden masser af ting at fortolke i novellen.

 

SIDE 2:

Disposition for mundtlig prøve
1. Præsentation af prøveoplæg
2. Analyse
- Komposition
- Personkarakteristik
- Udvikling
- Arv og miljø
4.    Fortolkning
5.    Oplæsning fra ”Din bror” (s. 11 l. 1-14)
6.    Perspektivering til ”Elsket af vinden” af Kåre Bluitgen

 

Kilde fortegnelse:
Gyldendal; 1. udgave; 2004(1); novellesamling: "Nordlys bind 5: Danske noveller 2001-2003" ved Hanne Leth & Jørn E. Albert; (”Din bror”)
”Elsket af vinden” af Kåre Bluitgen (dansk kompendium)
”Novellefixer”, fra Scoop
http://www.litteratursiden.dk/anbefalinger/biografi-om-naja-marie-aidt

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2012 af OnceUponATime

#2 I har vist arbejdet med analysemodeller helt fra 7. klasse så vidt jeg ved. F.eks. "Berettermodellen". -Prøv at søge på det i billeder, måske kommer du i tanke om det:

 

Jeg er ret sikker på at du har fået et form for kompendie af din lærer, hvor du får forklaret hvordan man analysere en folkevise. Heri bliver der sikkert forklaret noget om, hvilket "analysemodel" du skal bruge. Jeg ved så meget, at du skal bruge "berettermodellen" til at analysere en folkevise.

Her er et link, til berettermodellen, og hvordan du kan bruge den til din tekst. Den er meget god :)

http://skrivekrampen.blogspot.dk/2010/08/berettermodellen-forfatterens-ven.html


Svar #5
03. juni 2012 af Gameren (Slettet)

Okay, men skal berettermodellen være med i selvesynopsen? - Eller er det først når jeg skal analysere den. - Jeg er nemlig lidt i tvivl med side 2 :) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2012 af OnceUponATime

Når du analysere din tekst, ville det jo som sagt være en god ide at bruge berettermodellen.

En synopse indeholder de ting du kommer ind på. -Derfor ville det være en god ide, hvis du havde et billede af berettermodellen i din synopse, da det jo er noget du kommer ind på, i din fremlæggelse (Den indsætter du på side 2. #3 har givet et godt eksempel) :D


Svar #7
03. juni 2012 af Gameren (Slettet)

I orden, mange tak ! :D


Skriv et svar til: Synopsis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.