Studievejledning

Gruppearbejde på HF

29. januar 2014 af Anonym12359826 (Slettet)

Jeg forstår godt hele gruppearbejdekonceptet på HF uddannelsen, selvfølgelig er gruppearbejdet en vigtig ting og lærer. 

Men mine oplevelser med gruppearbejde på HF har indtil videre været alt andet end positivte, jeg synes det er en kæmpe forhindring for kreativiteten og produktiviteten. Der stort aldrig er selvstændigt arbejde og ALT foregår i grupper. Jeg ved ikke om det er fordi jeg er kommet i en rigtig lorte klasse, at gruppearbejde er blevet så trælst, men udfra de udtalelser nogle af lærene kommer med i gang imellem, kan man vist godt konkludere at det er tilfældet. Jeg har aldrig før haft problemer med gruppearbejde, og jeg har trodsalt været på arbejdsmarkedet i nogle år, så jeg kan sagtens finde ud af det og har en del erfaring i det. 

Men for at komme med en konkret eksempel oplevede jeg idag noget jeg er ret træt af: vi skulle analysere et digt fra efterkrigstiden, jeg bringer 'eksistenspsykologi' på banen, da jeg synes det var meget relevant i forhold til digtet. En af mine medkursister bliver, af eller anden mærkelig grund, voldsomt irreteret over at jeg nævner noget "som hun ikke lige har lært", så hvordan kunne jeg dog komme i tanke om at bringe det på banen? Jeg må så give mig, da jeg ikke gider alle de konflikter hele tiden, så det kommer ikke med i analysedelen. Det første der sker, da læreren gennemgår digtet på tavlen er selvfølgelig at eksistenspsykologi er noget er det første der nævnes og det bliver nævnt som det væsenstligste for forståelsen af digtet. Fair nok, det er hvad der kan ske. Men problemet er at den her slags episoder sker stort set dagligt, så for at kunne samarbejde synes jeg konstant man skal begrænse sig selv og sin viden.

Andre gange oplever jeg at man kommer ud i grupper, hvor man stiller folk arbejdsrelaterede spørgsmål, og svaret man somregel får er "det ved jeg ikke". Selv holdningsspørgsmål er de fleste ikke i stand til at svarer på.

Jeg brugte et ord som "marginaliserede" i et af mine svar til et af lærens spørgsmål, reaktionen fra de fleste af mine af medkursister er "hvorfor bruger du sådan nogle ord"?

Når vi skal fremlægge, er der aldrig nogen der tør sige noget. Jeg har intet problem med det, så jeg ender tit med at stå sige en helt masse oppe ved tavlen. Det er lærene ikke tilfredse med, da de ikke mener det er særligt solidarisk og tage ansvar selv. Jeg kan godt forstå at det er kollegialt og være fælles om det man har lavet, men problemet er jo bare når du har siddet ihærdigt og spurgt folk til opgaven, og man så næsten gang på gang får svaret "det ved jeg ikke", og de ikke selv tager noget initiativ til fremlægge noget af det, vi fælles har siddet og skrevet ned, hvad skal jeg så lige gøre? Skal jeg så også bare holde min mund? Så er der jo overhovedt ingen der siger noget. Man kan ikke tvinge folk til at tale, men det er ligesom at det er der en forventning til at man skal kan.

Og det kan godt være det her lyder en lille smule selvcenteret; men hvis man sidder i en gruppe og har lavet stort hele arbejdet selv, uden noget bidrag fra de andre, skal man så også finde sig i det og bare lade andre suge til sig fra dit hårde arbejde? Det har i hvertfald gjort at jeg er blevet mindre aktiv i gruppearbejde på det seneste. Jeg ville absolut intet have noget imod det, hvis der bare en gang imellem kom noget den anden vej, men det gør der stort set aldrig. Nogengange kan man godt føle lidt, at det at være aktiv og engageret, bliver udnyttet. Jeg har en fornemmelse af at lærene påtvinger de få aktive elever til lege curlingfejere for de uengagerede, det er ikke hvad jeg forstår ved gruppearbejde!

Jeg kunne komme med mange mange flere af de her eksempler, men pointen er det med at konstant skulle begrænse sig selv er vildt fustrende. Og noget helt andet er; hvad skete der egenligt med begrebet: "ansvar for egen læring"? Har man helt pædogisk afskaffet det? Det skulle man i hvertfald nogle gange tro. Det er den slags undervisningsideologi jeg er opvokset med og har taget til mig. 

Jeg tør ikke bede lærene om mere selvstændigt arbejde, da man med det samme vil blive stemplet som egoistisk. Hvilket de nogle gang er lidt for hurtige til.

Og jeg kunne måske også sagtens blive bedre til at samarbejde, det tror de fleste kunnne. Men hvorfor skal man peges fingre ad, når man rent faktisk forsøger og gøre en indsats? Det er ved at gå mig på nerverne.

Er der andre der har haft lignede oplevelser og evt. kan komme med nogle råd?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet)

Jeg går selv på HF, men det lyder som om, at i har noget mere gruppearbejde end vi har. Oftest er det sådan hos os, at det er valgfrit, om man har lyst til at være i en gruppe eller være alene.

Jeg kan kun nikke genkendende til dine oplevelser med gruppearbejde. Halvdelen af min klasse er nemlig ligesom du beskriver, og hvis jeg kommer i sådan en gruppe, og de andre ikke har bidraget overhovedet, tillader jeg mig også at fremlægge det hele selv. Hvis læreren derefter stiller spørgsmålstegn til det, trækker jeg læreren til side, og fortæller om mine oplevelser med arbejdet i gruppen, og hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, og det bliver altid mødt med stor forståelse. Har du prøvet det? Altså at fortælle din lærer, hvordan det går i gruppearbejdet. Det kunne måske hjælpe, og gøre sådan at dine lærere ikke længere ser dig som egoistisk og usolidarisk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. januar 2014 af MaibritG

Tja, taget i betragtning af, at du alene har ansvaret for dine eksamensresultater og dermed dit afsluttende gennemsnit (det kunne jo være at du faktisk skulle bruge det gennemsnit til noget), så synes jeg, at det er helt fair at sætte en grænse for de såkaldte "solidaritet". Umiddelbart tror jeg, at det skyldes en stor spredning i ambitionsniveauet hos dig og dine klassekammerater, der er det helt generelle problem.

Jeg ville, som #1, også anbefale, at du får taget en snak med din underviser og evt. får afstemt dine forventninger med pågældende.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Gruppearbejde på HF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.