Dansk
"Unge og holocaust"
Jeg har pt. overvejet at indlede noget à la følgende, men jeg kan bare ikke komme rigtigt igang: "I denne opgave er jeg blevet bedt om at gøre rede for min egen viden om holocaust, samt naturligvis at diskuttere hvad man kan bruge en viden omkring dette til i dag. Jeg vil i opgaven lægge vægt på..."
Vh,
Carl-Johan
Svar #1
02. november 2002 af 404error (Slettet)
Personligt er jeg en stor fan af essays (de giver altid en god karakter :), så hvis det var min opgave, ville jeg nok prøve at være lidt problematiserende, allerede fra starten af. Evt. prøve at stille sig lidt naivt an - holocaust var skam frygteligt, men nu er det jo også lang tid siden... Kan vi virkelig blive ved med at køre rundt i det?? Ok, svaret vil naturligvis blive bekræftende; men først efterhånden som du får vendt og drejet din egen viden, historiske kendsgerninger o.s.v. Det kunne blive en raffineret og utraditionel opgave (for folkeskolen, i det mindte), der virkelig kommer rundt om din egen viden; og hvad vi/du kan bruge den til..
Alternativt kan du jo bare skrive den diskussionsopgave, som formuleringen lægger op til. Altså først forklare lidt om holocaust, dernæst diskutere det og kommme med standardkonklusionen; "det skal aldrig glemmes fordi..."
Svar #2
02. november 2002 af Carl-Johan (Slettet)
Jeg havde egentlig også en sær idé om, at stilen skulle skrives som et essay, idet jeg personligt er af den opfattelse, at det er meget mere interessant og sjovt at læse end de sædvanlige (korrekte?) stile :~) Jeg havde især overvejet at lege med tanken om, hvorvidt vi kunne forestille os at "krigsherren" skriver historien og at det med jøderne overhovedet ikke havde fundet sted, men egentlig blot var et politisk kneb for at få os til at foragte demokratiet - altså meget naivt, og så prøve at lade mig spore ind på "sandheden"...
Jeg vil gerne skrive en kanon god opgave, så hvis der er nogen som gad hjælpe, ville jeg bære meget taknemmelig!
Vh,
Carl-Johan
Svar #3
02. november 2002 af 404error (Slettet)
Den kildekritiske tilgang er stor og omfattende, og du vil sikkert nemt kunne komme til at træde din lærer over tæerne :) Dermed ikke sagt, at spørgsmålet er uinteressant, tværtimod! Hvad ved unge i dag egentlig om holocaust - er de "tabte nuancer" i den historiske viden uden værdi; eller bliver holocaust efterhånden blot en kliché, det stereotype eksempel på umenneskelighed..?
vh,
Anders
Svar #4
02. november 2002 af Kaare (Slettet)
Svar #5
03. november 2002 af Carl-Johan (Slettet)
Men det er jo rent faktisk et vældig interessant spørgsmål "hvad ved de unge i dag om holocaust?"... Jeg tror (desværre) på at langt den overvejende del af unge, kun har set forskellige krisfilm og film om holocaust, og har fået et indblik i rædslerne, uden egentlig at kunne forstå dem. Desuden er det kun de færreste som giver hele den tyske befolkning, og dets støttere (danskerne :), skylden - som regel skyldes hele denne umenneskelighed en lille mand ved navn Hitler. Denne viden må jo siges at være noget unuanceret, og ganske simpelt ubrugelig, idet den ikke kan sættes i noget perspektiv. Dog kan en tilgang til "indvandrerproblemet" med opfattelsen "i er nogle racister, ligesom Hitler" jo også være blokkerende, og næsten direkte naiv. MEN hvis de unge derimod havde modtaget den optimale fulde historie omkring begivenhederne, hvad ville denne så egentlig være?
Også beretigelsen af staten Israel er jo også vældig interessant, idet at denne jo bl.a. fik størstedelen af den danske befolkning til at holde med israelerne op gennem halvfjerdserne - nu er det snarere det modsatte, og skyldes dette at danskerne mener at "holocaust" er et for "gammelt fænomen", eller er det simpelthen fordi at nyere generationer ikke har et ordenligt indblik i historien, og stort set har glemt "holocaust"?
Den med Stalin havde jeg nu hele tiden tænkt mig, for er der noget der kan gøre mig vanvittig, er det når vores historielærer fortæller os om hvordan Stalin reddede Danmark m.v. Helt ærligt ville jeg hellere leve under Hitler end under Stalin, og personligt har jeg ikke noget imod dem fra Frikorps Danmark, der gik over og bekæmpede det diktatur, som jo angiveligt byggede på kommunisme (yeah right)... At inddrage tjetjenerne vil jeg også mene vil være en god idé, for de er jo mildest talt blevet glemt, på bekostning af en større interesse blandt verdens lande i at bekæmpe terrorismen, og løse konflikten i Mellemøsten.
Til sidst stiller jeg blot mig selv det spørgsmål "hvad kan jeg bruge denne viden til i dag?"... Jeg forstår naturligvis mine omgivelser (lidt) bedre, og jeg har lært at tage størrere afstand fra ellers brugbare Glistrup-løsninger, idet jeg kan se hvad disse kan medfører, men hvad jeg direkte kan bruge denne viden til, kan jeg på nuværende tidspunkt have lidt svært ved at se...
Vh,
Carl-Johan
P.s. Så vidt jeg har forstået det, var der en grund til at USA fuldkomment "ulogisk" stoppede da de nåede til Bagdad i Golfkrigen - det var jo russerne som truede med at gribe ind, hvis at USA ikke trak sig tilbage. Dette må jo anses for at være et ligeså imperalistisk synspunkt som amerikanernes, idet russerne hellere ser en befolkning lide, fremfor "justice" og en formentlig ændret magtbalance!
Svar #6
03. november 2002 af Carl-Johan (Slettet)
Svar #7
05. november 2002 af Carl-Johan (Slettet)
På forhånd tak!
Vh,
Carl-Johan
Svar #8
06. november 2002 af Christian (Slettet)
"Holocaust" is a word of Greek origin meaning "sacrifice by fire."
Svar #9
06. november 2002 af Jean
(rel) brændoffer;
[the Holocaust] (nazisternes massemord på jøder under 2. verdenskrig).
Svar #10
06. november 2002 af Christian (Slettet)
Svar #11
09. november 2002 af Carl-Johan (Slettet)
Problemet er imidlertid, at jeg ikke er kommet meget videre for mit lidt alment-kritiske naive referencepunkt, og at jeg altså ikke kan forklarer, hvorfor det er vigtigt at være informeret om holocaust, frem for så meget andet :-/
Hermed spørger jeg jer:
Hvad kan man bruge en vidne omkring holocaust til i dag?
Skriv et svar til: "Unge og holocaust"
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.