Debat
Elite-skoler
Vi er ikke lige, så hvorfor kæmpe imod vores egen biologi?
Svar #1
10. april 2007 af SomeOneMore (Slettet)
Svar #3
10. april 2007 af 150972 (Slettet)
Det er desværre meget op i tiden (politisk) at vi skal "ligne" hinanden, på trods af, at alle ved der er behov for innovative, sammenarbejdsvillige enere.
Svar #4
10. april 2007 af 150972 (Slettet)
Svar #5
10. april 2007 af DanielPetersen (Slettet)
Her er spørgsmålet så om de skal bruge hele deres liv på det. Kan de ikke opnå det på andre måder?
Svar #6
10. april 2007 af 150972 (Slettet)
Man kender til problemet bland læger/tandlæger der, fordi de er vokset op med en far og mor der er læge/tandlæge, har svært ved at forstå fx overvægtige fra socialt dårligt stillet familier. Den overvægtige vil typisk få besked på at spise sund og motionere, problemet er bare at patienten ikke ved hvad sundt er og hvordan man motionerer. Lægen kan ikke forstå at patienten ikke bare kan tage ansvar for eget liv, for det har lægen jo altid kunne.
Svar #7
10. april 2007 af McMaster (Slettet)
Jeg kan ikke se, hvordan at en opdeling i stærkt og svagt faglige elever skader den enkeltes evne til tolerance eller forståelse for forskelligheder. Det er jo ikke små fascist-skoler, med skjorte og slips.
Svar #8
11. april 2007 af MHE (Slettet)
Det er ganske rigtigt, at folk med høj IQ umuligt alle sammen kan være samme slags mennesker - se blot forskellen på Holger Bech Nielsen, den verdensfjerne og bizarre fysikprofessor og den nærmest folkelige ex-Jeopardyvært og Mandrildeltager, Lasse Rimmer.
Jeg ved godt, at vores siddende regering gerne vil gøre Danmark til et videnssamfund, hvor vi allesammen skal læse ingeniøre og økonomi, og vi derfor skal have produceret så mange som mulige til disse erhverv, men jeg bryder mig ganske enkelt ikke om tanken om noget som helst elitært i vores samfund. Faktisk brækker jeg mig ved tanken, for jeg er sgu glad for at have gået i klasse med bageren, købmanden og skorstensfejeren.
Svar #9
11. april 2007 af Madsst (Slettet)
Svar #10
11. april 2007 af McMaster (Slettet)
Nå ja, og lad os udrydde opdeling i første og andenhold til fodboldtræningen osv..
Jeg kan slet ikke forstå alle de mennesker, som er så bange for, at folk skal tro, at de er bedre eller anderledes og derfor ikke vil være tolerante, men som samtidig ikke vil acceptere det faktum, at der er forskel på hvert menneske og han eller hun bør da få en undervisning der tilsvarer dennes faglige niveau.
Det er i det hele taget forkert at inddele det i elite og ikke elite, men bare det faktum, at undervisningen lige så godt kunne tage udgangspunkt i, at alle eleverne i det samme klasseværelse ville være på nogenlunde samme niveau, så ingen går tabt eller keder sig!
Svar #11
11. april 2007 af MHE (Slettet)
Forskellen mellem folkeskole og fodboldhold er på sin vis ok, men du glemmer, at der på et fodboldhold i de fleste tilfælde er tale om: 1. drenge. 2. folk, der selv har valgt at dyrke sportsgrenen og som derfor ved, at de skal gøre en indsats for at komme på førsteholdet.
Anyway, jeg er ikke "så bange for" det, jeg er bare ikke skidebegejstret for, at mit fremtidige barn skulle drilles af naboens søn, fordi han ikke kommer i eliteskole og derfor naturligvis må være uintelligent.
Jeg vil på ingen måde afvise, at der er forskel på hvert menneske. Jeg synes bare, man har godt af at indse dette allerede i løbet af sin skoletid i stedet for at sidde sammen med andre elitære unger og bilde sig ind, at man er Danmarks nye elite.
Jeg er til gengæld helt og aldeles enig med både #9 og #10 i, at det er pisseærgerligt, at undervisningen ofte er efter laveste fællesnævner i dette land. Det har jeg oplevet lidt for mange gange. Idéen kunne måske være at lave eliteklasser i nogle fag - dansk, matematik, engelsk, tysk osv, hvor man så trak de stærke fra en årgang over i, mens man så stadig havde fællesfag som Idræt, Musik, Formning og det der latterlige sy-fag (Håndgerning?) samlet.
I don't know. Jeg kan bare ikke lide ordet elite-skoler.
Svar #12
11. april 2007 af MHE (Slettet)
Du argumenterer jo meget godt, og jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg har da også prøvet at føle mig mærkelig, fordi jeg ville på gymnasiet og mine klassekammerater ville være tømrer, murer og andre håndværksfag, og de derfor ikke kunne se det fede i at læse Niels Lyne. Men jeg tror bare ikke, jeg ville synes, det var federe at sidde sammen med en masse kloge unger og konkurrere om høje karakterer hele tiden. Det prøvede jeg i gymnasiet og det var sgu ikke særligt spændende.
Jeg ville gerne kommentere mere på det, men jeg vender lige tilbage i morgen efter mere søvn, og efter at McMaster sikkert har været ude med riven igen :-)
Svar #13
11. april 2007 af Larsendrengen (Slettet)
Der var en gang en politiker (fra Soc.dem, nu overborgmester) som sagde da vedkommende var undervisningsminister: "Hvis ikke alle kan lære det, skal ingen lære det"
Med andre ord, vi kører efter laveste fællesnævner. Det er ikke godt for samfundet, da vi skal bruge de kvikke hjerner til at få nye ideer, og så dem med hænderne skruet rigtigt på (kunne f.eks. netop være dem som er bogligt svagere) til at udføre dem i praksis.
Noget tilsvarende var da man nedlagde specialundervisningen i folkeskolen da den delte op i A og B hold. Ved ikke om det er indført igen.
Da jeg gik i folkeskolen var der nogle i min klasse som havde problemer med at stave og skrive, og de fik ekstrahjælp via specialundervisning, og det var der ingen i min klasse som havde problemer med. Dem som fik ekstra hjælp var selv glade for det, for efter et års tid var de med igen. Havde de ikke haft dem hjælp var de højest sandsynligt blevet hægtet helt af.
Svar #14
27. maj 2007 af Nithelizius (Slettet)
Hvordan udvælger man elever til disse skoler?
Svar #15
27. maj 2007 af eksamenshaj (Slettet)
Man kommer til samtale, hvis der er tale om en grundskole.
Svar #16
27. maj 2007 af Nithelizius (Slettet)
Skriv et svar til: Elite-skoler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.