Debat

Elite-skoler

10. april 2007 af DanielPetersen (Slettet)
Hvad er der galt i at opretter elite-skoler? Jeg mener, at det er sundt for et samfund, når man deler massen op. Nogen psykologer hævder, at det er godt for børn, hvis de er blandet. Det tror jeg ikke! Når elite-børn/unge er sammen virker det stimulerende, og de vil dermed opnå et bedre liv.
Vi er ikke lige, så hvorfor kæmpe imod vores egen biologi?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2007 af SomeOneMore (Slettet)

https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=292880 • https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=242426

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. april 2007 af Madsst (Slettet)

#0 enig

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2007 af 150972 (Slettet)

Det er rigtigt at vi ikke er lige på mange områder. Fordelen ved at blande børn/unge er bla. en forståelse for forskelligheder. Erhverslivet "skriger på" folk der er tolerante overfor forskelligheder og kan arbejde på tværfagligt og fungere internationalt. Det lærer man ved at være sammen med andre mennesker der IKKE ligner en selv.

Det er desværre meget op i tiden (politisk) at vi skal "ligne" hinanden, på trods af, at alle ved der er behov for innovative, sammenarbejdsvillige enere.

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. april 2007 af 150972 (Slettet)

Fint med eliteskoler, når det handler om faglighed, men der er, som sagt, også fordele ved blandet skoler!

Svar #5
10. april 2007 af DanielPetersen (Slettet)

#3 Det er klart, at de vil opnå en forståelse for forskelligheder. Det har du ret i.
Her er spørgsmålet så om de skal bruge hele deres liv på det. Kan de ikke opnå det på andre måder?

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. april 2007 af 150972 (Slettet)

#5 Jo det kan man sikkert. Jeg tror bare at de fleste holder sig til det socialliv man er vokset op med/i. Man skaber ens identitet i barn/ungdommen og de fleste har nok en tendens til at søge ligestillet.

Man kender til problemet bland læger/tandlæger der, fordi de er vokset op med en far og mor der er læge/tandlæge, har svært ved at forstå fx overvægtige fra socialt dårligt stillet familier. Den overvægtige vil typisk få besked på at spise sund og motionere, problemet er bare at patienten ikke ved hvad sundt er og hvordan man motionerer. Lægen kan ikke forstå at patienten ikke bare kan tage ansvar for eget liv, for det har lægen jo altid kunne.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. april 2007 af McMaster (Slettet)

Årh, hold op. Folk holder da ikke op med at være forskellige på grund af en højere IQ. Man møder da lige så varierende mennesker på en skole med et højt fagligt niveau, som på en almindelig skole. Fritidsinteresser er jo forskellige uanset faglighed.

Jeg kan ikke se, hvordan at en opdeling i stærkt og svagt faglige elever skader den enkeltes evne til tolerance eller forståelse for forskelligheder. Det er jo ikke små fascist-skoler, med skjorte og slips.

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. april 2007 af MHE (Slettet)

Jeg kan ikke lide eliteskoler, uanset hvordan man end vender og drejer det, så tror jeg, at elever på sådanne skoler vil blive opdraget til at tro, at de er mere værd som mennesker blot fordi deres IQ er højere end deres bager, købmand eller skorstensfejer.

Det er ganske rigtigt, at folk med høj IQ umuligt alle sammen kan være samme slags mennesker - se blot forskellen på Holger Bech Nielsen, den verdensfjerne og bizarre fysikprofessor og den nærmest folkelige ex-Jeopardyvært og Mandrildeltager, Lasse Rimmer.

Jeg ved godt, at vores siddende regering gerne vil gøre Danmark til et videnssamfund, hvor vi allesammen skal læse ingeniøre og økonomi, og vi derfor skal have produceret så mange som mulige til disse erhverv, men jeg bryder mig ganske enkelt ikke om tanken om noget som helst elitært i vores samfund. Faktisk brækker jeg mig ved tanken, for jeg er sgu glad for at have gået i klasse med bageren, købmanden og skorstensfejeren.

Brugbart svar (0)

Svar #9
11. april 2007 af Madsst (Slettet)

#8 Det kan jeg på sin vis forstå, men er det ikke også synd at spilde potentiale? Det er jo det man gør idag. Folkeskolen underviser jo efter den dårligste i klassen (sådan var det i hvert fald, da jeg gik i skole) og den gode vil tit sidde og kede sig. Er det ikke synd for den gode elev? Som det er nu gør vi jo den dårligste elev i klassen til den vigtigste. Det forstår jeg personligt ikke, for det er jo ofte den dårligste der gider mindst at være i skole og gør mindst ved det (du kan sige at det er socialt betinget, men det har jeg svært ved at købe. Det er et spørgsmål om hvor meget man gør ud af tingene). Samtidig havde jeg personligt den oplevelse da jeg gik i folkeskole at vi var meget få som egentlig syntes det var spændende at lære (nørd :-) ) og når man ikke har nogen at dele det med bliver det mindre spændende. Det endte med at jeg til sidst slet ikke gad mere. Og når man ikke gider, så er det ikke sjovt mere. Jeg tror helt sikkert at skolen havde været bedre for mig at gå i skole med andre som også ville lære. Personligt kan jeg brække mig (for at bruge dit udtryk) over at høre om at vi skal have alle med i folkeskolen, for det betyder netop at vi lader de gode i stikken.

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. april 2007 af McMaster (Slettet)

# 8.

Nå ja, og lad os udrydde opdeling i første og andenhold til fodboldtræningen osv..

Jeg kan slet ikke forstå alle de mennesker, som er så bange for, at folk skal tro, at de er bedre eller anderledes og derfor ikke vil være tolerante, men som samtidig ikke vil acceptere det faktum, at der er forskel på hvert menneske og han eller hun bør da få en undervisning der tilsvarer dennes faglige niveau.

Det er i det hele taget forkert at inddele det i elite og ikke elite, men bare det faktum, at undervisningen lige så godt kunne tage udgangspunkt i, at alle eleverne i det samme klasseværelse ville være på nogenlunde samme niveau, så ingen går tabt eller keder sig!

Brugbart svar (0)

Svar #11
11. april 2007 af MHE (Slettet)

#10

Forskellen mellem folkeskole og fodboldhold er på sin vis ok, men du glemmer, at der på et fodboldhold i de fleste tilfælde er tale om: 1. drenge. 2. folk, der selv har valgt at dyrke sportsgrenen og som derfor ved, at de skal gøre en indsats for at komme på førsteholdet.

Anyway, jeg er ikke "så bange for" det, jeg er bare ikke skidebegejstret for, at mit fremtidige barn skulle drilles af naboens søn, fordi han ikke kommer i eliteskole og derfor naturligvis må være uintelligent.

Jeg vil på ingen måde afvise, at der er forskel på hvert menneske. Jeg synes bare, man har godt af at indse dette allerede i løbet af sin skoletid i stedet for at sidde sammen med andre elitære unger og bilde sig ind, at man er Danmarks nye elite.

Jeg er til gengæld helt og aldeles enig med både #9 og #10 i, at det er pisseærgerligt, at undervisningen ofte er efter laveste fællesnævner i dette land. Det har jeg oplevet lidt for mange gange. Idéen kunne måske være at lave eliteklasser i nogle fag - dansk, matematik, engelsk, tysk osv, hvor man så trak de stærke fra en årgang over i, mens man så stadig havde fællesfag som Idræt, Musik, Formning og det der latterlige sy-fag (Håndgerning?) samlet.

I don't know. Jeg kan bare ikke lide ordet elite-skoler.

Brugbart svar (0)

Svar #12
11. april 2007 af MHE (Slettet)

#9

Du argumenterer jo meget godt, og jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg har da også prøvet at føle mig mærkelig, fordi jeg ville på gymnasiet og mine klassekammerater ville være tømrer, murer og andre håndværksfag, og de derfor ikke kunne se det fede i at læse Niels Lyne. Men jeg tror bare ikke, jeg ville synes, det var federe at sidde sammen med en masse kloge unger og konkurrere om høje karakterer hele tiden. Det prøvede jeg i gymnasiet og det var sgu ikke særligt spændende.

Jeg ville gerne kommentere mere på det, men jeg vender lige tilbage i morgen efter mere søvn, og efter at McMaster sikkert har været ude med riven igen :-)

Brugbart svar (0)

Svar #13
11. april 2007 af Larsendrengen (Slettet)

Eliteskoler er en god ting da mange begavede børn sidder og keder sig i timerne. Ofte bliver de så betragtet som adfærdsvanskelige, DMAP etc. I virkeligheden er det fordi de bliver overset og ikke taget alvorligt. Det er typisk Jantelov og socialdemokratisk politik når man udbasunerer at alle skal være lige.


Der var en gang en politiker (fra Soc.dem, nu overborgmester) som sagde da vedkommende var undervisningsminister: "Hvis ikke alle kan lære det, skal ingen lære det"

Med andre ord, vi kører efter laveste fællesnævner. Det er ikke godt for samfundet, da vi skal bruge de kvikke hjerner til at få nye ideer, og så dem med hænderne skruet rigtigt på (kunne f.eks. netop være dem som er bogligt svagere) til at udføre dem i praksis.

Noget tilsvarende var da man nedlagde specialundervisningen i folkeskolen da den delte op i A og B hold. Ved ikke om det er indført igen.

Da jeg gik i folkeskolen var der nogle i min klasse som havde problemer med at stave og skrive, og de fik ekstrahjælp via specialundervisning, og det var der ingen i min klasse som havde problemer med. Dem som fik ekstra hjælp var selv glade for det, for efter et års tid var de med igen. Havde de ikke haft dem hjælp var de højest sandsynligt blevet hægtet helt af.

Brugbart svar (0)

Svar #14
27. maj 2007 af Nithelizius (Slettet)

jeg synes det er utroligt fornuftigt med eliteskoler, idet det danske system altid har manglet den differentiering mellem eleverne, der er karakteristisk for mange andre lande. Hvis man ikke møder udfordringer, der svarer til ens intellekt, vil man ikke blive stimuleret til at udnytte sit fulde potentielle. Det eneste problem, som jeg ser, det er udvælgelsesmetoden. Og så problemet i at der er mange typer intellekt.

Hvordan udvælger man elever til disse skoler?

Brugbart svar (0)

Svar #15
27. maj 2007 af eksamenshaj (Slettet)

#14
Man kommer til samtale, hvis der er tale om en grundskole.

Brugbart svar (0)

Svar #16
27. maj 2007 af Nithelizius (Slettet)

#13 - Jamen jeg - og Platon - er da helt enige.. Hver sin kunnen, og så skal man da sørge for at udnytte de "store hjerners" potentiale, hvorimod de mere praktiske anlagte jo også drager fordel af det. På denne måde vil man jo netop få den innovationskraft som vi behøver. Især et land som Danmark, hvor idémaskinen er af enorm stor betydning, er der netop behov for differentiering så vi kan udnytte at nogle er mere begavet på det område end andre, og herved opnå de bedst mulige resultater.


Skriv et svar til: Elite-skoler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.