Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Logistikbegreber og logisk effktivitet

30. september 2007 af hhx050304 (Slettet)
Jeg har problemer med opgave 19. 17 i den blå bog.

jeg ved ikke hvad jeg skal?


Mvh. Bette

Brugbart svar (3)

Svar #1
30. september 2007 af Cas_sen (Slettet)

Bette,

Kom igen, det er ikke alle der kan hjælpe dig med de oplysninger.

Svar #2
30. september 2007 af hhx050304 (Slettet)

Oplysninger: indkøber pr. år 300.000 ordre fordelt på 4.000.000 ordrelinjer.



Leveringsservice 20x5 20x6 20x7 Mål

Antal ordre 24.000 27.000 18.000 max. 4 %
der ikke er leveret til tiden

Restordrelinjer 400.000 480.000 300.000 max. 6 %

Fejlleverancer målt 120.000 190.000 80.000 max. 1 %
i antal ordrelinjer

Leveringstid fra 14 dage 12 dage 5 dage max. 2 dage
ordremodtagelse

Antal tilfredse kunder 85% 73% 87% min 95%


Man skal foretage en analyse og vudering. Man skal desuden lave en gab-analyse for 20x7.


Brugbart svar (3)

Svar #3
30. september 2007 af Cas_sen (Slettet)

Bette,

Du skal som der står lave en analyse af dine informationer, du kan beregne en række nøgletal som du kan kommentere(vurdere) udviklingen på. Du kan helt sikkert finde eksempler i din bog på en sådan analyse.

Med hensyn til GAB er øvelsen blot at du skal se hvad forskellen på det faktiske forhold og målsætningen på følgende faktorer:

- Ordre ikke leveret til tiden
- Restordrelinier
- Fejleverancer i antal ordrelinier
- Leveringstid
- Antal tilfredse kunder

Eksempel for ordre ikke leveret til tiden:

År: 20x5, 20x6, 20x7
Faktisk: 8%, 9%, 6%
Mål: 4%, 4%, 4%
Gab: 4%, 5%, 2%


Svar #4
01. oktober 2007 af hhx050304 (Slettet)

Leveringsservice 20x5 20x6 20x7 Mål

Antal ordre 8% 9% 6% max. 4 %
der ikke er leveret til tiden

Restordrelinjer 10% 12% 7,5% max. 6 %

Fejlleverancer målt 3% 4,75% 2% max. 1 %
i antal ordrelinjer

Leveringstid fra 14 dage 12 dage 5 dage max. 2 dage
ordremodtagelse

Antal tilfredse kunder 85% 73% 87% min 95%

Kan jeg få nogle til at tjekke mine udregninger

Brugbart svar (3)

Svar #5
02. oktober 2007 af Cas_sen (Slettet)

Bette,

Beregningen af den faktiske performance er udregnet korrekt, nu mangler du bare at beregne dit gab i forhold til målene.

Svar #6
02. oktober 2007 af hhx050304 (Slettet)


Leveringsoverholdelsen 20x7
(Antal ordre der
ikke er leveret til tiden)

Faktiske mål 4%
faktiske præstation 6%

Gab 2%




Leveringssikkerhed 20x7
(Fejlleverancer målt
i antal ordrelinjer)

Faktiske mål 1%
faktiske præstation 2%

Gab 1%



Leveringstiden 20x7
(Leveringstid fra
ordremodtagelsen )

Faktiske mål 5 dage
faktiske præstation 2 dage

Gab 3 dage



Leveringsoverholdelsen 20x7
(Restordrelinjer)

Faktiske mål 6%
faktiske præstation 7,5%

Gab 1,5%




Lagerservicegraden 20x7
(Antal tilfredse kunder )

Faktiske mål 87%
faktiske præstation 95%

Gab 8%


Kan jeg få nogle til at tjekke mine udregninger


Brugbart svar (3)

Svar #7
02. oktober 2007 af Cas_sen (Slettet)

Bette,

Det er fint og rigtigt. Knyt nogle kommentarer til, synes du de lever op til deres mål?

En generel kommentar: Hvis du vil have gode karakterer i virksomhedsøkonomi er det vigtigt du er god til at forklare det du regner ud. I en klasse har 80% regnet det samme rigtigt, den gode elev skiller sig ud ved også at kunne forklare det han/hun har regnet :-)

Svar #8
02. oktober 2007 af hhx050304 (Slettet)

Det fremgår af de 5 gab-analyser at virksomheden med hastige skridt nærmere sig målet. Dette kan ses ved begge analyser der har noget med leveringsoverholdelse at gøre. I den første nærmer man sig målet på 4 % og i den anden nærmer man sig målet på 6 %. Der skulle således være gode muligheder for at virksomheden når de fastsatte mål i løbet af det kommende år.

Er det sådan noget du tænker på?

I selve analysen (ikke gab) er der en stigning næsten over hele linien i åe 20x6, kan man få lidt hjælp til hvordan det kan være?

Skriv et svar til: Logistikbegreber og logisk effktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.