Dansk
Det forsømte forår
05. december 2007 af
AmalieKE (Slettet)
Jeg sidder her og skal skrive en kæmpe opgave om "Det forsømte forår" en af opgaverne kan jeg ikke finde nok materiale til.
Jeg skal karakterisere Metropolitanskolen, nogle som kan hjælpe mig med det?
Jeg skal karakterisere Metropolitanskolen, nogle som kan hjælpe mig med det?
Svar #1
05. december 2007 af chrisjorg (Slettet)
Skolen. En institution der kan betragtes som et mikrokosmos af det kapitalistiske samfunds absurditet: ”Skolen er et samfund for sig selv. Og hvad der lovgives ude i verden, kommer ikke skolen ved” [S. 130].
Det plomberede lindetræ: Det kan anses for at være et symbol på nedtrykningen af ungdommens intellekt i skolen: ”Den fortjener at blive besunget, for det er et under, hvordan den har kunne holde sig i live og finde næring i den sure jord under gårdens asfalt” [S. 58].
Det plomberede lindetræ: Det kan anses for at være et symbol på nedtrykningen af ungdommens intellekt i skolen: ”Den fortjener at blive besunget, for det er et under, hvordan den har kunne holde sig i live og finde næring i den sure jord under gårdens asfalt” [S. 58].
Svar #2
05. december 2007 af -Zeta- (Slettet)
Sådan set er det kun lærernes regler, som gælder på Metropolitanskolen.
Det er en lukket verden hvor lærerne har ret til at slå og undertrykke eleverne, og hvor det bliver forventet af både forældre og lærere, at eleverne skal kunne alle deres lektier udenad, hvilket medfører, at eleverne aldrig har tid til andet end lektier. Lærerne eller skolen generelt, tror, at indlæring ved hjælp af bank og "kæft, trit og retning", gør bedre gavn end uden. Lærerne på skolen, bruger også stedet for at udtrykke sig, som de ikke kan ude i den store verden.
"Når lektor Blomme går på gaden ude i den store verden, er han bare en lille mand med fip og briller. Han må overholde færdselsreglerne (...) betale sin billet i sporvognen (...). Men når han træder gennem skolens port, forandrer verden sig. Så retter han sin lille skikkelse og vokser på en forunderlig måde (...). Ydmyge slaver hilser ham underdanigt." (Side 55-56)
Det er en lukket verden hvor lærerne har ret til at slå og undertrykke eleverne, og hvor det bliver forventet af både forældre og lærere, at eleverne skal kunne alle deres lektier udenad, hvilket medfører, at eleverne aldrig har tid til andet end lektier. Lærerne eller skolen generelt, tror, at indlæring ved hjælp af bank og "kæft, trit og retning", gør bedre gavn end uden. Lærerne på skolen, bruger også stedet for at udtrykke sig, som de ikke kan ude i den store verden.
"Når lektor Blomme går på gaden ude i den store verden, er han bare en lille mand med fip og briller. Han må overholde færdselsreglerne (...) betale sin billet i sporvognen (...). Men når han træder gennem skolens port, forandrer verden sig. Så retter han sin lille skikkelse og vokser på en forunderlig måde (...). Ydmyge slaver hilser ham underdanigt." (Side 55-56)
Svar #3
09. december 2007 af Phierre (Slettet)
njaar. Det der vedtages i det kapitalistiske samfund, kommer jo netop skolen ved, og reflekteres på mange områder i Scherfigs fortolkning af skolen.
jeg skrev 2.gs opgave om det forsømte forår, og fik 12 hvis du er interesseret i lidt inspiration.
jeg skrev 2.gs opgave om det forsømte forår, og fik 12 hvis du er interesseret i lidt inspiration.
Skriv et svar til: Det forsømte forår
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.