Geografi

Hvordan foregår eksamen????

15. juni 2004 af Natna (Slettet)
jeg skal snart op til geografi eksamen, på obligatorisk niveau, hvordan foregår den... og hvor meget skal man inddrage A- og B-opgaverne???

Hjælp mig hurtigt, jeg skal op i morgen

Natna

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2004 af LilLulu (Slettet)

Jeg var til årsprøve i geo i forgårs og det forløb sådan:
Jeg gik ind og trak en seddel, fik udleveret materialet, gennemlæste det og sagde jeg forstod det.
Gik ind i forbedrelsen, det skal lige siges at der var 2-3 opgaver og 6 bilag og det er nok meget normalt. Forberedte mig så jeg kunne forklare bilagene og sætte dem ind i en sammenhæng.
Til selve eksamen startede jeg bare med at fortælle om den første opgave og inddrog bilagene. Og så ellers videre til næste opgave..
Det er meget stille og roligt og læreren skal nok sige til hvis hun mener du skal uddybe noget. Men det meste kommer af sig selv.

Held og lykke!

Svar #2
15. juni 2004 af Natna (Slettet)

men hvor lang tid har man... til selve eksamen, og til forberedelsen???

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2004 af Smilla (Slettet)

Altså jeg var til eksamen i geografi i sidste uge... Men vi kører et forsøg på gymnasiet, så jeg havde 24 timer inden fået udleveret mit emne, og materiale.. Men jeg fik 48 minutters forberedelse, og 20 min inde hos lærer og censor....
Men jeg ved jo selvfølgelig ikke om du også har det sådan, men kunne da forestille mig du har samme længde forberedelse...

Held og lykke, og god sommer! =)

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2004 af LilLulu (Slettet)

Nej, der er kun cirka 22-23 minutter til forberedelse.. Og 20 minutter til selve eksaminationen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. marts 2005 af PhoSpheer (Slettet)

Nu ved jeg godt det er en gammel tråd, men det er vel mest relevant at skrive følgende i denne tråd.

Er der nogen der kan give eksempler på spørgsmål fra geografi eksamen på obligatorisk niveau? Er lidt i tvivl om hvor omfattende spørgsmålene egentlig er...
På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. marts 2005 af tita (Slettet)

hej
jeg var op til eksamen i geo sidste år..

jeg kom bl.a. op i dansk industri..

1)gør rede for, hvilke faktore der spiller ind, når en virksomhed skal placere sin produktion.
2) ud fra bilagene skulle jeg beskrive hvordan/ og hvor i dk/hvorfor virksomhederne valgte at åbne deres virksomheder de steder de nu havde valgt. og hvordan udviklingen har været gennem årene,
3) kan jeg ik helt huske... det var noget med, hvad dansk industri var gode til...

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. marts 2005 af PhoSpheer (Slettet)

Okay! Tusind tak for svaret tita!! Det ser jo overkommeligt ud :)

Brugbart svar (0)

Svar #8
23. marts 2005 af zIOn (Slettet)

Jeg var oppe i geografi sidste år.
Emnet var globalisering/handel/WTO med henblik på ulandene( =perfekt emne).
Spørgsmålene fulgte den taxonomiske(?) progression, således at de lød
1) gør rede for den historiske udvikling fra ca. 1750(1. bilag handlede om udbytningen af kolonierne),
2) analysér den nuværende situation i kolonierne
3) vurdér koloniernes fremtidsmuligheder,
dette er MEGET groft skitseret.
Jeg fik tre bilag, gik ind i forberedelseslokalet, og kunne på forhånd kassere 5/6 af mine notater.
Jeg havde nemlig seks mapper med de forskellige emner.
A- og B-opgaverne, som jeg heller ikke rigtig havde styr på, brugte vi slet ikke, men vi havde heller ikke lavet nogen relevante opgaver ift. emnet.
Herefter brugte jeg al tiden på at hakke forskellige (relevante?) informationer ned på papiret, og tog ellers eksamen i stiv arm.
Jeg kom ind, og talte mig uafbrudt de første 10-15 min igennem redegørelsen af analysen af ulandenes stilling i den internationale handel, herunder relevant (socialistisk) kritik af kolonimagternes rolle etc.
Endelig lød (åbenbart) 13-talsspørgsmålet, "hvad kan man gøre, for at forbedre ulandenes stilling i det internationale system, med henblik på at forbedre deres økonomi?", hvortil jeg fik fremstammet noget med, at man kunne "forfordele" ulandene med gunstige handelsrestriktioner, hvilket jeg personligt synes er en tåbelig idé.
Jeg blev herefter spurgt, om jeg havde mere at byde på, og her sagde jeg, at man ofte undervurderer konsekvenserne af den internationale handel på miljøet, fordi f.eks. blybrændstofspriserne holdes kunstigt nede, hvilket var det første det bedste jeg lige kunne få øje på i mine noter, som jeg ikke allerede havde sagt. Herefter blev jeg bedt om at forlade lokalet.
Da jeg blev kaldt ind igen hørte jeg, netop da jeg åbnede døren, min lærer sige, "så bliver han glad", hvorefter de gav mig 13, hvor jeg nok ikke selv havde forventet mere end 11. Alt taget i betragtning var det en flot præstation, særligt fordi jeg ikke tøvede så meget som jeg ellers forventede.
Nogen påstår faktisk, at kun 20% af vurderingen relaterer til det faglige, resten af fremførelsen.
Hvem ved, men her har du i hvert fald en noget rodet beretning af min geografi-eksamen :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
23. marts 2005 af Epsilon (Slettet)

#8: "taxonomiske(?) progression"

Ja, man taler om

'de (tre) taksonomiske niveauer'

//Singularity

Skriv et svar til: Hvordan foregår eksamen????

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.