Dansk

reklameanalyse

21. april 2008 af seriøs (Slettet)
Jeg skal finde vandrette og lodrette linjer i reklamen. Kan jeg f.eks. også nævne at der er lodrette og vandrette arme af de mennesker på billedet? Eller skal jeg forstå spørgsmålet mere bogstaveligt?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2008 af Rudim (Slettet)

hvis armene er vandrette og lodrette på billedet, så er det nok dem der danner de vand- og lodrette linjer... linjer i billeder kan dannes af alle mulige ting.. i reklamaer dannes der også ofte linjer af forsk. tekster på billedet...eksempelvis slogan..

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2008 af trinetrunten (Slettet)

"Linie - et billede har ofte mange linier, som er med til at bygge billedets komposition op. De danner rum og bevægelse i billedet. Disse linier kan både være synlige og usynlige. Ofte ligger der også mange skjulte beskeder fra kunstneren i liniernes retning.

Synlig linie - fx linien på en bordkant eller en dørkarm

Usynlig linie - fx en øjenlinie, altså den vej, som personen kigger. Den kan ikke direkte ses, men blikket danner alligevel en kompositorisk linie i billedet

Horisontlinie - Den linie der deler himmel og jord. Alt efter hvor højt/lavt den ligger i billedet, giver det forskellig virkning."

http://www.billedguiden.dk/billedanalyse.htm

Eller er det "det gyldne snits linier" du skal lægge ind over billedet?

Svar #3
21. april 2008 af seriøs (Slettet)

Mange tak for hjælpen :O)

Svar #4
21. april 2008 af seriøs (Slettet)

Jeg skal bestemme linjerne, men jeg synes ikke at den opfylder reglen for det gyldne snit. Det er lidt svær den her reklame synes jeg.

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. april 2008 af o1-studie (Slettet)

Hvis vi snakker mediefag og æstetik bruges
- vandrette linjer
Typisk brug: Orden, stabilitet og ro
- lodrette linjer
Typisk brug: Monumentale, opadstræbende, magt
- diagonallinjer
Typisk brug: Action, aggressitivt
- kælkede linjer
- Det er linjer der så at sige vælter billede - de skaber uro og ubalance
Symmetri/Asymmetri
- Et symmetrisk opbygget billede tages ofte som utryk for harmoni, men bruges også ofte til at antyde stilstand.

Skriv et svar til: reklameanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.