Dansk

Analyse af reklame

22. maj 2008 af CIl2010 (Slettet)
Jeg skal snart op til afgangsprøve i dansk, og jeg har trukket "reklame". Jeg har valgt en TV-reklame fra isen "Magnum Ecuador Dark", og jeg har fået afvide at den indeholder rigtig mange ting. Jeg er super dårlig til reklame og jeg tænke derfor på om jeg ikke kunne få noget "feedback" på hvad I mener som er specielt for reklame osv. I skal selvfølgelig ikke skrive hele min analyse, det kunne bare være meget rart med lidt hjælp til hvad jeg specielt skal lægge mærke til.

I kan se reklamen via dette link:
http://www.youtube.com/watch?v=2zZuvAN7ORE

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2008 af Shais

Umiddelbart vil jeg sige, at du skal lægge mærke til symboler og metaforer fx at reklamen ligesom "ophøjer" Magnum med "ritualet" i reklamen. Du skal også lægge mærke til forskelle og ligheder fx den meget dominerende brune farve i reklamen, som Magnum også har.
Ellers vil jeg frit tilføje, at reklamen ligesom "skaber" et tilhørsforhold til Magnum, sådan som den er opbygget dvs. at man for fremtiden så kan huske Magnum, "som produktet med det sjove reklame, som omhandler et ritual".

Lige hvad jeg havde at byde på - håber det hjalp lidt :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Tilføjelse til, hvad #1 skrev : Det ville være godt, hvis du kendte til "sekundære brugsværdier", synes det er meget relevant.

Dernæst, lagde jeg sjovt nok mærke til en ting, ved omkring 00.24, så bliver der "hældt" mørk chokolade over isen. Hvad gør dette? Hvorfor fremhæver de det?

Oh God, jeg er sulten nu.

Håber jeg hjalp dig lidt på vej. Ellers kan du altid skrive.

- Mussy.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2008 af martinp (Slettet)

Hej. Jeg skrev SRP om to reklamer (annoncer), så jeg har nogle forslag til hvad du kan inddrage i dit arbejde.

Der er noget der hedder 10-punktsmodellen og personlighedsmodellen, som man kan bruge til at komme igennem en række punkter i analysen. Mest relevant for annoncer, men kan måske bruges her også.
Derudover er der nogle termer, som kan være meget brugbare, men som dog må betragtes som supplerende stof.
For det først: USP, ESP, ISP. Det handler om måden reklamen virker på, og står for Unique Selling Proposition, Emotional Selling Proposition og Ironic Selling Proposition. Altså om de spiller på det unikke ved produktet, det følelsesmæssige eller det ironiske/humoristiske.
For det andet: Logos, etos og patos, som er de tre appelformer.

Lidt gylle fra mig. :) Håber det er brugbart.

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2008 af Shais

#3 Interessante ting du nævner, som jeg aldrig har hørt om før (bortset fra retorikken), men som er meget brugbare - hvor bliver man bare klog af at følge med her på Studieportalen :).

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2008 af Bankier (Slettet)

Undersøg:

Denotation (Hovedbetydning) og konnotationer(bibetydninger).
Prøv at google disse begreber - de plejer at give pote - karakter mæssigt!

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. maj 2008 af cocioano (Slettet)

Er helt enig med #1 og #2

At de ophæver isen "for guder" den. Derudover er symbolerne også vigtige, som det M der lyser op i isen, når den er oppe på den port / dør.
Derudover har is reklamer generelt en tendens til at indeholde sex releterede ting i deres reklamer. Se evt. på hvordan de piger man ser "guffer" isen i sig.
Noget jeg lige lagde mærke til var, at pigernes hud af og til skinnede. Tror også dette kan have et symbol for det forfriskende, dejlige is..

mht #2 så tror jeg også det ville være en god ting at finde ud af hvad den overhældte chokolade gør.. Kan da godt sige at min lyst når jeg ser det er, at spise det "smeltende" chokolade. Det betyder højst sandsynligt i reklamen at der er "ekstra overtræk", men lur mig om der ikke er andre der har det som mig og mener det minder en lidt om en sommerdag med en is der er ved at smelte, så man virkelig har lyst til den pga. det er 30 grader.. Håber det gav et lille kick til at komme igang med den ;)

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Af ekstra sager som du også kunne diskutere omkring, kunne være, hvorfor Magnum pludselig har et "M" på deres is, som symbolisere, det er dem, der stå bag. Mange ville jo være i stand til at sige, det er dem pga. dens facon som den nu har. Er det pga. de tror, deres produkter ikke er nok branded?

Jeg har været udsat for, hvor vi fik reklamer, hvor afsenderne fra Pepsi og Cola, hvor mærket ikke stod der, men farven forklarede det hele.


- Mussy (:

PS: Fed reklame du har valgt, det er ren guf. Der er et godt resultat på vej, hvis du udnytter det. Held og lykke!

Brugbart svar (0)

Svar #8
24. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

hvor afsenderne var*

Svar #9
24. maj 2008 af CIl2010 (Slettet)

Tak for jeres svar alle sammen :)
Det var til stor hjælp selvom nogle af de ord i skrev var til svære d;
Men tænkte lige på to ting til:
- Hvad mener I er den bedste rækkefølge at fortælle de der ting på. Altså hvad skal jeg starte med?
- Er det vigtig at se på hvordan der klippes i reklamen?

Brugbart svar (0)

Svar #10
24. maj 2008 af Shais

#9 Hvis jeg var dig, ville jeg sammenfatte alt hvad der står her i indlægget (altså samle alle fiffene), for derefter at lave en sammenhængende formulering, som det nu falder naturligt :).

- Og ja, det er vigtigt at komme ind på selve "klipningen" af reklamen, da den har betydning for reklamens forståelse i sin sammenhæng. Specielt her kan du score ekstra points, tænker jeg. 


Skriv et svar til: Analyse af reklame

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.