Idræt

træningsprogram

16. november 2008 af cattp (Slettet)

Hej,

Jeg er ved at lave et træningsprogram, hvor jeg skal planlægge at motionere 3 gange om ugen. Mit kondital ligger i middel.

HVis jeg nu løber to gange ugentligt og derudover svømmer en gang ugentligt, er det så godt nok? eller skal man variere det mere? Og hvor langt skal jeg løbe, samt svømme? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. november 2008 af Jean

Det kommer vel an på hvad dit træningsprogram sigter imod?

Hvis du vil med til næste OL, skal hyppigheden nok lidt op, men hvis du bare gerne vil 'være i god form' er 3 gange om ugen nok meget passende. 

Måske to gange 6 km løb og 1,5 km svømning?


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. november 2008 af 150972

Hej med dig,

Først bør du opstille et mål med din træning. En målsætning er med til at fastholde dig og skabe rutine. Målsætningen bør være opnåelig, overskuelig og realistisk. Typisk arbejder man med en tidshorisont på 12 uger, dvs. at du skal sætte dig et mål du vil nå indenfor 12 uger. Det kan være et motionsløb eller en præcis forbedring af dit kondital i forhold til det kondital du har i dag.

3 gange træning om ugen af 1 times varighed er minimum ift. sundhedsstyrelsens anbefalinger, så du skal selvfølgelig sætte dine mål i forhold til dette.

Du vil få mere ud af at træne 5-6 gange om ugen af 30 minutters varighed.

Et program kan se således ud:

dag 1: 30 min. svømning

dag 2: 30 min. spinning, (hvor du befinder dig i intensiteten af 80-90% af din max i 15 min.)

Dag 3: 30min. løb 70-80%

Dag 4: 30min. svømning

Dag 5: 30min spinning, (hvor du befinder dig i intensiteten af 80-90% af din max i 15 min.)

Dag 6: 30min. løb 70-80%

Dag 7: hviledag.

du kan træne dette i 3 uger og den 4. uge skal du kun træne halvdelen dvs. den 4. uge er en slags hvileuge. I den 5.uge skal kan du evt trappe længden af din træning om med 5 min på svømmedagene.

Du fortsætter efter samme princip i uge 5,6,7 og uge 8 er igen hvileuge. Uge 9-12 trapper du igen op du bestemmer selv om det skal være løb eller spinning.

Held og lykke!


Svar #3
18. november 2008 af cattp (Slettet)

mange tak.

Det jeg skal træne er almen sundhed, jeg vil få min fedtprocent ned. (og selvfølgelig forbedre konditionen)

Hvilken form for træning skal jeg medbringe i min teori? er det udholdenhed, styke eller bevægelighed? eller noget helt andet...?:-)


Svar #4
18. november 2008 af cattp (Slettet)

Jeg har udover det kun 8 uger, kan jeg stadig tage udgangspunkt i programmet #2 ?


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. november 2008 af 150972

Hej igen,

Det program jeg har lavet er primært træning af hjerte/kredsløb. Det kan dog ikke ungås at træne skeletmuskulaturen hele kroppen ved svømning og benene/mave i løb/spinning. Det vil være en god ide at lave smidighedstræning (udstrækning) som en del af afslutningen efter den daglige træning. Du sagtens lægge 15-2 minutters styrke ind før løb, svømning eller spinning.

Husk på at der skal trappes op og det kan være en god ide at trappe op i tiden (5-10% pr. uge)

Vi taler om aerob træning, anaerob tærskeltræning (syregrænsen). Vi taler ikke om anaerob træning (ATP, CP) sprint.

Beslastningen i styrketræningen bør være så du kan gennemføre 3x6-12 gentagelser for hver øvelse. pausen: 1 min.

Du skal udføre bevægelsen langsomt (modsat eksplosivt) og kontroleret. Fokuserer på at lære bevægelsesmønstret at kende og blive fortrolig med styrketræning (nervebanning).


Svar #6
18. november 2008 af cattp (Slettet)

så når jeg vil nedsætte min fedtprocent skal jeg både have konditions og styrketræning?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. oktober 2017 af adamoplysning

hej jeg ville spørge om jeg kunne få din denne opgave fra 2008

pls har det på samme måde som du havde det dengang im am very sorry for this funnt moment.


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. november 2017 af adamoplysning

i er still haben brug for eine answer


Skriv et svar til: træningsprogram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.