Studievejledning

Hjælp med klage!

19. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Hej alle,

Det her er nu anden gang jeg får afvist min klage, da rektor synes at den er grundløs. Han siger at jeg ikke argumenterer ud fra din eksamenopgave men ud fra tidligere præstationer, og det er ikke et fyldestgørende klagegrundlag.

Hvad gør jeg galt? Kan I hjælpe mig? Her er klagen:


På baggrund af den givne karakter i den skriftlige engelske eksamen på B-niveau indsender undertegnet en officiel klage.

I løbet af skoleåret har jeg leveret en kontinuerlig høj indsats, som er blevet honoreret med karaktererne 10 og 12, dette såvel skriftligt som mundtligt. 

Den skriftlige eksamen d.12. maj 2009 gav ikke anledning til hverken misforståelse eller mistolkning af det udleverede tekstmateriale. Min opgave var både flydende, struktureret og nuanceret. Udover dette, var den meget sproglig korrekt, da jeg behersker et særdeles varieret ordforråd. Som der demonstreres i begge delprøver, behersker jeg ydermere de analytiske færdigheder, som burde gøre det muligt at få mindst et 10 tal.

Opgaven er blevet besvaret ved brug af analyse og fortolkning af teksten, gennem grundig besvarelse af de givne ”pinde” i opgavesættet.

Opgaveformuleringen: ”.. skriv et essay hvor I analyserer og fortolker en tekst” er blevet brugt adskillige gange i løbet af alle tre skoleår, hvor mine besvarelser har været til karaktererne 10 og 12, primært sidstnævnte.

Jeg har i så vidt muligt omfang leveret en præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål og med udgangspunkt i disse argumenter, føler jeg, at den afsluttende karakter (7) er misvisende i forhold til de kriterier, som jeg har opfyldt, og beder derfor om en revurdering af opgaven.


Brugbart svar (2)

Svar #1
19. juni 2009 af nanse89 (Slettet)

JA!

Skriv i din klage: Sådan og sådan har jeg gjort. Fx:

a) Jeg har forstået opgaven

b) Jeg har svaret på både opgave A og B

c) I opgave A har jeg taget udgangspunkt i den vedlagte tekst og jeg har argumenteret både for og imod. Jeg har inddraget anden faglig viden osv...

d) Jeg har i opgave B opstillet et handelsbrev og har herunder haft en selvstændig tilgang til emnet. Osv.

Det din rektor mener er:

1) Du fortæller om alle dine andre opgaver - det er i og for sig fuldstændig ligemeget om du har været en dygtig elev alle år, givet dine lærer æbler osv. Alle kan have en røveksamen. Så det nytter ikke noget at fortælle om tidligere præstationer - det har ingen indflydelse.

2) Du skal fortælle censor og rektor at du har lavet opgaven og du skal pointere ting du har gjort rigtigt og evt. steder hvor du har været selvstændig i din besvarelse.

3) En klage handler om at man klager over karakteren for den opgave du har lavet, så du skal fortælle eventuelle nye censorer hvorfor du skulle have haft 10 eller 12 - og det er sådan set bare ved at fortælle om din opgaves stærke sider. Du kan altså ikke bruge tidligere karakterer til noget. Desværre.


Brugbart svar (2)

Svar #2
19. juni 2009 af nanse89 (Slettet)

Husk evt. også at fortælle hvor og hvornår i din opgave at du kommer op på de taksonomiske niveauer - du skal vise at du både kan redegøre, analysere og vurdere/perpektivere stoffet :-)


Svar #3
19. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Okay, tusind tak.. Kan ejg ikke lige rette i den og sende den herover igen, så du/I måske endnu en gang kan sige jeres mening? For tredje gang skal være lykkens gang


Svar #4
19. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Her er den rettede:

På baggrund af den givne karakter i den skriftlige engelske eksamen på B-niveau indsender undertegnet en officiel klage.
Den skriftlige eksamen d.12. maj 2009 gav ikke anledning til hverken misforståelse eller mistolkning af det udleverede tekstmateriale. I første delprøve viser jeg beherskelse af det engelske sprog, hvor min anden delprøve viste min selvstændige tilgang til emnet. Opgaven var både flydende, struktureret og nuanceret. Udover dette, var den meget sproglig korrekt, da jeg behersker et særdeles varieret ordforråd. Som der demonstreres i begge delprøver, behersker jeg ydermere de analytiske færdigheder, som burde gøre det muligt at få mindst et 10 tal.
Jeg har besvaret opgaven ved at gøre rede for indhold og synspunkter i den givne tekst. Yderligere har jeg analyseret og fortolket samt perspektiveret den enkelte tekst i forhold til både samfundsmæssige, kulturelle og historiske sammenhænge.
Jeg har i så vidt muligt omfang leveret en præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål og med udgangspunkt i disse argumenter, føler jeg, at den afsluttende karakter (7) er misvisende i forhold til de kriterier, som jeg har opfyldt, og beder derfor om en revurdering af opgaven.
 

Jeg ved ikke hvordan jeg mere skal gå ind i dybden.. Skal jeg finde specifikke steder it teksten der passer til argumentationerne, eller er det ikke nødvendigt?


Brugbart svar (2)

Svar #5
19. juni 2009 af Jekoa (Slettet)

Først og fremmest skal du da forlange en forklaring af karakteren - det tror jeg godt du kan. Ud fra den forklaring, skal du skrive/bevise, hvorfor det ikke er rigtigt og hvorledes du har opfyldt de faglige mål, der skal til for at få 10


Brugbart svar (2)

Svar #6
19. juni 2009 af nanse89 (Slettet)

Det plejer ikke at være nødvendigt at finde de specifikke steder, men det er en god idé, som Jekoa siger at bevise hvorfor du mener den skal være højere. Det synes jeg sådan set også du gør.

Jeg ville mene at den klage du har lavet der, er fornuftig, når du lige laver lidt mere luft mellem linjerne og du kan eventuelt dele din klage mere præcist op:

I opgave A - Redegjorde jeg for ... og analyserede... jeg perspektiverede ... + havde fokus på kulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge.

I opgave B - Redegjorde jeg for ... og analyserede vha ... jeg perspektiverede ... + opgaven var selvstændig.

Gennemgående i begge opgaver viser jeg forståelse for stoffet og at jeg har en selvstændig tilgang til emnet mens opgaven forekommer struktureret og sammenhængende.

Sproget i opgaven er flydende og sprogligt korrekt. Der forekommer desuden et varieret ordforråd.

Jeg rammer alle taksonomiske niveauer (redegøre, analysere, perspektivere) og jeg mener at karakteren 7 er undervurderet i forhold til opgavens indhold.


Brugbart svar (6)

Svar #7
19. juni 2009 af 150972 (Slettet)

Slap nu af, det er ikke jordens undergang. Om noget tid vil du ryste på hovedet over al den energi du har brugt på at bekymre dig. Kom videre!


Svar #8
19. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Hold dog din kæft, hvorfor helvede skal jeg snydes for en god karakter? Jeg synes det er mere synd for dig, siden du bruger al din tid på at skrive lorte kommentare til andre herinde på nettet. Find dig dog en anden hobby.


Svar #9
19. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Tusind tak for alle jer andres hjælp - det betyder meget


Brugbart svar (2)

Svar #10
19. juni 2009 af jordbaerbarn (Slettet)

Har du prøvet at spørge din lærer om han vil læse den igennem? Tror det vil hjælpe meget på sagen hvis du ydermere kunne have en faglæres ord for at opgaven efter hans synspunkt er til mere...


Svar #11
19. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Det har jeg gjort. Hun sagde at den ihvertfald var mindst til 10, og at jeg skulle nævne min stærke side, nemlig varieret ordforråd og hvor flydende den er. Mere kunne hun ikke hjælpe mig med da hun sagde at det var "off the record" :-)


Brugbart svar (2)

Svar #12
19. juni 2009 af Jekoa (Slettet)

"Slap nu af, det er ikke jordens undergang. Om noget tid vil du ryste på hovedet over al den energi du har brugt på at bekymre dig. Kom videre!"

Øhh hvem vil ikke gerne have den karakter, som man synes, at man har fortjent...!!?? Man har lagt 3 års arbejde i gymnasiet, og så vil man gerne belønnes for det. Jeg synes, at din holdning er meget negativ og ukonstruktiv.

Havde du nu i stedet skrevet: Op med hovedet, jeg kan godt forstå dig, men om kort tid er det glemt igen, ja så var det en helt anden sag....

______________________________________________

#10 har fuldstændig ret. Snak med din lærer - så kan vedkommende vurdere, om der er noget om snakken, og at du derfor godt kan prøve at klage.


Brugbart svar (2)

Svar #13
19. juni 2009 af 150972 (Slettet)

Hej igen,

Jeg tror du har misforstået min kommentar, det var ikke min mening at genere dig. Men bortset fra det må du også bruge meget tid herinde, siden du ved at jeg bruger meget tid herinde ;)

#12 fint med et godt råd. Det er altid rart med lidt "pædagogisk rådgivning" så man lære at formulere sig så man ikke støder andre.

Da jeg gik i gymnasiet brugte jeg ikke al min tid på at fokusere på mine karakter, men det gjorde en masse andre af dem jeg gik i klasse med og fint med det. Jeg mener man bør tage gymnasiet som en oplevelse/erfaring som skal gøre livet nemmere at forstå og leve, ikke bare et sted hvor man indkassere nogle karakter som skal åbne døren til en uddannelse hvor man også bare får karakter som skal åben døren til et job som skal åbne døren for muligheden for at købe et hus, bil eller noget andet.


Brugbart svar (2)

Svar #14
19. juni 2009 af leonardio (Slettet)

Er fuldstændig enig med 150972. Jeg har også nogen karakter jeg er skuffet over og synes var berettigede til højere karaktere, men jeg har ikke brug for den pågældende karakter. Jeg finder det hyklerisk at man absolut skal klage, fordi man kan klage. 1 ud af 1000 får medhold i deres klage, hvilket bevidner om at mange kun bruger klagerne for at komme af med deres frustationer over egen dårlig formåen.


Brugbart svar (2)

Svar #15
20. juni 2009 af Jekoa (Slettet)

#13

Har du ikke lige skrevet over i en anden tråd "Medicin 9,3 muligt" (eller sådan noget), at man skal have et umenneskeligt højt snit for at komme ind? Hvordan kan du så kritiserer folk, der higer efter dette?

Nå, men jeg er sådan set enig med dig et stykke hen ad vejen  - man skal ikke kun fokusere på karaktererne, men også på andet - bestemt. Det gælder bare om at finde en balancegang. Og at man i fortvivlelse gerne vil klage, fordi man er skuffet, er altså ikke at gå over grænsen...

Her var lidt mere pædagogik hehe ;-)


Brugbart svar (2)

Svar #16
20. juni 2009 af Sambo123 (Slettet)

Du er ikke alene... Jeg har afleveret opgaver dog kun til 4 og 7 hele året, men har netop i præcis samme opgave fået dumpekarakteren 00, hvilket jeg står fuldstændigt uforstående overfor. Jeg har dog indblandet min engelsklærer, som også synes min karakter lyder mærkeligt, og går på den måde gennem hende for at se, om en klage skulle være nødvendig.

Men føler med dig, og den afmagt du må føle over ikke at fatte hvad den åndsvage cencor har tænkt.. Jeg fatter heller intet.. Ligger min opgave ud, og ville meget gerne hvis nogen ville kommentere den.. På forhånd tak..


Brugbart svar (2)

Svar #17
20. juni 2009 af 150972 (Slettet)

Hej med jer igen,

Har I aldrig oplevet at få en HØJERE karakter end I var berettiget til? Giver årskarakterne et realistisk syn på hvem der er dygtig eller mere om hvem der er bedst til at hente hjælp? (fx på studieportalen, forældre eller andre).

Klager I så?

Selvfølgelig betyder karakterne noget hvis man søger uddannelser med høje adgangskrav. Men det er heldigvis gennemsnittet der tæller, og hvis man "kun" får 7 og ikke 10 eller 12 og søger studier hvor der kræves 9,3 må man håbe at man ikke har satset det hele på en eksamen men har evner fordelt bredt.

Generelt er der for meget karakterrace og for lidt fordybelse. Gymnasiet handler ikke om andet end karakter. Det er sjælent man møder nogle som bare synes et fag er spændende, det skal bar være nemt og knapt så læsetungt, så man kan få nogle gode karakter.

Indfør optagelsessamtaler, relevante test på videregående uddannelser.


Svar #18
20. juni 2009 af 615243 (Slettet)

Den her tråd er ikke et spørgsmål om jeg vil klage eller ej - det er et spørgsmål om nogen kan hjælpe mig med den klage der allerede er skrevet. Så hvis du vil diskutere grundene til at klager skal afskaffes, så lav din egen tråd, for jeg gider ikke høre på det.

.. Tak.


Brugbart svar (3)

Svar #19
20. juni 2009 af DennisDeH (Slettet)

#0

Jeg føler at din begrundelse for klagen ikke er rigtig. Som din rektor siger, kan du ikke argumentere ud fra tidligere præstationer. Det er netop det der er meningen med eksamen; teste hvordan du klarer dig i en enkelsituation hvor du ikke kan spørge om hjælp, er under tidspres, og skal bruge det du har lært gennem årene.

At du selv mener at du er berettiget til en højere karakter fordi du får høje årskarakterer, er irrelevant. Måske har din lærer givet dig for høje årskarakterer? Måske er du bare så forblændet af din ønske om en høj karakter, at du ikke kan se de fejl i din opgave som censoren kan se. At din lærer synes at den er berettiget til mindst 10, er også irrelevant. Der er derfor man får en uafhægig censor, hvor du er reduceret til et nummer på en liste ;).

7 er jo ikke en lav karakter, og dets betydning for dit endelige gennemsnit er minimal. Du dør sq ikke af en dårlig karakter. Erkend at du måske bare ikke gjorde det så godt denne gang eller din censor måske var hård/dygtig og fandt flere fejl end din lærer. Som 150972 prøvede på at forklare før du hetzede ham, så er det sq kun gymnasiet. Kom videre i livet, i sidste ende betyder gymnasiets karakterer nada.


Brugbart svar (0)

Svar #20
21. juni 2009 af foshizzle (Slettet)

Det burde slet ikke være muligt at indlevere klager. Der er så mange trunter og truntinder som føler de lever når de får deres gode karakter. Tag jer dog sammen. Censor kender jer ikke, og har selvfølgelig ikke været partisk. Det er et pinligt system, det der. Man burde højest kunne forlange en kommentar til sin karakter.


Skriv et svar til: Hjælp med klage!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.