Afsætning

H&M- deres konkurrenceform

25. november 2009 af Schii (Slettet)

Hejsa :)

Jeg ville hører hvilken konkurrenceform du vil mene, at H&M hører under.

Ifølge teksten er der et stort antal udbydere af modetøj på det danske marked, med Bestseller, H&M og IC Companys som nogle af de største. Selvom dansk modetøj har stået stærkt på hjemmemarkedet som på eksportmarkedet, er der kommet flere og flere udenlandske udbydere ind på det danke marked.

Brancen markedsfører sig ved anvendelse af mange forksellige handlingspaprametre, hvor der ligges størst vægt på design, pris og sales promotion, sortiement og service.

Hvilken konkurrenceform vil du mene der er tale om, hvis du tager udfra teksten? :)
- er der tale om Homogent marked, heterogent marked? - er der tale om monopol, duopol, oligopol eller fuldkommen konkurrence?

Jeg kan ikke blive enig med mig selv ;)

Håber i kan hjælpe.


Brugbart svar (2)

Svar #1
25. november 2009 af emul0c

 Der er i hvert fald ikke tale om et homogent marked, da (mange) mennesker har stærke eller mellemstærke præferencer om hvilket noget tøj de går i.

Og antallet af tøjudbydere ville umiddelbart fortælle mig at det er fuldkommen konkurrence.. og så alligevel ikke. Hvis man går ind og ser på hvor mange "udbydere" der er der sælger billigt tøj er det knap så mange, som hvis man generelt ser på hele markedet inden for tekstil. Så baseret ud fra de oplysninger vi får givet i teksten ovenfor vil jeg kalde markedet for et heterogent oligopolistisk marked.


Svar #2
26. november 2009 af Schii (Slettet)

Det var også det, som jeg overvejede i første omgang ;)

Men jeg synes nu også, at de kunne hører under monopolisk konkurrence - ufuldkommen konkurrence. Der er mange købere og sælgere på markedet og på en måde er produkterne heterogene, fordi der er præference for den enkelte udbyder og produkt. - Der er mange som helst vil have en udbyder og bestemte mærker af tøj ;)

Men oligopol - er det når der er få store og mange små? ;)


Brugbart svar (2)

Svar #3
26. november 2009 af emul0c

 Det kunne også meget vel være monopolistisk konkurrence - det kommer an på hvor mange udbydere du mener der er på markedet. Nu er jeg ikke så meget inde i sagen jo :-) Men generelt hvis der er færre end 10 udbydere vil det være et differentieret oligopol og hvis der er 10 udbydere eller flere monopolistisk konkurrence.

Nu kan den godt være lidt svær den med tøjkæder netop fordi folk har stærke præferencer, så det er svært at definere præcis hvor mange udbydere der er i decideret konkurrence med f.eks. H&M. For Kaufmann eller Deres kæmper jo f.eks. også et eller andet sted imod H&M selvom H&M måske prøver at holde en anden målgruppe. Yderligere er der jo også dem som har stærke præferencer inden for f.eks. kun jeans, men når det kommer til toppe og t-shirts er de indifferente.


Svar #4
26. november 2009 af Schii (Slettet)

Lige præcis :)

Det er svært indenfor tøj, at beslutte hvilken konkurrenceform det egentlig hører under :)

Men tak fordi du ville hjælpe, det løsnede lidt :)


Brugbart svar (2)

Svar #5
26. november 2009 af emul0c

No probs :-)


Skriv et svar til: H&M- deres konkurrenceform

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.