Dansk

Det forsømte forår. HJÆLP!

13. december 2009 af mullerb (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej. Jeg skal skrive nogle hoved - og sidetemaer til bogen det forsømte forår. men kan bare ikke komme i tanke om nogle. nogle der har nogle bud??


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2009 af cepta (Slettet)

Undervisningsformen på daværende tidspunkt, vil jeg mene er et hovedtema.


Svar #2
13. december 2009 af mullerb (Slettet)

tak. har du nogle forslag til sidetemaer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2009 af Stirre (Slettet)

 Den sorte skole & måden deres forældre og lærerne frarøver elevernes forår

dvs. forår: ungdom, blomstre - udvikle sig, ny begyndelse, forelskelse osv, oplever eleverne ikke.


Svar #4
13. december 2009 af mullerb (Slettet)

TAK!

Jeg har også en opgave som lyder på at jeg skal forklare en af hans fortællerkommetare.. Her er en:

Skolen er et samfund hver for sig. Og hvad der lovgives ude i verden, kommer ikke skolen ved. Ude i verden er det også forbudt at slå folk i ansigtet. Men i den klassiske dannelses skole er prygl et anerkendt argument. Og rektor går i spidsen. De er vokset, de er unge mennesker. De har fået jakketøj. Og folk siger De til dem uden for skolen. Men når man kommer for sent på skolen, så skal man have en lussing!..

 Kan du forklare hvad der menes med denne?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2009 af Lushka18 (Slettet)

Hej (:

Nu har jeg selv lige haft om det forsømte forår, så her er mit svar til dit spørgsmål. Man kan sige der er en slags dobbeltverden i bogen. Eleverne og lærerne lever et dobbeltliv, da skolen er totalt isoleret fra omverden og dens normer. Uden for skolen er lærerne sårbare, de er almindelige mennesker, der retter sig efter omgivelserne. Men lige så snart de træder ind på skolens område er de konger af verden, eller i hvert fald skolen. De ejer eleverne, de kan gøre lige hvad de vil med dem, for de har magt. Man kan sige det er en måde at tage hævn, for hvordan de lever i den virkelige verden, hvor de bare er helt almindelige. Eleverne bliver behandlet som voksne, selvstændige individer ude i virkeligheden, der er ingen der bestemmer over dem, der er lussinger ikke tilladt. Men på skolen er det.

På den måde skildrer forfatteren to vidt forskellige verdner, og sætter dem jo ret groteskt op mod hinanden, for at danne indtryk af hvordan datidens skolesystem var.

Håber det var en hjælp (:


Skriv et svar til: Det forsømte forår. HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.