Historie

24 t. eksamen i Historie - Opdagelser, kolonisering og trekantshandel

21. juni 2010 af Gong~Gong (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer,

Jeg skal til mundtlig eksamen i historie i morgen.

Jeg har lige trukket følgende emne: Opdagelser, kolonisering og trekantshandel.
Jeg har, ind til videre, opstillet følgende overordnede problemformulering og underordnede problemstillinger:
 

Overordnede problemformulering:
Hvorfor var det europæerne der erobrede, frem for de erobrede, og ikke omvendt?

Underordnede problemstillinger:
- Sammenlign midler med europæerne og erobrede landes
- Årsag-struktur
- Vurdering og vigtigste årsag
- Indiens kolonisering england
- Romerne kolonisring af europa
- I dag: Indfødtes overlevelse, viderførelse af slægt Engelske – spansk sproget som dominerende indfødtes rettigheder.
- Brug og misbrug af historien: Indianerne misbruger historien til at få økonomisk kompensation (COP 15) for de kristne Spaniernes kolonisering.
- Paven udtalte – erobringen var godt undskyldte, indianerne ikke positive
- Kontrafaktisk: Hvad var det sket hvis europæerne var blevet erobret?
__________________________________________________________________________________________
Det udleverede prøvemateriale indeholder følgende 5 bilag:
Bilag 1:
Bernardino de Sahagún m aztec’ernes første møde med spanierne (12.bog, kapitel 7-8 i uddrag)
Spansk franciskanermunk og missionær, fra aztelosle synsvinkel (meicansk)

Bilag 2: Bernal Diaz del Castillo deltog som ganske ung soldat i erobringen af Mexico, 1770 et erindringsværk. Beretning om Cortés march mod Mexico i 1519.
Tilstede i begivenhederne (1519). Troværdig? Muligvis da han nemlig er spanier

Bilag 3: Nye sygdomme, spansk franciskanermunk og missionær, fra aztetiske synsvinkel (mecikansk).
Tilstedei begivenhederne (1529), Troværdig? Måske men ikke for han er spanier-

Bilag 4: Jared Diamond (f. 1937) er en amerikansk forfatter og forsker. Til dagligt professoer i geografi og fysiologi ved Caloforniens Universitet i Los Angeles (UCLA). Forsøger at forklere, hvorfor det var Europa, der kom til at dominere resten af verdenen – og ikke omvendt.
Bruger Pizarros erobring af inkariget som eksempel, men hans forklaringer er generelle. (Kan han det? Fra specifikt til generelt, har han så ret? Troværdig?)

Bilag 5: Søren Mørch om kinesiske og europæiske opdagelsesrejsende
(fra: Flemming Kilsgaard Madsen & Henrik Skovsgaard Nielsen: Opdagelserne. Kultirmøde eller kultursammenstød? Munksgaard 1997 […])
__________________________________________________________________________________________

Spørgsmålet til jer: Hvad synes I om min problemformulering og underordnede probelmstillinger?

Hvad kunne jeg komme ind på til den mundlige eksamen?

- På forhånd tak :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juni 2010 af Rozim (Slettet)

Jeg synes du skal forkorte din problemstillinger lidt, eller måske sætte dem lidt sammen. Det fik jeg lidt kritik på til min eksamen, hvor de mente at jeg havde mange. Jeg havde 5. Du vil få meget travlt til eksamen, især fordi du selv kun har 10 min. og derefter er det lærer/censor der spørger ind til nogle ting. Ellers synes jeg godt om dem.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. juni 2010 af Rozim (Slettet)

 Din problemformulering synes jeg er lidt forvirrende, men det er selvfølgelig noget du selv afgører :)


Svar #3
21. juni 2010 af Gong~Gong (Slettet)

Tak for din respons :-)

Hvad synes du om denne problemstilling:

 - Hvorfor var det europæerne, der erobrede (- og ikke omvendt)? Inddrag indfødte og kina.
- Sammenlign midler ml. europæerne og de erobrede lande (Amerika).
- Vurdering af den vigtigste årsag.

Og hvad mht. perspektivering? Hvad kunne man perspektivere til ift. det overordnede emne; opdagelser, kolonisering og trekantshandel? 

Jeg har, ind til videre, overvejedet at perspektivere til Indien og Gandhi.


 


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. juni 2010 af Rozim (Slettet)

<p class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="margin:0cm;margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto;line-height:normal">Den er bedre nu. Og husk på, at din problemformulering og problemstillinger helst skal være noget du kan finde svar på i de udleverede kilder. I øvrigt så er en problemformulering ikke et krav, det fik vi at vide nemlig.  <p class="MsoListParagraphCxSpLast" style="margin:0cm;margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto;line-height:normal">  <p class="MsoListParagraphCxSpLast" style="margin:0cm;margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto;line-height:normal">En perspektivering.. Nu har jeg ikke set din kilder, men måske kunne du perspektivere til globalisering? :) <p class="MsoListParagraphCxSpLast" style="margin:0cm;margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto;line-height:normal"><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt;font-family:Times"></o:p>

Svar #5
21. juni 2010 af Gong~Gong (Slettet)

 Ok, jeg vil helt klart tage globalisering til overvejelse som perspektivering.

Endnu engang tak for hjælpen :-)


Brugbart svar (1)

Svar #6
21. juni 2010 af Rozim (Slettet)

 Det var så lidt :) Ønsker dig en god fremlæggelse imorgen.


Svar #7
21. juni 2010 af Gong~Gong (Slettet)

 Mange tak :-)  Det var pænt af dig :-)


Skriv et svar til: 24 t. eksamen i Historie - Opdagelser, kolonisering og trekantshandel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.