Kommentarer til Studieportalen.dk

Hvad er Studieportalen?

30. september 2010 af NikolajOlsen

Jeg har været lidt aktiv i specielt samfundsfag de sidste par måneder, og jeg ser en tendens til, at en relativ stor del af spørgsmålene er udtryk for dovenskab. For at nævne et par eksempler:
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=893299
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=896404
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=897000

De første to spørgsmål er udtryk for, i bedste fald manglende elementære informationssøgningsevner, i værste fald ren dovenskab. Hvem der kæmpede mod hvem i første verdenskrig og hvad Venstre mener om grundlæggende emner, det er så simpelt at finde, at det ingenlunde bør kunne give anledning til spørgsmål herinde. Og det tredje spørgsmål giver et lille twist, idet tonen her er modbydelig over for frivillige, som godt nok er glade for at hjælpe andre, men som, går jeg ud fra for de flestes vedkommende, ønsker en form for anerkendelse for deres arbejde.

Jeg har længe været irriteret over, at nogle spørgsmål er på så simpelt et niveau, at det ikke er faglige udfordringer, der får spørgeren til at oprette indlægget, men ren og skær dovenskab. Det er selvfølgelig en ros til Studieportalen, fordi det må skyldes, at man kan forvente hurtige og gode svar på sine spørgsmål. Men det må også være anledning til min opfordring til andre. At man bør ikke bare svare dem, der betragter Studieportalen som en svarautomat, men enten bede dem om at forsøge selv eller som højeste grad af service vise, hvordan svaret kan findes.

Jeg skal ikke kunne sige, om tendensen er lignende i andre fagkategorier. Min hensigt med indlægget her er at komme op med mit sure opstød, selvfølgelig :), men også at få andre til reflektere over, hvordan og hvad man svarer. Jeg håber, I vil bekende kulør i dette spørgsmål og lade jeres opfattelser komme til udtryk i svar på mit indlæg.


Brugbart svar (2)

Svar #1
30. september 2010 af Anxyous (Slettet)

 Jeg er helt enig.

Jeg kan desuden blive irriteret, når jeg taget mig tid til at forklare nogen, hvordan man kommer frem til, hvad de end spørger om, blot for at der 5 minutter senere er én, som skriver svaret op. Man lærer ikke noget af det, og folk, som har brugt tid på at hjælpe, spilder i værste fald deres tid.


Brugbart svar (2)

Svar #2
30. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

Det kan der svares kort på: Studieportaln er et tilbud om hjælp til selvhjælp, det er ikke en facitliste med mellemregninger. Og ganske rigtigt, de fleste af spørgsmålene findes der svar på på nettet, det er blot ikke alle svar, man forstår.


Svar #3
30. september 2010 af NikolajOlsen

Det er selvfølgelig helt fint, at man spørger til noget, man ikke forstår, men det er jo ikke det, jeg mener. Jeg bliver selv, ligesom #1, irriteret, når jeg opfordrer folk til selv at fremlægge sine bud, og så kommer der kort tid efter en og giver et svar, så vedkommende bare skal skrive af derfra. Så hjælp til selvhjælp vil også være mit bud, men der må være nogen, der ikke er enig, siden vi, efter min mening, har problemet med sølvfadssvar.


Brugbart svar (2)

Svar #4
30. september 2010 af dnadan (Slettet)

Det har længe været et problem, et problem som ikke rigtig løses nødmindre alle hjælpere bedes om at give hints, osv.

Yderligere kræver det naturligvis, at spørgeren selv har gjort en indsats, fx. skrive en sigende titel, skriver opgaven ordret af og kommer med sit eget bud eller hvor filmen ligesom knækker.

Man kan sige, at det som sådan er spørgerens eget problem, at han/hun ikke forstår opgaven, personen vil blot få alvorlige problemer i sin videre færd.

Men kort fortalt:

Jeg kan kun sige, at jeg er enig.


Brugbart svar (2)

Svar #5
21. oktober 2010 af ramme2 (Slettet)

Jeg har først set dette indlæg nu og det er grunden til jeg svare på det, næsten en måned efter det er blevet oprettet. For det har ikke mistet sin aktuelitet.

Jeg er nok en af dem der besvarer selv (eller måske især) de mest indlysende og nemme spørgsmål. Jeg gør det fordi jeg ikke kan lade være. Hvis et spørgsmål ligger lige til tungebåndet så er det meget fristende at besvarer det.    Om et spørgsmål er simpelt eller ej afhænger af hvilket niveau man befinder sig på i det pågældende fag. Selv om man kan google sig til mange  spørgsmål i samfundsfag eller biologi, så er det ikke sikkert at Freja i 8 klasse synes, at fagudtrykkene I Wikipedia er nemme at forstå. Hun har nok heller ingen forudsætninger for at google sig frem til de nemme tekster. Så simple spørgsmål er et relativt begreb. 

Men på den anden side er jeg enig også enig med jer andre på tråden om, at det er bedre at give hints til opgaven frem for at servere dem på et sølvfad.  Det gælder især i "talopgavefag", hvor det er en stor fordel at være online samtidig med opgavestilleren. Hvis man bare giver den skræddersyede løsning til en afleveringsopgave, som opgavestilleren alligevel ikke forstår, så kan hun lige så godt skrive den af fra en af sine klassekammerater.     


Brugbart svar (2)

Svar #6
21. oktober 2010 af Andersen11 (Slettet)

Jeg er også helt enig med de første besvarelser her, at det bedste er først at give hints til at sætte spørgeren i stand til selv at komme videre i opgaven. Det er selvfølgelig ikke altid muligt, og der kan være opgavesituationer, hvor man efterhånden er nødt til at lukke op for løsningen. Men jeg forstår fuldt ud Anxyous' irritation i #1, hvis der umiddelbart efter, at man har givet et vink, der skulle kunne få trådstarteren til at gå videre, så er en anden, der giver det hele væk.

Det er så her på sin plads at opfordre all brugere af SP at gøre sig bekendt med retningslinierne for brugen af SP. De kan findes gennem linket til FAQ nederst på siden, eller her: https://www.studieportalen.dk/Forums/Conditions.aspx 


Skriv et svar til: Hvad er Studieportalen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.