Søgning på: fysik rapport radioaktivitet. Resultater: 19981 til 20000 af 22747
-
Ingeniøruddannelserne på DTU
ForumindlægHej Jeg er rimelig sikker på, at jeg søger ind på en af civilingeniørlinjerne på DTU her til sommer. Men hvilken en skal jeg vælge? DTU's hjemmeside er lidt ukonkret, synes jeg. Ville være dejligt med nogle 1. håndserfaringer. De studieretninger som jeg er mest interesserede i er: Medicin og ... -
Rutherford, HASTER
ForumindlægHej, jeg sidder med nogle spørgsmål jeg ikke kan finde svar på, og håber at der sidder nogle fysikeksperter derude! 1. Hvornår blev atomets eksistens for alvor et diskussionsemne? 2. Hvornår blev eksistensen af atomer anerkendt? 3. Hvorfor modsagde Rutherfords atommodel fysikkens love? Det er vir... -
hvordan fordamper vand under 100 grader
Forumindlægjeg er i gang med et emne i geografi som handler om orkaner. der læser jeg så at når temperaturen er over 26,5 grader kan vandet fordampe med nok styrke til at skabe orkaner. spørgsmålet er så hvordan kan det lade sig gøre at vandet fordamper på en temperatur som er under vands kogepunkt (ca. 100... -
Emne til eksamensprojekt b-niveau
ForumindlægHej allesammen Vi er en gruppe fra HTX som snart skal i gang med eksamensprojektet i fysik b-niveau. I denne forbindelse tænkte vi på om der var nogen som havde nogle gode forslag til, hvilke emner vi kunne arbejde med? Emnet skal kunne indebære et konkret praktisk forsøg, samt en del teoretiske ... -
Formel til at beregne energi der kræves ved opvarmning
ForumindlægHej :-) Jeg er i gang med en fysik opgave, og jeg faldt så over en opgave, hvor jeg skulle finde svar på, hvor meget energi det krævede at opvarme 2,0 kg sprit 20 grader. Derefter skal jeg også beregne det for 2,0 L spri 20 grader, og til sidst 2,0 m^3 sprit 20 grader. Jeg kan simpelthen ikke hu... -
b) Benyt modellen til at bestemme hvor meget lyset vejer når det har brændt i 2,5 timer?
ForumindlægHej! kæmper også lidt med den her opgave, og ville bliver virkelig taknemlig hvis der var en der kunne give en hjælpende hånd? Opgave 3. En klasse har lavet forsøg i fysik. De har fundet ud af, at når et fyrfadslys brænder, kan sammenhængen mellem hvor lang tid lyset har brændt t (målt i timer... -
Elasticitet
ForumindlægHej alle. Jeg og en klassekammerat skal igang med et projekt i fysik, hvor vi vil ved hjælp af isens styrke finde elasticiteten på forskellige materialer. Vi vil som en bonus finde grænsen til plastisk deformation. De 3 materialer vi vil teste er: træ, plastik og aluminium. Nogle der har nogle go... -
Optagelsesprøve (STX)
ForumindlægHej alle Jeg skal snart til optagelsesprøve på STX. Jeg skal op i Dansk, engelsk, matematik og det 4. fag er noget censoren beslutter, når jeg kommer der ude, der er fysik/kemi eller tysk. Er der nogen der ved hvordan det foregår i de forkellige fag? I brevet jeg har modtaget står der at jeg i da... -
Spaltning af hydrogenperoxid
Forumindlæg8 mL 3% H2O2, en spatelfuld KL(katalysator) gassprøjte hydrogenperoxid spaltes til vand og ilt? hvordan skriver jeg reaktionen ? er H2O2 ikke afstemt? 1 mol gas har volumen ca: 24 L(afhænger af tryk og temperatur) hvor mange mol gas dannes der når hydrogenperoxid spaltes? kan ikke fo... -
SRO, indledning
ForumindlægHej, Jeg vil gerne lave en indledning der er anderledes fra andre. Jeg skriver en SRO om differentialregning i fysik og matemaitk, og jeg tænkte om jeg i min indledning kunne skrive noget om Usian Bolt for at 'fange' læseren? Blot noget med måske, hvad er det isaac newtoon leibniz og bol... -
Lyd
ForumindlægHej jeg har fået de her to spørgsmål i fysik: 1. Mick Jakker forsøger at ramme det høje A, hvis frekvens er f=880Hz. Hvad er svingningstiden, og hvordan lyder det? Svingningstiden har jeg regnet. T=1/f=1/880Hz=0,001136s= 1,136 ms Dog hvad jeg ikke, hvordan jeg skal forklare, hvordan det ly... -
Manglende sammenhæng: lagtykkelse & ln(Nk)
ForumindlægHej. Vi har lavet et forsøg i fysik ang. måling af halveringstykkelsen for aluminium og bly. Problemet er, at min graf for sammenhængen mellem lagtykkelsen målt i millimeter og den naturlige logaritme til tælletallet minus baggrundsstrålingen ikke er særlig god. Aluminiums graf Blys graf Hvorf... -
Udregning af tryk i gasflask efter opvarmning - hjælp?
ForumindlægHejsa Sidder med en fysik opgave hvor jeg skal udregne trykke i en gasflaske med oxygen ved temperaturen 320 grader celsius. Det information jeg har er: Start temperaturen er 18 grader celsius og ved denne temperatur er trykke 21,3 MPa. Er lidt i tvivl om hvilke formel jeg skal bruge her? Min før... -
Resistans og spændingsfald???
ForumindlægHej! Vil lige spørge om der er nogen som kan hjælpe mig med denne fysik opgave? En ø forsynes med jævnstrøm fra fastlandet gennem et 43 km langt kobberkabel. Kablets to ledere har hver tværsnits tværsnitsarealet 240mm^2 a) Beregn resistansen af hver af lederne. Spændingsfaldet mellem de to leder... -
Kinda Lost :s
ForumindlægHej med jer! :) Jeg sidder i den uheldige situation, at jeg har glemt nogle kræfter i fysik. Jeg har fået til opgave, at indtegne de kræfter, som et højhastighedstog bliver påvirket af, når det gennemkører en kurve, som har en krumningsradius på 4 km, og togets fart er 350 km/t. Hvis i bare ka... -
kanoner på dronningens bastion
Forumindlæghej alle i kloge folk der ude. jeg har et problem og det er opgave 7 i fysik stx A 2010 28 maj: http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20stx%20og%20hf/Fysik/100528_fysik_A_stx_opgave.ashx ovenfor er linket, der hvor jeg går fast er... -
Solcelle og solenergi-Tværfaglig eksame
ForumindlægHejsa Jeg skal op til tværfaglig eksame (Fysik/kemi, biologi og geografi) Jeg har trukket: Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan. Og har valgt emnet solceller og solenergi. Jeg ville høre om der er nogen af jer der ude som har nogle gode idéer til, hvad jeg skal nævne gennem min ... -
Alternative energiformer
ForumindlægJeg står i situationen hvor at jeg skal snart skal op til afgangsprøve i fysik/kemi vores overemne er "Hvordan kan vi formindske den enkelte og samfundets udledning af stoffer til atmosfæren" og vi har så valgt at fokusere på alternative energiformer (sol, atomkraft) vores problemsti... -
Kosmologi - Universet
ForumindlægJeg skal fremlægge om kosmologi i fysik. Ud fra dette emne har jeg lavet et powerpoint hvor jeg kommer ind på nogle emner: Ordets betydning Hvad er kosmologi? Big Bang teorien Forklaring af det kosmologiske princip - Ser universet ens ud i alle retninger? Hubbles lov og den kosmiske baggrundstr... -
dynamik
Forumindlæghvis man i fysik har en oplysningerne: 80 kg tung mand på ski ned ad en bakke med en hældning på 10% og man har beregnet at normalkraften er 785,60 ved hjælp af F[t] = m g Hvordan udregner jeg så hvor stor kraften i bevægelsens retning er? Det kan ikke passe man bare ...
