Fysik

Manglende sammenhæng: lagtykkelse & ln(Nk)

21. september 2020 af Krollo (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Vi har lavet et forsøg i fysik ang. måling af halveringstykkelsen for aluminium og bly. Problemet er, at min graf for sammenhængen mellem lagtykkelsen målt i millimeter og den naturlige logaritme til tælletallet minus baggrundsstrålingen ikke er særlig god.

Aluminiums graf

Blys graf

Hvorfor er aluminiums graf så dårlig ift. blys? Vi har ikke foretaget nogle fejl. Læreren sagde, at det bl.a. kunne skyldes, at henfaldene er nongenlunde tilfældige. Kunne det også skyldes, at aluminium har en lavere densitet, og at sammenhængen derfor er mindre tydelig end blys? Eller burde det ikke have nogen effekt?

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du har ikke tegnet kurverne med de samme enheder. Prøv at tilføje to punkter, (-1,7) og (14,0). Det vil bevirke, at koordinatsystemerne bliver ens. Så kan du bedre sammenligne. Hvis det ikke er for besværligt, kan du muligvis indstille imgur til at tegne de to koordinatsystemer ens. Jeg kender ikke imgur, så jeg kan ikke hjælpe med det.

Hvis ikke det hjælper, så prøv at vedhæfte de rå data, inklusiv baggrund.


Skriv et svar til: Manglende sammenhæng: lagtykkelse & ln(Nk)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.