Søgning på: kemi b. Resultater: 15281 til 15300 af 96568
-
Eddikesyre ?
ForumindlægEr eddikesyre en svag eller en stærk syre ? -
Haster: Fortynding af Pufferopløsning
ForumindlægHej For en vandig opløsning af diverse ioner gælder med god tilnærmelse at 1 = 20 dråber. Til 1 rent vand tilsættes 1 dråbe 0,1 opløsning. 1) Hvad bliver PH? fandt til 4,3 2) I en given phosphatpuffer er [H2PO4- ]= 6,2 og [HPO4--]=3,8 . Hvad er pH i denne buffer? fandt til 7,0 3) Der ti... -
burde vide
Forumindlæger der nogen af jer der kan fortælle mig hvad jeg burde vide om syre og base... altså i 9.klasse vi skal snart lave en lille test så kan i bare nævne punkter eller fakta som vil imponere læren -
Om syrlige kationer.
ForumindlægJeg har undret mig lidt over hvorfor nogle kationer er syrlige, men andre ikke er. Syrlige kan eksempelvis være Al3+ og Fe3+ imens at eksempler på ikke at være det kan findes ved K+ og Fe2+. Der er sikkert et simpelt svar på dette :) -
Atkins diæt
ForumindlægHej,\n\nSkal til at skrive en synopsis om Atkins diæt. Vi skal have 3 spørgsmål i vores problemformulering, et redegørende, et analyserende og et vurderende spørgsmål. Så jeg tænkte på om nogen havde nogle forslag til spørgsmål, eller eventuelle rettelser til vores egne nedenunder.\n\nHar kommet ... -
den totale masse af ATP!!!
ForumindlægHej!\njeg sidder med en opgave som jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg kan løse den!!!\n\nFor hvert mol glucose der forbrændes i respirationen dannes der 38 mol ATP ud fra 38 mol ADP og 38 mol P. Beregn den totale masse af ATP der er produceret, idet den molare masse af ATP er 503,2 g/mol.\n\nhvorda... -
Arrhenius-ligningen
ForumindlægJeg skal forklare Arrhenius-ligningen, som lyder: *exp(-Ea/R*T) k=k0*exp(-Ea/R*T) k= hastighedskonstanten Ea= Aktiveringesenergien, (den makroskopiske) T= Temperaturen i Kelvin R= Gas konstanten.. Jeg forstår ikke hvad R laver i ligninen? Jeg ved at k afhænger eksponentielt af T, men hva i alverd... -
amorf?
ForumindlægHvad vil det sige at et materiale er amorf? -
renhed af et stof ?
ForumindlægHey !Jeg har lavet stoffet methylsalicylat.. Her er kogepunkter og smeltepunkter osv.. http://www.biosite.dk/leksikon/methylsalicylat.htmHvordan kan jeg teste renheden af det stof jeg har lavet? Jeg tænkte først på at lave en smeltepunktstest, men det kan man vel ikke ved det her stof.. så h... -
Please HJÆLP mig med optagelsesprøve?!?
ForumindlægJeg skal til optagelsesprøve på gymnasiet og har ABSOLUT ingen ide om hvad der kommer til at ske? Der er mindre end 2 uger til, og har ikke fået noget brev... Var syg til min 9. kl eksamen, som derfor gik rigtig dårligt, så ved ikke meget om hvad der skal ske og tanken om det igen skræmmer mig, d... -
Br- -> Br2 i vand?
ForumindlægPasser den her:2 Br- (aq) -> Br2 (aq)Eller vil bromidionerne fortsat være dissocieret i vand? -
Ammoniak
ForumindlægEr der nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig... Reaktionen N2(g) + 3H2 (g) <-> 2NH3(g) starter ikke før reaktanterne kommer i kontakt med katalysatorpillernes overflade i reaktionsbeholderen. Hvordan er størrelsesforholdet mellem Y og K følgende steder i procesanlægget: - i reaktionsbehold... -
Syreskader på tøjet
Forumindlæg"De hyppigste skader fra syrer er på tøjet. Det mest lumske er, at der normalt ikke går hul, før tøjet bliver vasket næste gang."Det står der i min kemibog.Kan nogen forklare den kemiske grund til det?Tak -
Hvordan skal dette spørgsmål forstås...
ForumindlægSpørgsmålet lyder sådan: Til 100 mL rent vand sættes 10 mL 0,60 mol/L saltsyre. a) Beregn pH i opløsningen. pH = -log (ss) cs = 0,60 mol/L Men når jeg sætter tager -log(0,60) får jeg 0,221848749616, hvilket jo er et alt for lille tal... kan I fortælle mig hvad jeg skal gøre? På f... -
Calcium-ionen binder alkohol?
ForumindlægHvorfor kan calcium-ionen binde alkoholer? -
den nye gymnasiereform
ForumindlægDe skrev den anden dag i information at den nye reform kun giver omkring 5 % af en årgang mulighed for at læse de naturvidenskabelige fag, mod 17 %. Forstår stadig ikke at man reformerede gymnasiet, når det er i folkeskolen at problemet ligger. Man kunne dog godt gøre musik og billedkundst i gymn... -
Poisson fordeling
ForumindlægHejJeg er ved at gennemgå pensum til en snarlig eksamen - og er kommet til poission fordeling.Jeg har fattet, at fordellingen ikk er normalt fordelt, men derefter er jeg også ret lost.Nogle kan komme med en kort forklaring af den ?På forhånd tak.VH Kath.Bioproces ing. 2. semestre -
Ligandfeltteori
ForumindlægSidder med en møgopgave af kaliber.Skal beregne data indenfor ligandfelt teori.Sidder med en molekyles som antages at være tetrahederisk.Centralatomet er en kobber(II)ionliganderne er 4 Chlorider.Samlede ladning er [CuCl(4)]^-1Har beregnet data i Argus lab.Kan aflæse værdier, direkte, for de fors... -
Reaktionshastighed
ForumindlægJeg er lige igang med et forsøg hvor man undersøger reaktionen mellem persulfationer og iodidioner. I forsøgets teori står der at opløsningens samlede indhold af ioner har en vis betydning for reaktionshastigheden, derfor gør man iodidkoncentrationen mindre ved at erstatte KI med NaCl. Det forstå... -
fysik og biologi
ForumindlægHey.. Jeg er en pige som går i 9. klasse. Jeg skal for første gange til eksamen i fysik/biologi. Og ja problemet er jo at jeg ikke er særlig god til fysik og biologi. Vil ved om at der er nogle som kender nogle gode hjemmesider, som kan hjælpe mig. Der må gerne være billeder. Jeg er også nervøs. ...
