Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15641 til 15660 af 18649
-
Uddannelse
ForumindlægHej jeg er kommet ind bygningsteknik men bøgerne forgår på engelsk og jeg synes det er meget svært at forstå det især det er fysik og matematik sprog jeg prøver min bedste så kan jeg forstå det men der er så mange begreber som gør at det bliver endnu svære at forstå teksten. Jeg vidste ikke at på... -
Kunne godt bruge en hjælpende hånd :S
ForumindlægOpgave 8 Temperaturen en sommerdag kan tilnærmelsesvis beskrives med funktionen: f(t)=17,5+5,2*cos(((t-12)/24)*2*3,14 hvor 0 ≤ t ≤ 24 f(t) er temperaturen i C° som funktion af tiden t i timer. nogen der kan forklare mig hvordan den virker hvis jeg evt skal finde temperaturen for kl: 1... -
Hvad kan årskarakter og standpunk karakter bruge til ?
ForumindlægHej :D Da jeg gik i 1.g, fik jeg 02-7 karaker i alle fag både for skriftlig og mundlig ,hvilket er ret lav. og jeg undrer mig om de karakter, bruger man de til noget? Nu går jeg i 2.g. :D har også andet spørgsmål, jeg fik 00 i fysik mundlig sidste år, da jeg ikke sagde så meget i timer... -
Privat lektiehjælper
ForumindlægHej :) Jeg er en 22 frisk pige, som tilbyder lektiehjælp til følgende fag på følgende niveauer: Matematik A, Kemi B, fysik B, Historie A, samfundsfag C, Biologi C, Religion C. Jeg læser selv medicin, men holder på nuværende tidspunkt sommerferie. Jeg tilbyder derfor kun hjælp i disse to... -
planeten jorden - jordens fødsel og udvikling
Forumindlægjeg har en trukket mit emne til min fysik/kemi eksamen, og jeg er gået lidt i stå. opgaven lyder: universet blev født for ca. 14 mia. år siden, dette blev kaldt the big bang. der er sket meget på disse år. du/I skal udvælge væsentlige begivenheder i jordens historie, for at vise jordens ... -
Kemi
ForumindlægDet er i virkeligheden fysik det her, men tænkte det var bedre at skrive det i kemi. a) Jeg skal først skrive reaktionsskemaet for forbrænding af oktan. b) Skal jeg beregne massen af kuldioxid der dannes ved afbrænding af 1l oktan. Jeg får at vide at oktan vejer 0,7 kg/L, (der er en opgave c så ... -
Forstår det ikke
ForumindlægFra optagelse 2008 skal følgende krav være opfyldt: Matematik på A-niveau Kemi på B-niveau1) Fysik på B-niveau Biologi på C-niveau Dansk på A-niveau Engelsk på B-niveau Hvert fag skal være bestået med et gennemsnit af karaktererne i faget på mindst 2,0 svarende til 6,0 efter 13-skalaen ... -
Magnetisme fra en elektrisk ledning hvorfor?
ForumindlægHej allesammen Jeg skal op i Fysik/kemi på fredag i folkeskolen, og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er der gør at en ledning danner et magnetisk felt når den bliver tilsat strøm? Ørsted opdagede at en ledning tilsat strøm have et magnetfelt da den påvirkede i hvilken retning et ko... -
Hvordan bruges E=m*c2?
ForumindlægJeg sidder med en liter letmælk og læser at pr 100g er der ca 190 kj (45kcal). Ligegyldigt hvordan jeg sætter det ind i formlen e=m*c2 giver tallet ingen mening eller overensstemmelse. Hvordan skal det gøres? Jeg har læst http://da.wikipedia.org/wiki/E%3Dmc%C2%B2. Lige en andet spørgsmål: e... -
Radon i Kælderrum
ForumindlægHej.. Jeg sidder lige nu med en fysik aflevering der omhandler radon i kælderrum. Vi har målt på radon i et kælderrum på skolen, målt antal tællinger for en beta-kilde, målt baggrundsstråling. Nu skal jeg så udregne GM-rørets effektivitet.. Men hvordan gør jeg lige det? Og det antal tællinger jeg... -
Opdele en kraft i komposanter
ForumindlægHej (Jeg har sat dette spørgsmål under Fysik, da det var noget jeg først havde der. Men mit spørgsmål er faktisk til et fag vi har på uni..) Jeg vil høre om der er nogen, der kan forklare mig, hvordan man bestemmer x og y komposanterne udfra en kraft / vektor? Og hvornår bruger man sinus og cos... -
Bevægelse i frit tyngdefelt
ForumindlægHej. Jeg har brug for hjælp til en delopgave i et fysik-opgavesæt hn. En kugle bliver med en bestemt acceleration (7,68m/s^2) skudt ud over en kant og danner derved en bue ned. Når kuglen har forladt kanten, falder den i et frit tyngdefelt. Jeg kender massen af kuglen. Jeg ved at der fra kanten... -
Dosisbegrebet - Radioaktivitet
ForumindlægJeg skal op i fysik C i næste uge, hvor et af spørgsmålene lyder således: "Du skal fortælle om alfa-, beta- og gammahenfald. Beskriv kort begrebet baggrundsstråling og forklar herefter dosisbegrebet." Jeg har aldrig hørt om dosisbegrebet før? Jeg har kigget i fysikbogen, intet. Det... -
parameterfremstilling
Forumindlægjeg skal skrive en studie rapport og kan ikke helt forstå opgaven. jeg skal beskrive hvad parameterfeemstillinger er i flere dimensioner. og så skal jeg fortælle om sammenhængen mellem parameterfremstillinger og ligningen for kurve og så skal jeg inddrage bevægelsen af en ladet partikels bevægels... -
Drivhuseffekt
ForumindlægJeg har fået en opave stillet i fysik omkring global opvarming/drivhuseffekt, og en af opgaverne lyder på at forklare hvorfor iset i en vandkande i et drivhus ikke smelter, når isen ved polerne gør. - Selvom jeg sagtens kan skrive lange forklaringer omkring drivhuseffekten osv, så kan jeg ærlig ... -
Middelaldervåben - Katapulter mm.
ForumindlægJeg har været så kløgtig at vælge, i et tværfagligt forløb mellem fysik og historie, at skrive om middelalderen. Den røde tråd i opgaven er "Krig", så jeg skriver naturligvis om de krigsmaskiner de brugte i middelalderen. Katapult, Blide , Ballista/Armbrøst, slynge mm. MEN, hvad er d... -
Hvad består "strålerne af" og hvor kommer de fra? haster!!!
ForumindlægAlfa, Beta og gamma stråler. Så vidt som jeg har forstået det, så er det det får kernen tilført noget energi som gør at elektronen 'hopper' fra et lag men denne elektron vil gerne tilbage til sit eget lag og når den gør det udsendes en foton og det er denne foton disse stråler består a... -
Sammenhæng mellem tone/frekvens/bølgelængde
ForumindlægI fysik har vi på et tidspunkt lavet et forsøg, hvor vi selv skulle stemme ølflasker ved at fylde vand i dem og finde frekvensen. Det første spørgsmål lyder således: Undersøg først hvad der giver den højeste frekvens - lidt eller meget vand i flasken? Forklar hvorfor. Jeg ved at svaret er... -
Atomer?
ForumindlægAtomernes "fingeraftryk"?! Det er et underemne til min eksamen imorgen, og jeg har kigget på det i hvad der føles som flere år. Nogle der vil give en hjælpende hånd? der står i min fysik bog, at der ikke er to forskellige grundstoffer med samme spektrum, og et stof derfor kan kende... -
keplers 3. lov - eksamen
ForumindlægHej, skal til eksamen i fysik c i morgen og er lidt i tvivl om keplers 3. lov Nogen der kan forklare mig det ud fra det her: T2/a3 = en planets omløbstid T og middelaftstanden (halve storakse) a, har samme værdi for alle planeter. Planeterne følger hver sin ellipse, hvis halve storakse har...
