Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15721 til 15740 af 18649
-
Udregning af omløbstid - Hjælp
ForumindlægHej Studieportalen Jeg har en opgave i Fysik, hvor jeg skal udregne en planets omløbstid. Der er angivet følgende informationer: Når afstanden mellem planeten og månen er 500.000 km, så er omløbstiden 27 timer. Nu antager vi, at jeg skal udregne omløbstiden for denne planet, blot med en afst... -
Vindmølle formlen
ForumindlægVi har formel Ekin = ½ m * v for kinetisk energi, men vi er lidt i tvivl, om hvordan man kan bruge den i forhold til en vindmølle? Vi vil gerne opløse formlen, da vi ved vores lærere ønsker det, men vi ved egentligt ikke hvordan. Nogle der kender en anden mulig formel for en vindmølle, s... -
Konstant acceleration og hastighed på samme tid? - klods på skråplan
ForumindlægHej Jeg sidder med en fysik rapport jeg skal lave over et forsøg vi har lavet med en klods på skråplan. Jeg får i opgavebeskrivelsen at vide at jeg i teoriafsnittet skal inddrage formler for bevægelse med konstant acceleration. Men kan det ikke godt passe at klodsens bevægelse ikke både kan hav... -
kan det lade sig gøre?
Forumindlægvi sidder nogle stykker i en studiregruppe og diskutere om det kan lade sig gøre at se skriften fra en UV-pen uden brug af en UV-lampe eller andet der udstråler UV-lys. det skal siges at der er visse regler der skal over holdes, f.eks. må papiret som skriften står på ikke være forbehandlet og der... -
S.O.S... Haster.
ForumindlægHej(: Jeg ville blive meget glad hvis der var en som ville hjælpe mig med min fysik rapport. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med(': - Hvad hedder de 3 måleenheder der beskriver strømmen i et kredsløb og hvilken enhed måles de i? - Hvad forstås ved en kortslutning? - Hvo... -
Vinkel theta i forbindelse med beregning af kræfter
ForumindlægHej Jeg står og snart skal til eksamen og er efterhånden ved at have styr på fysikken. Der er dog en ting som jeg aldrig helt rigtig har fået fat i. Når man skal beregne kræfter og har en skrå komposant kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg skal bruge sinus og hvornår det er cos til vinklen. Jeg v... -
Finde spolens induktans.
ForumindlægHejsa jeg sidder og skal til eksamen i fysik og regner på nogle tidligere eksamensopgaver og faldte over denne opgave jeg slet ikke kan finde hovde og hale i. Opgave 10: En spole med strømmen 12A generer en flux på 0.2 Tm^2 Hvad er spolens induktans? Jeg ved svaret skal være 16.7 mH men hvordan... -
Kan du hjælpe?
ForumindlægHej Jeg er en 3.g´s HTXér som skal skrive Studieretningsprojekt om nedbøjnings af bjælker. Dertil kunne jeg godt tænke mig hjælp eller en som ville komme med fif - kunne du evt. tænke dig at hjælpe? Der er meget matematik i det og jeg skal udlede formlerne så en der er god til matematik/fysik vi... -
Nyttevirkning hjælp
ForumindlægHejsa, igen Jeg har fået en opgave for i Fysik som lyder: "En tørretumbler fyldes med 5,4 kg vådt tøj fra vaskemaskinen. 60 minutter senere tages tøjet ud, det vejer nu kun 3,6 kg. Find tørretumblerens nyttevirkning, idet du selv fastsætter nogle fornuftige værdier for de manglende op... -
Udledning - skæringspunkt
ForumindlægHar også oprettet dette indlæg under fysik, men det slog mig lige, at det passer bedre ind her. Jeg er igang med en større udledning. Udledningen går ud på at opstille en sammenhæng mellem hulradius i et hulkamera og bølgelængden samt brændvidden. Her ses det som jeg er kommet frem til: http://pe... -
Om kinetiske energi
ForumindlægJeg har rigtig svært ved at lave de her 2 spørgsmål, fysik er ikke lige min stærke side, håber i vil hjælpe mig med at løse dem, det er bare svært, når man ikke forstå det. Beregn den kinetiske energi af en fodbold med massen 420 g og hastigheden 40 m/s. vil bruge ½ * m * v i 2, og jeg har den ... -
Er de rigtige + hjælp til en enkelt.
ForumindlægHej Jeg har lavet nogle fysik opgaver, som skal afleveres. Dokument, med opgaver vedhæfte. Først vil jeg gerne vide om opgave 5 og 6 er korrekte. i opgave 5 b vil jeg desuden gerne vide hvorfor, min lærer har skrevet, at vi skal bruge intergralregning? Vi har forresten ikke lært at bruge ... -
opgave om gletscher
ForumindlægHej! jeg har en fysik opgave, der handler om bølger, men ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få startet på opgaven, der lyder følgende; En sprængladning i punktet S frembinger en kraftig lydpuls, den del af lydpulsen bliver reflekteret af klippegrunden under gletscheren og bliver regris... -
Matematisk pendul Hjællp!!
ForumindlægHeyy allesammen .. Er li igang med en Fysik rapport, og er lii gået i stå ved en opgave. -Opgaven lyder følgende: Et matematisk pendul består af en punktformig masse m ophængt i en ustrækkelig snor med længden l i tyngdefeltet. Formlen for svingningstiden T af pendulet er givet ved: T = 2(pi) vl... -
Brydningsindekset for vand og lysets hastighed
ForumindlægHej allesammen, Jeg er i gang med en fysik aflevering, og jeg er nået en opgave, der lyder: Vi retter laserstrålen fra en laserpen med bølgelængden 630nm mod et optisk gitter. Efter passagen af gitteret danner 1.ordens strålen en vinkel på ø1 = 22.2 grader i forholdet til strålen med 0. orden. ... -
opgaver om varmelærer
ForumindlægHej. Jeg har fået de her opgave i fysik (c-nevau) for til i morgen og ved simpelthen ikke hvordan jeg skal løse dem. Håber i kan hjælpe. Opgave 1: En vandkedel er lavet af jern og vejer 0.5 kg. Den indeholder 0.8 kg vand. a) Beregn den energimængde, der skal tilføres for at øge temper... -
lektiehjælp søges
ForumindlægHej, jeg er en pige der går i 3.g og har Kemi på A-niveau og fysik på B-niveau. Da jeg har svært ved nogle af opgaverne søger jeg lektiehjælp. Jeg ved godt, at denne side er for gratis lektiehjælp. Men det er ikke altid man får svar fra folk (skyldes måske at de ikke har tid til det). Så derfor s... -
Emnevalg - SRP
ForumindlægHej folkens! Jeg står og skal begynde at vælge emne til SRP, men er lidt lost omkring hvad jeg skal tage.. Jeg går på HTX og har studieretningen Teknologi og produktion. Det vil altså sige Teknologi A, Samf B, Innovation C Ikke nok med det, har jeg Matematik A som valgfag. Jeg går ... -
Skæring mellem ballistiske kurver i samme tid
ForumindlægHej Alle Jeg er netop ved at skrive noget fysik omhandlende missiler, og nedskydning af missiler. I den forbindelse skal jeg forklare hvordan et antimissil rammer et missil ved hjælp af banekurver. Jeg forestiller mig at det er noget med to vektorfunktioner, som rammer hinanden i samme tid, men ... -
Hjælp!! :)
ForumindlægHej alle jer herinde på SP.dk Jeg tænkte om der kunne være nogle af jer rare mennesker der kunne undvære nogle gode noter til: 1) Matematik niveau C - A 2) Kemi niveau C - B 3) Fysik niveau C - B det kunne være super fedt hvis I havde nogle gode noter, da jeg skal til at supplere overstående f...
