Fysik

Konstant acceleration og hastighed på samme tid? - klods på skråplan

03. januar 2017 af MariaKirstineM (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg sidder med en fysik rapport jeg skal lave over et forsøg vi har lavet med en klods på skråplan. Jeg får i opgavebeskrivelsen at vide at jeg i teoriafsnittet skal inddrage formler for bevægelse med konstant acceleration. Men kan det ikke godt passe at klodsens bevægelse ikke både kan have en konstant acceleration og en konstant hastighed? Det mener jeg nemlig jeg har fået at vide ikke er muligt. Grunden til dette spørgsmål er, at jeg er stødt på et par figurer på nettet der indikrerer at der samtidig også er konstant hastighed (se vedlagt billede)

Hilsen Maria

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2017 af mathon

konstant hastighed opnås kun
i tilfældet:
                         F_{res}=\left (\sin(\theta ) -\mu \cos(\theta ) \right )\cdot w=0       hvor \mu er bevægelsens gnidningskoefficient
dvs når
                          \sin(\theta ) -\mu \cos(\theta ) =0

\mu =\tan(\theta )

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. januar 2017 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2017 af peter lind

Du kan godt have at både hastighed og en konstant accelleration. Det kan dog kun ske hvis den konstante accelleration er 0

Skriv et svar til: Konstant acceleration og hastighed på samme tid? - klods på skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.