Fysik

Vindmølle formlen

30. december 2016 af Randomgirlwhoneedshelp - Niveau: 9. klasse

Vi har formel Ekin = ½ m * v for kinetisk energi, men vi er lidt i tvivl, om hvordan man kan bruge den i forhold til en vindmølle? Vi vil gerne opløse formlen, da vi ved vores lærere ønsker det, men vi ved egentligt ikke hvordan. 

Nogle der kender en anden mulig formel for en vindmølle, som gider hjælpe med at opløse den? Eller bare en der måske er ret god til fysik, som ønsker at hjælpe nogle piger i nød:)) tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. december 2016 af hesch (Slettet)

Jeg har set en foreslået beregning, bygget på at

Emølle = Ekin = ½mv2

m er massen af luft der passerer gennem et tænkt rør foran møllen med hastigheden v. Når møllevingerne mødes af luftmassen, nedsættes dennes hastighed til 0 m/s.

Men der er ikke noget rør, og derfor vil en del af luftmassen vige udenom møllevingerne. Luftmassen nedbremses ikke til 0 m/s, for luften skal jo væk fra bagsiden af møllevingerne, førend ny luft kan komme til forfra. Endvidere må differenslufttrrykket mellem forside og bagside af møllevinger indgå i energiregnskabet sammen med en virkningsgrad.

Men nu har jeg altså skrevet hvad det foreslåede beregningsprincip bygger på ( tror jeg ).


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. december 2016 af peter lind

Hvad mener du med at opløse formlen ?

En vindmølle har et areal A. Rumfanget af den luft der passerer vindmøllen i tiden t er A*v*t Lav evt en tegning med vindmøllens areal og et rør vinkelret på arealet med længden v*t for at se det.. Massen m af den luft er massefylden ρ * rumfang = ρ*A*v*t. Energien i den luft er ½m*v2 = ½ ρ*A*v3*t- Dividerer man med tiden får man effekten af vinden som altså er ½ A*ρv3 Det er den maksimale effekt man kan få ud af en vindmølle; men det opnås aldrig. Konstruktøren af en vindmølle har til opgave at lave møllen så en så stor del af denne energi udnyttes. Dette er en meget kompleks opgave, som ikke høre hjemme hverken i folkeskolen eller gymnasiet


Skriv et svar til: Vindmølle formlen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.