Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16881 til 16900 af 18649
-
Hydrostatisk tryk?
ForumindlægI min engelske lærerbog står der:" Hydrostatic pressure can occur in any liquid that is static". Men i den danske er der et billede(vedhæftet) som illustrerer det hydrostatiske tryk helt anderledes. 1) Først og fremmest i rum B er der diffusion af vand("bevægelse") over rum A... -
Regne afvigelse på GPS-koordinater.
ForumindlægHej alle :) Jeg sidder med noget AT om roadpricing (fysik, samf) og kunne godt tænke mig at udregne afvigelsen på en normal gps fra en bil. Jeg tænker at jeg vil stille mig det samme sted cirka 10 gange og nedskrive de koordinater, som GPS'en giver på forskellige tidspunkter og så udregne a... -
Medicin - karakter i suppleringsfag
ForumindlægHej alle. Jeg regner med at søge ind på medicin-studiet på kvote 1 i København sommeren 2013. Da jeg har taget en HF mangler jeg selvfølgelig flere fag. Jeg har taget matematik A i efteråret og mangler således fysik og kemi B, som jeg regner med at tage i løbet af næste år. Jeg har hørt fle... -
Banebevægelse i hydrogen
ForumindlægHey!Sidder med to fysik opgaver, som jeg ikke helt kan løse. Jeg ville virkelig værdsætte en smule hjælp :) Opgaverne, lyder som følgende:OPG 1)Man kan vise, at den kinetiske energi af en elektron i et hydrogenatom er Ekin=(h*c*R)/(2*n^2)når elektronen er i n'te energiniveau.Hvilken fart v1 h... -
Energi C-niveau
ForumindlægJeg har en opgave i fysik som jeg slet ikke ved hvordan jeg skal gribe an. Håber nogen kan hjælpe mig. Den lyder således:En vinterdag er en sø dækket af et 20 cm tykt lag is ved temperaturen 0 grader C. Vejret slår om, og det begynder at regne. Regndråbernes temperatur er 6 grader C.Hvor mange mm... -
Krafter
ForumindlægHey Jeg sidder lige med noget fysik som jeg ikke helt er sikker på. Opgave 10 En ballon vejer 300 kg og er påvirket af en opdrift på 3200 N. a. Hvor stor er tyngdekraften på ballonen? b. Hvor stor er den samlede kraft på ballonen? c. Stiger ballonen, eller synker den? Jeg har regnet... -
Beregning af kræfter
ForumindlægHej med jer!Jeg skal beregne flg fysik opg. men jeg ved ikke hvordan man gør. Kan I hjælpe mig med at beregne denne opg.? Opgaven lyder sådan:En togstamme består af et lokomotiv og fem lige store vogne alle med masse 0,8 ton. Gnidningsmodstanden mod hver vogn kan sættes til 500 N. Beregn, hvor st... -
HJÆLP, optagelsesprøve til gymnasiet!
ForumindlægDet, der sker er at jeg gik i 9. klasse 13/14, hvor jeg blev meget syg og ikke havde så meget mulighed for at følge med i undervisningen. Så sidste gang, jeg rent faktisk lærte noget, var i 8. klasse 12/13, hvilket er ret lang tid siden... I går fik jeg så et brev om, at jeg skal til optagelsespr... -
Dumpet matematik A-niveau, bestået B-niveau?
ForumindlægHej alle sammen. Jeg har et spørgsmål. Altså min studieretning er Matematik A, Fysik B og Kemi B. Jeg tror at jeg ender med at dumpe Matematik A, men jeg skal bruge Matematik B for at komme ind på min ønskede uddannelse. Men er jeg så tvunget til at tage matematik B igen, eller hvad? Jeg har læst... -
Varmefylde af faststof
ForumindlægHej, Jeg sidder her og river mig selv i håret, da jeg har et problem med min fysik rapport. Jeg skal bestemme et metals varmefylde udfra en vægt og jeg bruger disse formler: Et=c x m x (delta)T - modtaget energi Eel= P x t - tilført energi Jeg sidder nu her og skal finde en linærsammenhæng vha. ... -
Fys projekt - Skrå kast
ForumindlægHej jeg har et problem med mit fysik projekt som jeg gerne vil have lidt hjælp med hvis det er muligt :) Jeg skyder i mit forsøg en hoppebold afsted med en kastemaskine. Det som jeg har problemer med at regne ud er hvor langt bolden kommer 2. gang den rammer jorden.(Jeg har fået at vide a... -
Energi
Forumindlæghey derude, Jeg sidder lige og læser nogle fysik opgaver igennem, og der er et spørgsmål, jeg ikke kan finde ud af. Når Solen skinner på vores Jord, så vil vi jo modtage en energi fra Solen. Det område af jordoverfladen, der absorberer sollyset, bliver varmet op. Men hvordan kan solenergien bl... -
Teknologiprojekt omkring arbejde i højden
ForumindlægHej studieportalen! Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg ikke er helt klar over hvad niveau det er på. :) Men vi står i et problem omkring beregninger inden for fysik. En mand arbejder oppe i en eller anden højde, lad os antage han vejer 80 kg. Han er selvfølgelig sikret med en ma... -
Varmefylde, find Legmets masse??
ForumindlægJeg er ikke ligefrem en knag til fysik (C) og er gået helt i stå med denne opgave fra Orbit C fysikbogen: Vi sætter en elkedel (1,5 kW til at opvarme en portion vand fra 20 grader til 60 grader det tager 12 sekunder. Hvor meget vand er der i elkedlen? E = Energi = 1,5kW. ΔT = l... -
Ohm
ForumindlægJeg har fået en opg i fysik, hvor det går ud på at finde erstatningsresistanten R. Men det er en lidt svær opg, altså jeg har faktisk ingen ideer til hvordan/hvor jeg skal begynde, fordi jeg har lærtat finde resistansen på seriekoblinger og parallelkoblinger, men ved ik hvor i denne opg der er se... -
Dumpet matematik A-niveau, bestået B-niveau?
ForumindlægHej alle sammen. Jeg har et spørgsmål. Altså min studieretning er Matematik A, Fysik B og Kemi B. Jeg tror at jeg ender med at dumpe Matematik A, men jeg skal bruge Matematik B for at komme ind på min ønskede uddannelse. Men er jeg så tvunget til at tage matematik B igen, eller hvad? Jeg har læst... -
Batteri Brunstensbatteri
ForumindlægJeg skal op til fysik/kemi eksamen på onsdag og skal muligvis op i batterier.. Nogen her som kan komme med en fornuftig forklaring på hvorfor et alkaline batteri bliver fladt...? Ved at reaktionen forløber således Ved minus: Zn(s) + 2OH- --> ZnO(s) + H2O(l) + 2e- (Her sendes 2 elektroner vide... -
Brunstensbatteri
ForumindlægJeg skal op til fysik/kemi eksamen på onsdag og skal muligvis op i batterier.. Nogen her som kan komme med en fornuftig forklaring på hvorfor et alkaline batteri bliver fladt...? Ved at reaktionen forløber således Ved minus: Zn(s) + 2OH- --> ZnO(s) + H2O(l) + 2e- (Her sendes 2 elektroner vide... -
Satellitovervågning
ForumindlægJeg har AT, hvor emnet hedder : "det at være på - muligheder og problemer". Formuleringen af opgaven lyder: "Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor selviscenesættelse og/eller overvågning med brug af moderne teknologi spiller en væsentlig rolle." Jeg har valgt Fysi... -
Kepler programmer
Forumindlægjeg skal til at skrive 3g opgave om kepler, og planetbevægelser.. i fysik og astronomi.. jeg ved jeg får brug for at skulle tegne nogle ellipser/planetbaner i min opgave.. men hvilket program kan/skal jeg bruge til dette? det skal jo meget gerne være sådan at man bare plotter "e" og ...
