Søgning på: fysik projekt. Resultater: 18021 til 18040 af 20688
-
Skriftlig dansk: Hvordan forbereder jeg mig?
ForumindlægHej StudiePortalen. Jeg skal op til skriftlig dansk om en uges tid. I mine afleveringer har jeg ligget solidt på 10, men jeg kunne godt tænke mig at afslutte med et 12-tal. I fag som matematik eller fysik kan man nemt forberede sig ved at regne en masse opgaver, men med dansk er det lidt svær... -
Hjælper det overhovedet at gå på privatskole?!
ForumindlægHvis adgangskravet til studie X er 9. Der er to pladser tilbage. Elev 1 har 8.5 i gennemsnit han har gået på en anerkendt privatskole (Gymnasium) Elev 2 har 9.5 i gennemsnit han har gået på handelsskole. Hvem får pladsen? Der er generelt strammere krav efter karakter givning på privatskole, + pri... -
Arbejdsspørgsmål til FFF? (F/K)
Forumindlæghej. jeg har brug for nogle gode ideer til arbejdsspørgsmål til en FFF vi skal aflevere snart. nogle der har nogle gode ideer? Problemstillingen er: Den måde vi har indrettet samfundet på betyder at vi som enkeltpersoner og hele samfundet udleder skadelige stoffer til økosystemet. hvad kan vi ... -
Elektrolysekar og stømkilde
ForumindlægHej, Sidder og hjælper min søster med en fysikopgave men det er lidt langt tid siden jeg selv har siddet med fysik, så håber der er en som vil hjælpe lidt :) Opgaven lyder: En elektrolysekar sættes til en strømkilde, der leverer 0,8 watt i 1 time og 30 minutter. Der produceres 0,85 cm^3 hydro... -
et lille simpelt spørgsmål
ForumindlægJeg har en tendens til at forvirre mig selv i fysik nogle gange. Denne gang er problemet, at jeg i en opgave har fået en formel for aktiviteten som funktion af tiden og blevet bedt om at finde antallet af kerner der er henfaldet inden for et vist tidsrum. Jeg kan se, at dette må være lig arealet... -
Udledning af bevægelsesligningerne for det skrå kast m. luftmodstand
ForumindlægGoddag, Jeg er i gang med min SRP i MA+FY om det skrå kast med luftmodstand. Et af punkterne i problemformuleringen lyder: "Udled bevægelsesligningen/ligningerne for det skrå kast med luftmodstand". Jeg kender på forhånd bevægelsesligningerne for det skrå kast uden luftmodstand, men ... -
Jorden set fra månen
ForumindlægHej alle Jeg sidder med en repetitionsopgave i fysik om månen. Vi forestiller os, at vi står på månen: Et af spørgsmålene lyder: • Vil Jorden, i lighed med Månen set fra Jorden, udvise faser? Begrundelse? Jeg har set en række billeder hvor jorden ikke er helt rund eller hvad man kan sige, me... -
strømstyrken
ForumindlægHej folkens Jeg har to fysik spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med. De lyder følgende a) Hvis der løber en strøm på 0.280 A gennem modstand A og strømmen gennem modstand C måles til 195 A, hvad er strømstyrken gennem modstand B så? b) Hvis spændingen over modstand B måles til 3.35 V, så ... -
SRP - Industrialiseringen (i England)
ForumindlægHej allesammen ! Har (nærmest desperat) brug for hjælp til min SRP opgave, da jeg her i morgen skal til samtale med min lærere om mit emne osv. Jeg skal skrive i fagene historie/fysik og har valgt emnet industrialiseringen. Jeg har overvejet, at lave forsøg med en vandmølle eller et damplokomo... -
Energi og areal
ForumindlægHej jeg kiggede mine noter i fysik igennem den anden dag og jeg har lavet en opgave hvor jeg ikke kan genkende hvilken formel jeg har brugt, så det håber jeg der er en anden der kan. En vejrstation i ørkenen skal bruge 120 W for at fungere. Den skal drives af solpaneler med en nyttevirkning på 8,... -
lyd og hastighed
ForumindlægHej jeg har en opgaver jeg ikke kan finde ud af i fysik. Opgaverne er fra Orbit B Htx Opgave O9.1 I forbindelse med polarekspeditionen til Arktis taler to af deltagerne med hinanden. Temperaturen er helt nede på - 50 C. Bestem lydens hastighed. En anden ekspedition tager turen gennem Saharaørkene... -
Gennemlæsning af fysisk del i SRP
ForumindlægHej Jeg skal snart til at skrive SRP omkring emnet stive legemers bevægelse i fagene mat A og Fysik A, og jeg søger derfor en sagkyndig(fysikstuderende/fysikunderviser/el. andet), der kan gennemlæse den fysiske del samt give mig kritik på denne - evt. hjælpe mig , hvis jeg går i "stå". ... -
Kræfternes parallellogram?
ForumindlægHejsa :) Jeg sidder og læser om kræfter inden for fysik, og undrer mig lidt over "kræfternes parallellogram". I min fysikbog står der at man "bare" skal tegne et parallellogram mellem 2 kræfter, hvis man vil finde den samlede kraft, men det har jeg lidt svært ved at forstå... -
Katastrofer - Challenger katastrofen
ForumindlægHej, jeg skal skrive AT-synopsis om Challenger katastrofen. Overemnet er katastrofer Jeg har valgt at skrive i fysik B og samfundsfag C, og jeg er kommet frem til nedenstående problemstillinger: * Hvordan virker en rumraket? (fys) * Hvad kan man gøre for at sådan en katastrofe ikke genta... -
Eksponentielfunktion
ForumindlægDet er egentligt omhandlende fysik, men det er mere et matematisk spørgsmål. k = henfaldskonstant K= -ln(a) N=antal radioaktive kerner t = tid N(t) = N0 * e-kt I min matematikbog siger den, at forskriften er f(x)= b * e-kx hvor k = + ln(a) Hvorfor er k den første funktion negativ og den som min... -
Fejlkilder (Ellære)
ForumindlægHej med jer. Jeg sidder og skriver en fysik rapport om serieforbindelser og paralleleforbindelser af modstande (to resistere i dette tilfælde). Den praktiske del gik ud op at finde "I", R1, R2, Rs, Rp, ΔR1, ΔR2, ΔRs, ΔRp. Jeg har spekuleret over hvilke fejlkil... -
Hvad påviser lillefingerreglen?
ForumindlægHej alle derude :) Jeg er ved at læse op til fysik/kemi eksamenen her i 9. klasse. Jeg skal op til januar. Jeg har bare lige et problem; jeg kan ikke finde ud af, hvad lillefingerreglen beviser. Jeg ved godt, hvad den går ud på; at håndfladen skal være i magnetens kraftfelt, fingerne skal følge... -
Vekselsstrøm en- og tre-faset vekselstrøm
ForumindlægHej folkens. Jeg sidder her med noget fysik som er ret vigtigt, da det er en aflevering til imorgen. Spørgsmålene er meget simple, men synes ikke rigtig jeg forstår hvad det egentlig er. Spørgsmålene lyder som følgende: 1.) Hvad er enfaset vekselstrøm. 2.) Hvad er trefaset vekselstrøm. 3.) H... -
Syrer og Baser
ForumindlægHej derude, håber noget vil hjælpe mig lidt. Jeg er ikke så god til fysik og kemi, men prøver da :D Hvilke bestanddele er der i en syre? - de indeholder altid H+ ioner Hvilken pH-værdi har syrer? - 0-7 Hvilke egenskaber har syrer? - de kan afgive H+ ioner, sur i smagen, kan lede strøm, reagere... -
Hvordan hænger knagerækken og syrer/baser sammen?
ForumindlægHej alle kloge hoveder :) Jeg skal op til fysikeksamenen om en måned, og nu sidder jeg og laver notater. Men jeg er stødt på et spørgsmål, som jeg ikke kan knække; hvad er sammenhængen mellem knagerækken og syrer og baser?? Jeg har skrevet om hvordan metaller reagerer med syrer, men den anden ka...
