Fysik

Udledning af bevægelsesligningerne for det skrå kast m. luftmodstand

26. marts 2020 af jens38392 - Niveau: A-niveau

Goddag,

Jeg er i gang med min SRP i MA+FY om det skrå kast med luftmodstand.

Et af punkterne i problemformuleringen lyder: "Udled bevægelsesligningen/ligningerne for det skrå kast med luftmodstand".

Jeg kender på forhånd bevægelsesligningerne for det skrå kast uden luftmodstand, men det er svært at finde læsemateriale for bevægelsen med luftmodstand. Skal ligningen for luftmodstanden bare indkorperes i de eksisterende bevægelsesligninger?

Har taget et kig på: http://olewitthansen.dk/Fysik/Banekurven_for_et_projektil.pdf ,men sidder stadig fast. Ville være taknemmelig hvis nogen kunne videregive deres forståelse til mig på en nemmere måde. 

Tak på forhånd og beklager hvis mit spørgsmål lyder dumt. :-)
Jens


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2020 af peter lind

Kraften ændres med gnidningskraften og proportional med v2. bevægelsesligningerne bliver meget vanskelig at løse undtagen i lodret retning og når ændringerne i hastigheden og hastigheden ikke er for stor bruger man nogen gange at lade den være proportional med hastigheden


Skriv et svar til: Udledning af bevægelsesligningerne for det skrå kast m. luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.