Søgning på: fysik skriftlig. Resultater: 18461 til 18480 af 24857
-
Jordens magnetfelt - enkelt spørgsmål
ForumindlægHej ;) Vores lærer har opgivet 'Jordens magnetfelt' som et emne vi muligvis kan trække til FSA fysik/kemi. Jeg ville derfor høre, er det ikke det sammme som magnetisme? Jeg ville måske kunne fortælle lidt om radioaktivitet og at vi bliver beskyttet af det magnetiske felt. Men ellers, ... -
kinematik - cyklist der vælter
Forumindlægjeg har fået til opgave at løse denne opgave i fysik, men kan ikke finde ud af den hjælp!! en cyklist vælter og slår hovedet i kantstenen med en hastighed på 9m/s. herved presses cyklehjelmens materialer 13 mm sammen sprøgsmål: hvilken acceleration udsættes hovedet for? hvis kan ikke ha... -
kraft og arbejde
Forumindlægheej folkens.. jeg sidder og laver fysik opgaver.. men sidder lidt fast.. så ville lige hører om der er nogen som kunne hjælpe mig?? :) lufthavnsarbejder En lufthavnsarbejder løfter kufferter i otte timer. I gennemsnittet løfter han 20kg en meter opad hvert tiende sek. Hvor stor er hans sam... -
Finde hypotenusen? Kendte vinkler men ukendte kateter
ForumindlægHey allesammen Jeg sidder med min SRO, som er en opgave hvor matematik (A) og Fysik (B) er kombineret. Og jeg skal bestemme hypotenusen i en retvinklet trekant, men har ingen mål på mine kateter har dog mine vinkler A = 50o, B = 40o og C = 90o. Nogle som kan hjælpe mig...? -
DET HASTE. hjælp til fremstilling af salt.
Forumindlæghej alle jeg skal til fsa eksamen i fysik/kemi i morgen(mandag) og jeg ville spørge om der er nogen af jer der ved hvordan man fremstiller et salt med nogle af disse materialer: saltsyre (HCl), svovlsyre (H2SO4), natriumhydroxd (NaOH), Kalkvand Ca(OH)2, ammoniak (NH3), zink (Zn), magnesium (M... -
Gnidningskoefficienter
ForumindlægHej alle sammen. Jeg sidder med en fysik rapport omhandlende dynamisk gnidningskoefficient. Efter at have beregnet den kinematiske gnidninskoeffcient tænkte jeg på om de skulle samlignes med det teoretiske? Jeg har brugt træ som underlag derefter plastik/maling og til sidst sandpapir. Er de... -
Mekanik
ForumindlægNogle personer kører op ad en bakke på en "snowmobile". Forklar hvad der foregår, set med fysikkens briller på. Omtal herunder hvilke kræfter der virker på køretøjet og hvilke kræfter motoren skal overvinde for at kunne accelerre op ad. Håber der nogen der kan hjælpe mig lidt.. :) -
24t eks STX
ForumindlægHej :) Jeg har trukket et eksamens spørgsmål om Solsystemet... I det står at jeg skal bestemme hvordan man finder døgnets længde. Jeg har ingen ide om hvordan man skal finde døgnets længde... Jeg har søgt på google, og synes bare det forvirrer mere end det gavner... ´må nok hellere sige det er... -
Partikel-bølge dualitet (Kvantefysik - eksamen)
ForumindlægHej ! Hvad menes der med: Partikel-bølge dualitet ? Har lige trukket fysik (24 timers forberedelse) og der skal jeg give en mundtlig præsentation af dobbeltspalteeksperimentet samt partikel-bølgedualitet. Det står ikk i min bog, og har lige prøvet at søge lidt på nettet men synes det er svært k... -
Termisk energi?
Forumindlæghej (: jeg var oppe at trække fysik spørgsmål i dag, jeg var så uheldig at trække opvarmning og varmeenergi (termisk energi). Jeg ved godt i korte træk hvad det går ud på, kan bare ikke forklare det med egne ord, er der nogle som kan forklare mig, hvordan jeg kan forklare varmeenergi? -
Bølger
ForumindlægKære Jer derude! Jeg sidder og har lavet en fysik-aflevering betående af mange sprøgsmål... Men denne opgave volder mig desværre meget besvær. Tænkte om nogen søde mennesker ville hjælpe mig, hvilken formel og hvordan man regner denne opgave ud... På forhånd tak for hjælpen! Beregn frek... -
Fiktive kræfter
ForumindlægHejsa. Jeg læst om corioliskraften, som bliver beskrevet som værende en fiktiv kraft. Jeg har læst en del på nettet om det, men hvert sted jeg læser har lidt forskellige definitioner (eller forklaringer). Nogle herinde der kan komme med en god forklaring på det? Jeg havde fysik B i gymnasiet, s... -
FRA-FYS
ForumindlægHej, Det overordnede emne i AT i år er jo: videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger. Her har jeg tænkt mig at skrive om Marie Curie som opdagede radioaktivitet, radium og polonium. I fysik har jeg tænkt mig at redegøre for radioaktivitet, radium og polonium og i fransk vil jeg m... -
Bestem gitterkonstanten
ForumindlægHej folkens. Jeg har fået en opgave for i fysik, hvor jeg skal finde gitterkonstanten. Jeg har lidt problemer med at bruge formlen, og tænkte hvis nogen af jer kunne hjælpe. Tak på forhånd. "Vi sender laserlys med bølgelængde på 590 nm mod et gitter. Afbøjningsvinklen 0 til 1. orden måles ... -
Motor og Transport - AT
ForumindlægHey allesammen Jeg står og valgt det spændende emne Motor og Transport i 3.g AT eksamen med fagene Historie (A) og Fysik (C)... Det er så her jeg vil spørge jer om I kunne Forestille jer en Problemformulering eller problemstilling udfra dette hovedspørgsmål: - Hvordan påvirkede forbrændingsmoto... -
måling af reaktionstid
ForumindlægHey jeg skal beregne afstanden fra startpunktet til det sted på papstykket hvor, forsøgspersonene griber, hvis reaktionstiden er 150 ms. Jeg skal også forklare tidsmærkerne placerind på papstykket. øvelsen er faktisk den samme som alle andre måder at måle reaktionstider på, opgaven er en eksamens... -
Nationaltest
ForumindlægSå jeg har den 6 april national test i fysik/kemi og vil gerne vide hvilke punkter de tager fat i, altså H202 agtigt eller Hvis du blander Syrer med pH papir hvad farve bliver det så? Kan I komme med en liste omkring de ting, alle svar omkring dette vil være brugbart! -
lineær bevægelse
ForumindlægHej. Jeg har lavet et fysik forsøg hvor jeg smed en vandflaske lodret ned og har derfra lavet nogle grafer, hvor jeg har fundet det maksimale, minimale og det gennemsnitlige hastighed, som loggerpro har givet mig. Jeg skal vuderer om dett maksimale, minimale og det gennemsnitlige hastighed giver... -
Turbinen og generator
ForumindlægHej Jeg er ved at lav en fysik rapport om fremtidens energikilder. Jeg vil høre om der er en af jer der kan hjælp med følgende: En afsnit der beskriver hvordan dampturbiner og generatorer fungerer: altså hvordan man laver strøm ud fra varme Samt kommer ind på kemisk - termisk, kinetisk og e... -
Frit fald
ForumindlægHej SPSidder med en fysik opgave hvor jeg godt kunne skubbes lidt igang.En stor sten falder ned af en klippe, en person observerer at det tager 1,30 sekunder for stenen at falde den sidste tredjedel. Hvor høj er klippen så?Så vi har altså tid for en del af faldet og naturligvis accelerationen. Hv...
