Søgning på: fysik a stx. Resultater: 18481 til 18500 af 154719
-
stående bølger på en streng
Forumindlægjeg er igang med at lave teori afsnit om stående bølger, jeg skal vise hvordan formelen for fn kan udledes teoretisk ud fra bogens kapittel (bog Fysik AB1 ca. s 248) bagrund af en graf hvor fn afsættes op ad y-aksen og n afsættes ud af x-aksen derfor burde vise en linær sammenhæng, og at bøækgeha... -
Impulsmoment og en skøjteprinsesse
ForumindlægJeg sidder med en SRP opgave i Matematik A og fysik B hvor i jeg ved hjælp af impulsmomentbegrebet skak argumentere for at en skøjteprinsesse roterer hurtigere når hun tager armene ind til siden. Det har jeg styr på, men jeg vil også gerne nævne hvad der foregår når hun samtidig med sin rotation... -
Jobmuligheder for farmaceuter?
ForumindlægHej, jeg er ved at tage supplæringsfagene matematik A, fysik B og kemi B, og vil gerne blive farmaceut (evt. andet som bioteknolog, ingeniør i nanoteknologi, læse folkesundhedsvidenskab, eller lign). Jeg kan dog ikke rigtigt finde ud af hvad jobmuligheder for farmaceuterne er, hverken i Danmark e... -
Fysikeksamen - skøøø..øeh..nt?
ForumindlægYeds.. Fysik - sikkert et looovely fag i manges øjne.. - Jeg går på HTX, og har det på B-niveau. Eksamen fungerer som en 24-timers, hvor man først trækker emnet, skal udfører et forsøg og til sidst hjem og forberede sig. Mit geniale og meget store spørgsmål omhandler forsøgsdelen. Det forsøg man... -
Trigonometriske funktioner og svingninger
ForumindlægDet lykkedes mig ikke at få svar da jeg spurgte sidst, så jeg spørge igen! Jeg skal til SRO forsvar meget snart og jeg skal have svaret på de her spørgsmål, til metodiske del, som jeg er lidt forvirret over hvordan jeg kan fortælle om: A) Hvordan har du arbejdet for at besvare problemformuleri... -
Rundt om Eros - afstand fra rumsonde til jorden
ForumindlægHej, jeg har en fysik opgave som lyder: Mens rumsonden kredsede om Eros, sendte den radiosignaler til Jorden. Disse radiosignaler var 1055 sekunder om at nå Jorden. (Eros er en asteroide i et område mellem Mars og jupiter som netop består af hundredtusindvis af klippestykker) a) Hvor langt var r... -
Eksponential regression i Excel
ForumindlægHej med jer derude :) Jeg er igang med en fysik rapport over halveringstiden på et radioaktivt stof. For at finde halveringskonstanten, biver jeg bedt om at lave eksponential regression på min graf over forsøgsdata. Men når jeg gør det og beder Excel give mig ligningen får jeg følgende: 1478e^-0,... -
perspektivering
ForumindlægHej. I morgen skal jeg aflevere min SRO opgave som jeg har skrevet i Mat A og fysik B. Jeg har skrevet om harmoniske svingninger. Herunder har jeg eftervist Hookes liv for en fjeder. Jeg magler nu kun perspektivering (og en indledning), så hvis I har en god idé til hvad jeg evt kunne perspektiver... -
HJÆLP absorptionskoefficienter i kroppen?
ForumindlægHej jeg skal til AT-eksamen på mandag og har om "overvågning af kroppen" med fokus på kræft. Mine fag er samf C og fysik A. Til fremlæggelsen foreslog min lærer at finde noget om absorptionskoefficienter i det forskellige materiale, da jeg i synopsen kun har beskrevet, hvordan absorbtio... -
Video - eksame??
ForumindlægHej Jeg skal snart op til prøve form A - dansk- og er mega nervøs. jeg vil spørge om der er nogle der kender nogle videoer som er blevet optaget mens en elev havde eksamen, så jeg lige kunne få et overblik af det. Jeg har været inde på youtube, men fandt nogle, som har optaget, mens det var eksam... -
Emne: Kryptering
ForumindlægHej alle. Jeg skal til at skrive SRP, og jeg har matematik og fysik på a-niveau. Jeg vil dog helst skrive i matematik, og jeg har overvejet en kombination mellem matematik og historie, jeg vil gerne skrive om emnet kryptering. Så jeg ville høre om der er nogle der har skrevet om det emne ... -
iPhone App (Formelviden)
ForumindlægSå er den her! I kender det godt, i sidder og skal løse en opgave, men kan ikke finde rundt i alle de formelsamlinger i har liggende, hvis i overhovedet har sådan nogle liggende. Men nu er jeres frustrationer ovre. Studieviden har nu udviklet en omfattende og brugervenlig formelsamling, med f... -
iPhone App (Formelviden)
ForumindlægSå er den her! I kender det godt, i sidder og skal løse en opgave, men kan ikke finde rundt i alle de formelsamlinger i har liggende, hvis i overhovedet har sådan nogle liggende. Men nu er jeres frustrationer ovre. Studieviden har nu udviklet en omfattende og brugervenlig formelsamling, med fo... -
iPhone App (Formelviden)
ForumindlægSå er den her! I kender det godt, i sidder og skal løse en opgave, men kan ikke finde rundt i alle de formelsamlinger i har liggende, hvis i overhovedet har sådan nogle liggende. Men nu er jeres frustrationer ovre. Studieviden har nu udviklet en omfattende og brugervenlig formelsamling, med fo... -
Betydning af begrebet impulsbevarelse for opstillingen af raketligningen
ForumindlægHej, Jeg har som et af mine problemformuleringer skulle gør rede for begrebet impulsbevarelse og betydningen af dette begreb for opstillingen af raketligningen. Jeg har gjort rede for begrebet, men jeg kan ikke beskrive betydningen for opstilling af raketligningen. Man kan jo sagtens opstille r... -
Mikrobølger
ForumindlægFysik er ikke min stærkeste side.. Sidder med en opgave om mikrobølger og trådløst netværk som jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt med.. Vedhæftede fil er opgaven.. Er allerede i tvivl i opg. a.. Håber nogen kan hj&a... -
Opgave med tryk i cykelpumpe
ForumindlægOpgave 1 En cykelpumpe har et stempelareal på 6 cm2 og en slaglængde på 25 cm. Luft suges ind i pumpen med 1 atm. Et dæk må maksimalt pumpes op til 70 psi. a)Hvor langt skal stemplet trykkes ned for at kunne presse luft ind i et dæk med et dæktryk på henholdsvis 20, 50 og 70 psi? (temperatur... -
Ulemper ved kildekritik
ForumindlægHej allesammen, I min SRPs analyse del har jeg valgt at lave en kildekritisk analyse af to velvalgte kilder, derved kunne jeg se håndteringen af Tjernobyl-ulykken udefra en inde og udefra synsvinkel (USA artikel og USSR egen tale) (Skriver i historie A og fysik b) Jeg kan simpelthen ikke se n... -
kildekritik fordele ulemper
ForumindlægHej allesammen, I min SRPs analyse del har jeg valgt at lave en kildekritisk analyse af to velvalgte kilder, derved kunne jeg se håndteringen af Tjernobyl-ulykken udefra en inde og udefra synsvinkel (USA artikel og USSR egen tale) (Skriver i historie A og fysik b) Jeg kan simpelthen ikke se n... -
Bestem massen af den dannede isotop :)
ForumindlægHejsa :) sidder her med en opgave fra fysik a eksamen fra sidste år. Den lyder: 285 Fl henfalder ved alfa-henfald til 281 Cn, der har atommassen 281.16929 u. Alfa-henfaldet har Q-værdien 1.762 pJ. selve spørgsmålet: Bestem massen af den dannede 285 Fl-isotop ud fra alfa-henfaldets Q-værdi. (F...
