Søgning på: fysik rapport radioaktivitet. Resultater: 19921 til 19940 af 22746
-
Gennemlæsning af fysisk del i SRP
ForumindlægHej Jeg skal snart til at skrive SRP omkring emnet stive legemers bevægelse i fagene mat A og Fysik A, og jeg søger derfor en sagkyndig(fysikstuderende/fysikunderviser/el. andet), der kan gennemlæse den fysiske del samt give mig kritik på denne - evt. hjælpe mig , hvis jeg går i "stå". ... -
Kræfternes parallellogram?
ForumindlægHejsa :) Jeg sidder og læser om kræfter inden for fysik, og undrer mig lidt over "kræfternes parallellogram". I min fysikbog står der at man "bare" skal tegne et parallellogram mellem 2 kræfter, hvis man vil finde den samlede kraft, men det har jeg lidt svært ved at forstå... -
Katastrofer - Challenger katastrofen
ForumindlægHej, jeg skal skrive AT-synopsis om Challenger katastrofen. Overemnet er katastrofer Jeg har valgt at skrive i fysik B og samfundsfag C, og jeg er kommet frem til nedenstående problemstillinger: * Hvordan virker en rumraket? (fys) * Hvad kan man gøre for at sådan en katastrofe ikke genta... -
Eksponentielfunktion
ForumindlægDet er egentligt omhandlende fysik, men det er mere et matematisk spørgsmål. k = henfaldskonstant K= -ln(a) N=antal radioaktive kerner t = tid N(t) = N0 * e-kt I min matematikbog siger den, at forskriften er f(x)= b * e-kx hvor k = + ln(a) Hvorfor er k den første funktion negativ og den som min... -
Hvordan regner man gennemsnittet?
ForumindlægHej alle sammen. Hvordan regner man gennemsnitet i hf ? Er der nogen kan forklar mig hvorfor fagene på B vægter 1,5 og C 1 Min Karakter er: Dansk skriftlig 0 mundtlig 02 Arabisk A skriftlig 10 mundtlig 12 kemi C 7 Biologi C 4 Fysik B 02 Samfundsfag B 4 Historie B 7 Geo... -
Hvad påviser lillefingerreglen?
ForumindlægHej alle derude :) Jeg er ved at læse op til fysik/kemi eksamenen her i 9. klasse. Jeg skal op til januar. Jeg har bare lige et problem; jeg kan ikke finde ud af, hvad lillefingerreglen beviser. Jeg ved godt, hvad den går ud på; at håndfladen skal være i magnetens kraftfelt, fingerne skal følge... -
Vekselsstrøm en- og tre-faset vekselstrøm
ForumindlægHej folkens. Jeg sidder her med noget fysik som er ret vigtigt, da det er en aflevering til imorgen. Spørgsmålene er meget simple, men synes ikke rigtig jeg forstår hvad det egentlig er. Spørgsmålene lyder som følgende: 1.) Hvad er enfaset vekselstrøm. 2.) Hvad er trefaset vekselstrøm. 3.) H... -
Syrer og Baser
ForumindlægHej derude, håber noget vil hjælpe mig lidt. Jeg er ikke så god til fysik og kemi, men prøver da :D Hvilke bestanddele er der i en syre? - de indeholder altid H+ ioner Hvilken pH-værdi har syrer? - 0-7 Hvilke egenskaber har syrer? - de kan afgive H+ ioner, sur i smagen, kan lede strøm, reagere... -
Hvordan hænger knagerækken og syrer/baser sammen?
ForumindlægHej alle kloge hoveder :) Jeg skal op til fysikeksamenen om en måned, og nu sidder jeg og laver notater. Men jeg er stødt på et spørgsmål, som jeg ikke kan knække; hvad er sammenhængen mellem knagerækken og syrer og baser?? Jeg har skrevet om hvordan metaller reagerer med syrer, men den anden ka... -
Impulsmoment og en skøjteprinsesse
ForumindlægJeg sidder med en SRP opgave i Matematik A og fysik B hvor i jeg ved hjælp af impulsmomentbegrebet skak argumentere for at en skøjteprinsesse roterer hurtigere når hun tager armene ind til siden. Det har jeg styr på, men jeg vil også gerne nævne hvad der foregår når hun samtidig med sin rotation... -
b) Benyt modellen til at bestemme hvor meget lyset vejer når det har brændt i 2,5 timer?
ForumindlægHej! kæmper også lidt med den her opgave, og ville bliver virkelig taknemlig hvis der var en der kunne give en hjælpende hånd? Opgave 3. En klasse har lavet forsøg i fysik. De har fundet ud af, at når et fyrfadslys brænder, kan sammenhængen mellem hvor lang tid lyset har brændt t (målt i timer... -
HJÆLP til SRP om svingninger
ForumindlægHej, Jeg er kommet godt i gang med mit srp i fagene Fysik A og Byggeri og Energi A, men der er en opgave i min opgaveformulering jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal gribe an: Der ønskes en redegørelse for et dæmpet fjeder/masse-system (bevægelsesligning: mx´´ + bx´ + kx =0) – herunder en r... -
Graf for parameter fremstilling i TI-interactive
ForumindlægHej (: Jeg har i et forsøg i fysik filmet en lejetøjsbils bevægelse gennem en bilbane, hvorefter jeg i Logger Pro har fået x- og y-koordinaterne. Er der nogen der ved, om man ud fra x-koordinaterne, y-koordinaterne og tiden t kan få TI-Interactive til at bestemme parameterfremstillingen for bile... -
Den kolde krig: Opstillede missiler
ForumindlægJeg er igang med mit studieretningsprojekt om den kolde krig og raketteknologi (fysik/historie). "Giv en redegørelse for den kolde krig med særligt fokus på raketkapløbet under den kolde krig. " Jeg er så kommet der til, hvor jeg skal undersøge hvor og hvornår der blev opstillet missile... -
Jobmuligheder for farmaceuter?
ForumindlægHej, jeg er ved at tage supplæringsfagene matematik A, fysik B og kemi B, og vil gerne blive farmaceut (evt. andet som bioteknolog, ingeniør i nanoteknologi, læse folkesundhedsvidenskab, eller lign). Jeg kan dog ikke rigtigt finde ud af hvad jobmuligheder for farmaceuterne er, hverken i Danmark e... -
Finde v(t), s(t) samt a(t) for fritfald med luftmodstand
Forumindlæghejsa jeg har et problem med en fysik/matematik opgave, hvor jeg skal finde v(t), s(t) samt a(t) for fritfald med luftmodstand medregnet. Problemer er jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre. Jeg ved det er noget med differentiering/integrering, men har ikke særlig godt styr på de to begreber Formlen ... -
SRO, indledning
ForumindlægHej, Jeg vil gerne lave en indledning der er anderledes fra andre. Jeg skriver en SRO om differentialregning i fysik og matemaitk, og jeg tænkte om jeg i min indledning kunne skrive noget om Usian Bolt for at 'fange' læseren? Blot noget med måske, hvad er det isaac newtoon leibniz og bol... -
Lyd
ForumindlægHej jeg har fået de her to spørgsmål i fysik: 1. Mick Jakker forsøger at ramme det høje A, hvis frekvens er f=880Hz. Hvad er svingningstiden, og hvordan lyder det? Svingningstiden har jeg regnet. T=1/f=1/880Hz=0,001136s= 1,136 ms Dog hvad jeg ikke, hvordan jeg skal forklare, hvordan det ly... -
Manglende sammenhæng: lagtykkelse & ln(Nk)
ForumindlægHej. Vi har lavet et forsøg i fysik ang. måling af halveringstykkelsen for aluminium og bly. Problemet er, at min graf for sammenhængen mellem lagtykkelsen målt i millimeter og den naturlige logaritme til tælletallet minus baggrundsstrålingen ikke er særlig god. Aluminiums graf Blys graf Hvorf... -
spørgsmål om syrer og baser!
ForumindlægHåber I kan svare på mine spørgsmål 1. Et salt er lavet af sammen satte ioner, men er en syre eller en base ikke også det? 2. Hvordan hænger syrer, baser og salte sammen? Er en syre eller en base bare en opløsning af et salt eller hvordan hænger det sammen? 3. Jeg har tænkt mig at fortælle om de...
