Dansk

Hovedverber, hjælpeverber og modalverber??

17. november 2011 af Azizedelam (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen.
Jeg vil bare gerne lige vide om der er nogle er kan hjælpe mig med at skrive en hurtig og let forklaring på hvodan de tre forskeligge verbum skal skrives, og komme med et eksempel på dem?? :)

Tak for hjælpen


Brugbart svar (2)

Svar #1
17. november 2011 af Stygotius

Et hjælpeverbum er et verbum som bruges til at danne de sammensatte tider med,- dvs. førnutid og førdatid. På danske er det "have" og "være", f.eks., i  "Jeg har spist" eller i "jeg er ankommet". Hjælpeverbet "være" bruges man ved verber som beskriver en bevægelse eller en forandring.

Modalverber er en speciel gruppe af hjælpeverber som bruges til at udtrykke den talende holdning til det er sker i hovedverbet. De danske modalverber er:  "måtte, skulle, kunne, ville, turde, burde. De skal alle have en infinitiv uden "at"  efter sig.

I en sætning som "Hun har altid arbejdet meget" er "har" et hjælpeverbum og "arbejdet et hovedverbum"

I en sætning som "Hun ville ikke arbejde mere" er "ville" et modalverbum og "arbejde et hovedverbum.


Svar #2
20. november 2011 af Azizedelam (Slettet)

Let og forståeligt, mange tak :)


Skriv et svar til: Hovedverber, hjælpeverber og modalverber??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.