Dansk

"Spinder" Cecilie Eken. HJÆLP :-)

25. maj 2013 af HendeMia (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen. 

Jeg skal til afgangseksamen i dansk, og mit fordybelsesområde er identitetsrejse. Jeg har valgt teksten "spinder" af Cecilie Eken, og ville høre om nogle af jer, har arbejdet med den og måske ville give mig lidt hjælp.

Tak på forhånd.

Mia

Brugbart svar (2)

Svar #1
31. maj 2013 af Bennybooth5 (Slettet)

Læg mærke til gaderne i novellen, Asgårdsgade, urdsgade osv. de kommer alle fra den nordiske mytologi, de 3 koner  også fra den nordiske mytologi, Så du skal ind og lave noget research om det :)

Svar #2
31. maj 2013 af HendeMia (Slettet)

Det har jeg :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2013 af Bennybooth5 (Slettet)

Hvaaaa, må jeg ikke lige få din analyse? :) Haha 

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2013 af Bennybooth5 (Slettet)

Hallooo? :)

VIl meget gerne have den :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni 2014 af anna316a (Slettet)

Hvad skal du have hjælp til? Jeg sidder også med den...:)

Svar #6
04. juni 2014 af HendeMia (Slettet)

Bare nogle vigtige ting jeg skal have med. Men altså har det med nordisk mytologi!

Brugbart svar (3)

Svar #7

Ja det er jo nok det vigtigste... Jeg synes der er flere småting.

Nornerne` behøver som sådan ikke være personer eller væsner". De kan jo sagtens være hendes egne tanker. Det er forskellige sider af hende selv.  

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare, men jeg vil meget gerne svare på spørgsmål, hvis du har brug for det. Håber du har lyst til at prøve at svare på mine i hvert fald.......

Ved du hvorfor konen ved vinduet siger "(de tre) pebermøer" -forstår ikke hvad pebermøer skal betyde? (S. 5 nederst (-vi har måske ikke novellsen samme sted fra, men det er der, hvor vi bliver præsenteret for nornerne...))   

-&... ved du så evt. hvorfor de (nornerne) lige netop sidder i den der lukkede butik?

Til allersidst i novellen står der at døren er låst - der er et eller andet der menes med det -men hvad?? 

Brugbart svar (0)

Svar #8

okay, har fået svar på 1 & 3 spørgsmål... 

Svar #9

Hvad er svaret på spørgsmål 1? Og ja spørgsmål 3.. Jeg har tolket det som, at nu er hun kommet videre i livet. Altså fundet ud af sit liv i sig selv (identitet), og at nu er der låst på hendes fortid. At der er lagt låg på problemerne

Brugbart svar (0)

Svar #10

Pebermøer er en kvinde der ikke er blevet gift... det hele gav meget bedre mening.... 

Ja det har jeg også. - eller at der måske bliver åbnet for realismen og lukket for den anden verden`..

2 har jeg også MÅSKE kommet frem til. Man siger at hvis man går ned, går man lige som til undebevidstheden eller forstår du.. hæhæ 

Svar #11

Er det vigtigt det med pebermøerne?
Hvilken klasse går du i, og hvad for et fordybelsesområde har du?

Brugbart svar (2)

Svar #12
11. juni 2014 af anna316a (Slettet)

Nej det tror jeg ikke! Jeg går i 9. Jeg har forandring som fordybelsesområde:) 

Kan du lægge berettermodellen over denne novelle? Jeg kan virkelig ikke finde ud af det...:/

Svar #13
15. juni 2014 af HendeMia (Slettet)

Ja jeg har lagt berettermodellen ned over. Har du taget miljø og sprog med som en vigtig del af novellen?

Skriv et svar til: "Spinder" Cecilie Eken. HJÆLP :-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.