Debat

AFR!?

15. maj 2007 af rikshan (Slettet)
Hvad skulle den film for!?
-Seriøst synes virkelig det var kedeligt.

Var det en form for reklame- sætter Anders Fogh i lyset!?

Hvad var formålet- med at følge dagene efter han "drab"...Hm...

Meget underlig film.

Nogle der kan nikke genkendende?. Eller andre meninger?

Svar #1
15. maj 2007 af rikshan (Slettet)

Tastefejl
*...-sætte
*...hans drab

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. maj 2007 af -Zeta- (Slettet)

Du skal nok ikke regne med at det er en reklame fra Anders Foghs side. ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2007 af gento (Slettet)

jeg har ikke selv set den, men jeg synes princippet er perverst. jeg ville ALDRIG give lov til at lave en film om min død... det er bare for plat og underligt.
virker også lidt selvhøjtideligt vil jeg være enig i... sådan lidt ligesom JF Kennedy... måske er det ironien JFK AFR ???
efter hvad anmeldelserne siger, lyder det ikke lige som om det er noget der giver flere stemmesedler i kassen... men man vil måske huske ham...? (det ville vi sgu nok alligevel efter alt det bøvl i irak)

set fra en positiv vinkel er det vel en hel ny form for filmgenre... noget urban fantasy ville man nok kattegorisere det efter... det er da en lidt frisk ide... men også meget underlig...

Svar #4
15. maj 2007 af rikshan (Slettet)

Jeg gav i dag 35 kr- og så den.- Og det er virkelig noget jeg fortryder!:..
Den var virkelig rædselsfuld..

Og jeg fortryder købet- det er princippet.

Og som #3(du) mener, så er ideen meget dum!:

Men så den kun fordi, mange havde snakket godt og sjovt om den!:.

Men Pia Kjærsgaard er også lidt sjov at se på!..I hvert tilfælde hende udtalelser-

Hun siger blandt andet "ja..Fogh er også bøsse"

Svar #5
15. maj 2007 af rikshan (Slettet)

*hendes

Brugbart svar (0)

Svar #6
15. maj 2007 af thelife (Slettet)

hvad siger så anders fogh til denne film ved du det har han set den ?

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. maj 2007 af stræber-pigen (Slettet)

#0 Hvilken film snakker I om?

Brugbart svar (0)

Svar #8
15. maj 2007 af -Zeta- (Slettet)

...Nu er det jo kun for sjov! I øjelikket er der udgivet mange mouckumentaries (shockumentary?) med kendte personer som myrdes. Deriblandt kan nævnes George Bush, Bill Gates og Jesse James, og mange flere.

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. maj 2007 af -Zeta- (Slettet)

#8.
Mockumentary*

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. maj 2007 af SomeOneMore (Slettet)

Synes måden filmen er lavet på er uetisk og fuldkommen forkasteligt. Man kan ikke blot tage tingene ud af sin sammenhæng, for at klippe det sammen til noget andet, såsom den wanabee filmmaker har gjort. Har ikke set den og vil ikke se den - Den måde laver man altså ikke film på. Slet ikke om et så seriøst (og aktuelt) emne som politik.

Svar #11
15. maj 2007 af rikshan (Slettet)

#10

Ja nemlig


Jeg er skuffet!

Og opfordrer- ingen andre at se den

Vent om 2 uger- sætter TV2- den på repeat!:)

Brugbart svar (0)

Svar #12
15. maj 2007 af Thingyman (Slettet)

#4 - "ja..Fogh er også bøsse"
Det siger hun jo ikke præcist, da hun faktisk taler om en hollandsk politiker, hvilket er taget ud af kontekst og inkluderet i filmen. - Hun siger, ”han var jo bøsse, det vidste enhver”,

Desuden er min personlige holdning, at man ikke kan tillade sig at forkaste filmen, alene baseret på dens omtale, uden faktisk at have set den.

Jeg vil ikke kommentere på underholdningsværdien, da dette naturligvis varierer fra person til person og folk må selv bestemme om de vil se filmen. Problemet er, at folk åbenbart ikke synes ytringsfriheden skal gælde hele vejen rundt. Hvad ville vores samfund være i dag med sådanne begrænsninger? Som Anders Fogh selv siger, og som han citeres for i starten af filmen vel og mærke: "Det handler helt grundlæggende om, at oplyste og frie samfund kommer længere end uoplyste og ufrie samfund, netop fordi nogle tør provokere og kritisere autoriteter, hvad enten det er politiske eller religiøse autoriteter."
Dette er meget sigende for filmen, da den netop tager AFR på ordet - på flere måder (bl.a. da han også ses øge ulands-bistanden i filmen, hvilket han har nævnt potentialet af i virkeligheden, men dog ikke forfulgt det i hans politik).
Vi må absolut ikke begrænse den kunstneriske frihed - og det er endnu vigtigere, at den bruges til "seriøse emner". Der er heller ikke begået nogle ulovligheder og der gøres meget klart fra starten af filmen, at det er fiktivt. Desuden også af titlen, "AFR - I sandhed en utrolig løgn".

Brugbart svar (0)

Svar #13
15. maj 2007 af SomeOneMore (Slettet)

#12:
Jeg forkaster ikke filmen på baggrund af omtale, men udelukkende på baggrund af M. Kaplers egen forklaring om/bag filmen, samt måden hvorpå han har fremstillet den, som jeg på ikke vil sammenligne med kunst. Samme teknik bruges til propaganda, specielt under østens kumunistiske magthær

Brugbart svar (0)

Svar #14
15. maj 2007 af SomeOneMore (Slettet)

undskyld ikke fremstillet den (lyder forkert i denne sammenhæng, da fremstille typisk bruges om budskaber i film), men måden filmen er lavet på.

Brugbart svar (0)

Svar #15
15. maj 2007 af Thingyman (Slettet)

#13:
Jeg har kun læst fragmenter af instruktørens udsagn, så kan ikke rigtig kommentere på dette, medmindre du kan citere ham? Desuden mener jeg, at selve filmen er vigtig og så må markedsføringen af den være sekundær. Jeg ser ikke filmen som en kampagne for instruktørens holdning, men som en mulighed for at skabe debat.

Brugbart svar (0)

Svar #16
15. maj 2007 af Thingyman (Slettet)

#14:
Undskyld, har misforstået dig. Jeg forstod "fremstillet den" som noget ala "markedsført den". Men igen, manipulationen er jo selve essensen af filmen, hvis berettigelse jeg allerede har argumenteret for. Du er self. velkommen til at uddybe, hvorfor du synes det er uetisk :)

Brugbart svar (0)

Svar #17
15. maj 2007 af Thingyman (Slettet)

#16:
Men hans egne udtalelser er jo egentlig også en del af markedsføringen, så never mind :P

Brugbart svar (0)

Svar #18
15. maj 2007 af chrisjorg (Slettet)

"ville ALDRIG give lov til at lave en film om min dø"

Hør her, statsministeren gav da heller ikke lov, men han har heller ikke ret til at censurere sådan et projekt. Ytringsfrihed >> Anders Foghs velvære.

Brugbart svar (0)

Svar #19
15. maj 2007 af chrisjorg (Slettet)

Jeg synes ellers at filmen ikke er spor original. Den kører jo på samme koncept som "Death of a president" hvilke var aldeles bedre end den danske udgave.

Brugbart svar (0)

Svar #20
15. maj 2007 af Thingyman (Slettet)

#19:
Her kan vi godt blive enige, dog synes jeg stadig, at den er vigtig og et godt udtryk for vores ytringsfrihed. AFR har jo klart en større effekt for danskerne end den amerikanske version.

Skriv et svar til: AFR!?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.