Samfundsfag
Diskursanalyse af medierne
I AT skal jeg lave en diskursanalyse af medierne med hensyn til halalslagtet kød i Danmark. Jeg vil meget gerne lave en kvantitativ analyse, så jeg kan finde den generelle holdning i medierne, men jeg ved ikke hvordan, jeg skal finde materiale?
Jeg vil derfor gerne have nogle forslag til, hvordan jeg kan gribe denne analyse an?
- Christoffer
Svar #1
31. marts 2014 af SMS100 (Slettet)
Hej Christoffer
Diskursanalyse af mediernes fremstilling af et givent emne (i dit tilfælde halalslagtet kød i Danmark), lægger ikke umiddelbart op til en kvantitativ analyse. Selvfølgelig kan du udvælge en større mængde "repræsentative" dokumenter, artikler osv. og så "optælle" hvor mange som mener hvad - men sædvanligvis vil diskursanalyse snarere lægge op til, at du arbejder med nogle kvalitativt orienterede spørgsmål. Dette fordi "diskurs" bla. henviser til hvordan et givent emne italesættes.
Venligst
Stella
Svar #2
31. marts 2014 af SMS100 (Slettet)
Hej Christoffer
Diskursanalyse af mediernes fremstilling af et givent emne (i dit tilfælde halalslagtet kød i Danmark), lægger ikke umiddelbart op til en kvantitativ analyse. Selvfølgelig kan du udvælge en større mængde "repræsentative" dokumenter, artikler osv. og så "optælle" hvor mange som mener hvad - men sædvanligvis vil diskursanalyse snarere lægge op til, at du arbejder med nogle kvalitativt orienterede spørgsmål. Dette fordi "diskurs" bla. henviser til hvordan et givent emne italesættes.
Venligst
Stella
Skriv et svar til: Diskursanalyse af medierne
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.